• چهارشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95070704113
  • خبرنگار : 71477

ابراز تمایل ضمنی حفتر برای به دست گرفتن سکان رهبری لیبی

ابراز تمایل ضمنی حفتر برای به دست گرفتن سکان رهبری لیبی

فرمانده "ارتش ملی" لیبی ضمن تاکید بر نپذیرفتن دولت "توافق ملی" این کشور تاکید کرد، بهتر است رهبر لیبی یک مقام عالی رتبه و با تجربه نظامی باشد؛ نظری که احتمالا بهترین گزینه قابل تصور برای آن خود حفتر است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی که اخیرا نیروهایش چندین تاسیسات نفتی مهم را تصرف کردند گفت: ارتش من تنها مقامات پارلمان لیبی مستقر در شرق کشور را به رسمیت می‌شناسند که آن‌ها نیز دولت توافق ملی تحت حمایت سازمان ملل در طرابلس، پایتخت لیبی را رد می‌کنند.

لیبی از سال 2011 میلادی به دنبال قیامی که منجر به سرنگونی و قتل معمر قذافی، دیکتاتور این کشور شد، گرفتار ناآرامی شده و در دو سال اخیر بین مقامات رقیب در شرق و در غرب تقسیم شده‌ است.

این دو طرف در خصوص نقش آتی ژنرال حفتر در لیبی به شدت اختلاف دارند. در شرق لیبی وی به عنوان یک فرمانده نظامی قوی و با تجربه دیده می‌شود که می‌تواند افراط گرایان را شکست داده و نظم را در این کشور احیا کند اما در غرب لیبی، وی به عنوان باقی مانده دولت قذافی و یک مرد قدرتمند جاه طلب تلقی می‌شود.

حفتر به ژنرال‌هایی که به رهبری کشورهای غربی ادامه می‌دهند و همچنین عبدالفتاح  السیسی، رئیس جمهور مصر که سرنگونی رئیس جمهور منتخب این کشور در سال 2013 را برعهده داشت، اشاره کرده و آن‌ها را به خاطر سرکوب مخالفان تحسین کرد.

وی گفت: افراد نظامی که برای رهبری کشورشان انتخاب شدند به موفقیت‌ها و پیروزی‌های چشمگیری دست یافته‌اند.

ژنرال حفتر در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال رسیدن به ریاست جمهوری لیبی است یاخیر گفت: لیبی در وهله اول به ثبات امنیتی، سیاسی و اجتماعی نیاز دارد و ترجیح می‌دهم به این سوال پاسخ ندهم.

دولت تحت حمایت سازمان ملل در لیبی توسط فایز سراج، رئیس شورای ریاستی لیبی که یک تکنوکرات مستقل است، رهبری می‌شود و انتظار می‌رود وی در اسرع وقت کابینه جدید را برای تصویب به پارلمان معرفی کند گرچه با پارلمان مشکلات بسیاری دارد.

مصر از ژنرال حفتر حمایت می‌کند که اخوان المسلمین را مقصر مشکلات کشورش می‌داند. وی می‌گوید "طرابلس توسط گروه‌های تبهکار مسلح ربوده شده و شاخه‌های افراطی مقصر بی‌نظمی‌ها هستند." اشاره حفتر به شبه نظامیانی مستقر در طرابلس است که بیشتر گرایش اسلامی-اخوانی دارند.

پس از آنکه مارتین کوبلر، نماینده سازمان ملل در لیبی تلاش کرد تا نشستی را میان حفتر و سراج برای صحبت درباره تشکیل ارتش لیی ترتیب دهد، حفتر وی را به وخامت در امور لیبی متهم کرد.

ژنرال حفتر گفت: اولویت‌های ارتش ملی لیی حفاظت از حوزه‌های نفتی و بنادر صادراتی است. ما از سازمان ملل می‌خواهیم تا تحریم اعمال شده بر فروش تسلیحات به لیبی را لغو کند و به لیبی در خارج کردن معادن از دست تروریست‌های داعش یاری رساند.

وی همچنین مقامات در طرابلس را مقصر قاچاق گسترده مهاجران به مقصد اروپا می‌داند.

ژنرال حفتر مدت‌ها مساله کار کردن برای سازمان سیا را رد کرده اما در این مصاحبه گفت: اگر برای سازمان اطلاعات آمریکا کاری کردم، آن‌ها اکنون نخستین حامیان من بودند که سلاح و پول در اختیار ما می‌گذاشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha