• شنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۵ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95071005898

شبکه‌های اجتماعی عامل تقویت جنگ‌های داخلی در سودان جنوبی

حامیان رهبرانی که عامل جنایات در سودان جنوبی معرفی می‌شوند، در فضای مجازی به یکدیگر حمله می‌کنند و موجب گسترش نفرت در این کشور می‌شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از ورلد بولتن، ناظران حقوق بشر معتقدند که در جریان جنگ داخلی که به مدت دو سال و نیم در سودان جنوبی صورت گرفته است، جنگجویان از شبکه‌های اجتماعی به منظر تحریک کردن جنایات و کشتارها در راستای درگیری‌های قومی استفاده می‌کنند.

بنا بر تحقیقات "سازمان توانمندسازی جامعه برای پیشرفت" (سپو) سه چهارم از جمعیت جوان کشور سودان جنوبی به شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، توئیتر و واتس‌اَپ دسترسی دارند و اغلب آنان پست‌های نفرت انگیزی منتشر می‌کنند که ممکن است در راه شدت بخشیدن به درگیری‌ها در این کشور بیانجامد.

این سازمان مردم‌نهاد همچنین اعلام کرده است که بسیاری از اهالی سودان جنوبی در سراسر دنیا از اهداف اصلی شبکه‌های مجازی فاصله گرفته و از آن در جهت اشاعه‌ی درگیری و جنگ استفاده می‌کنند.

ادموند یاکانی، مدیر اجرایی این سازمان مردم‌نهاد به خبرنگاران گفت 60 درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی در سودان جنوبی از این بسترها به منظور گسترش سخنانی که در آنها مضامینی همچون گسترش خشونت دیده می‌شود، استفاده می‌کنند.

وی افزود: مطالعاتی که در این خصوص انجام شده نشان می‌دهد که هواداران رهبران این کشور که حکومت آنان منجر به جنایات و کشتارها می‌شوند در این شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر بحث می‌کنند و به همدیگر در فضای آنلاین حمله می‌کنند و این اقدام آنان منجر به گسترش نفرت و خارج کردن این شبکه‌ها از هدف اصلی‌شان شده و بهبود آثار این امور نیازمند زمان طولانی است.

یاکانی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: هواداران گروه‌های اپوزیسیون مسلح و طرفداران دولت از شبکه‌های اجتماعی به نفع خودشان استفاده کرده و این اقدام موجب گسترش و تبلیغات برای ترغیب کردن هواداران‌شان یا جذب توده‌های مردم می‌شود.

وی یادآور شد: بسیاری از اهالی سودان جنوبی که خارج از این کشور زندگی می‌کنند نیز مردم این کشور را بر علیه یکدیگر به منظور انتقام گرفتن تحریک می‌کنند و در جریان این درگیری‌ها بیشترین نگرانی متوجه دوستان آن‌ها، روابط و اعضای خانواده‌شان است و همچنین تهدیدهای بالقوه‌ای نیز از سوی اپوزیسیون، دولت و گروه‌های قومی علیه یکدیگر نیز وجود دارد.

مدیر اجرایی این سازمان مردم نهاد همچنین اظهار کرد که درگیری‌های اخیر در پایتخت سودان جنوبی منجر به حرکت شهروندان به سمت کشورهای همسایه و درخواست پناهندگی آنان شده است که سوءاستفاده از شبکه‌های اجتماعی موجب بروز و تقویت این پدیده‌ها می‌شود.

وی افزود: بر اساس مصاحبه‌های پناهویان سودان جنوبی که به آیلو در شمال اوگاندا پناه برده‌اند، علت فرار هر سه نفر از پنج نفر از سودان جنوبی، شایعات یا اختلافات قومی و قبیله‌ای است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha