به گزارش ایسنا، دکتر هادی اکبر زاده با اشاره به مفاهیم و مبانی کلی تعریف شده در مرکز، الگو را نقشه راه پیشرفت کشور عنوان کرد و با طرح این پرسش که ممکن است برای شما این سوال ایجاد شده باشد که باوجود اسناد راهبردی متعدد در کشور، ضروروت تهیه الگو چه بوده است؟ گفت: تاکنون بیشاز 50 سند راهبردی توسط بخش های مختلف تصویب شده است و شاید بتوان گفت ما با تورم سند در کشور مواجه بودهایم. اگر بنا باشد این سند نیز از جنس اسناد قبلی باشد هم کار عبثی صورت گرفته، اما مجموعه اقداماتی که در این مرکز در حال انجام است با سایر اقدامات تفاوت دارد و نگاه برای تدوین و تنظیم الگو دارای مشخص های خاص خود است.
وی با تاکید بر اینکه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت نقشه راه آینده کشور است، از دانشجویان خواست در ابتدای راه و کار جایگاه و نقش خود را تعیین کنند چراکه این نقشه راه برای آیندگان است و آینده نیز متعلق به جوانان خواهد بود.
معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد:اگر نگاه آسیبشناسانه به اسناد برنامهای کشور داشته باشیم دو اشکال عمده مشاهده خواهد شد. ابتدا اینکه این اسناد مبتنی بر نظریه منسجم و یکپارچه نیستند و در مرحله بعد از ظرفیت علمی کشور بهرهگیری فراگیر نشده است.
اکبرزاده افزود: برای تهیه الگو یکی از راه ها این است که ما ابتدا نظریه بومی برای کشور تبیین کنیم و بر آن مبنا الگو تهیه شود که البته تضمینی وجود ندارد که اجماع روی این مسیر صورت بگیرد. راه بعدی این است که تنها بر روی طراحی الگو متمرکز شویم که این روش با افت و خیز زیادی در مسیر اجرا مواجه خواهد شد وراه سوم این است که مرکز همزمان هر دو کار را انجام می دهد.
رئیس اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در تشریح ویژگیهای الگو تصریح کرد:الگو باید مبتنی بر مبانی اسلامی، مورد پذیرش بدنه علمی و فکری کشور، دارای مرزبندی با الگوهای رقیب و معارض و مورد اعتماد اندیشمندان جهانی باشد. از دیگر ویژگی های الگو این است که باید ناظر به حل مسائل اساسی جامعه، منسجم، فشرده و گویا بوده و از پذیرش اجتماعی برخوردار باشد.
وی با بیان اینکه تاکنون الگوی پایه طراحی شده که فشرده و اجمالی است ونیاز به تکمیل شدن دارد، یادآور شد: مبانی، آرمانها، رسالت، اتدابیر و افق ساختار الگوی پایه هستند.
معاون علمی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مساله شناسی را از اقدامات مهم برای تدوین الگو عنوان کرد و گفت: ما علاوه بر مساله شناسی رابطه علت و معلولی مسائل را نیز استخراج کرده ایم. تاکنون از بین تمامی مسائل کشور، 13 مساله به عنوان مهمترین مسائل فهرست شده است.
وی افق مدنظر الگو را 1444 عنوان کرد که بر اساس آن به عنوان مثال ایران باید جزو پنج کشور پیشرفته جهان در اندیشه،علم و فن آوری، یکی از 10 اقتصاد دنیا، جزو چهار کشور برتر آسیا و هفت کشور برتر دنیا باشد.
وی درباره نحوه مشارکت انجمنهای علمی دانشجویی با مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت گفت: انجمنهای علمی با مشارکت فعال در کنگره پیشگامان پیشرفت و تشکیل حلقههای تفکر و حضور در کنفرانسهای سالانه میتوانند با مرکز همکاری داشته باشند.
در ادامه این جلسه دکتر اللهیاری ـ دبیر اجرایی دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت به تشریح نحوه مشارکت دانشجویان در این کنگره که آذرماه برگزار خواهد شد، پرداخت.
به گزارش ایسنا در ادامه این نشست پرسش و پاسخ میان دبیران تشکلهای علمی دانشجویی دانشگاهها و دکتر اکبرزاده و اللهیاری انجام شد. یکی از دانشجویان درباره هزینه کرد و برون داد جدی کنگره ها سوال کرد که دکتر الله یاری در پاسخ به این پرسش گفت: ما درباره نحوه برگزاری کنگره ها آسیبشناسی هایی انجام داده ایم و کمیتهی ارزیابی کنگره ها تشکیل شده است. یکی از وظایف مرکز گفتمان سازی است که این گفتمان سازی از طریق کنگرهها انجام میشود بنابراین هرچه هزینه شود، هم کم است.
از دیگر مطالب مطرح شده توسط دبیران علمی تشکل های دانشجویی نحوه استفاده مرکز از ظرفیت علمی موجود در شهرستانها بود و اینکه ایجاد حلقههای فکری دانشجویی در استانها به چه صورت خواهد بود؟ که دکتر اکبرزاده درپاسخ این موضوع را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: بخش قابل توجهی از ظرفیت کشور در شهرستانها مستقر هستند و ما از طریق بنیاد نخبگان استان ها با بدنهی دانشجویی و نخبه در ارتباط هستیم و البته در کنگره ها و کنفرانس های مرکز بخش قابل توجهی از نخبگان استانها و شهرستانها مشارکت داشته اند.
وی درباره ضمانت اجرایی آنچه خروجی کار مرکز خواهد بود و توسط یکی از دانشجویان مطرح شد نیز گفت: این مرکز زیرنظر مستقیم مقام معظم رهبری تاسیس شده و اعضای شورایعالی آن 7 عضو دانشگاهی و3 عضو حوزوی هستند. مرکز به عنوان یک اتاق فکر و بازوی مشورتی برای رهبر معظم انقلاب است. البته مرکز سعی برای ورود به اجرا ندارد اما خروجی مرکز به عنوان سند بالا دستی خواهد بود.
انتهای پیام
نظرات