• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95062415189
  • منبع : مجلس شورای اسلامی

رئیس کمیسیون کشاورزی خبر داد:

تلاش برای کاهش سالانه ۲۰ درصد بهره‌برداری از جنگل‌ها تا پایان برنامه ششم توسعه

تلاش برای کاهش سالانه ۲۰ درصد بهره‌برداری از جنگل‌ها تا پایان برنامه ششم توسعه

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از تخریب و بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور انتقاد کرد و گفت: این موضوع باعث شده سرانه جنگل در کشور نسبت به دنیا بسیار پایین‌تر باشد؛ به طوری که مساحت جنگل‌های کشور از 18 میلیون به 14 میلیون هکتار کاهش پیدا کند.

به گزارش ایسنا،‌ علی‌محمد شاعری گفت: 14 میلیون هکتار باقی مانده از جنگل‌های کشور وضعیت مناسب و مطلوبی ندارند. از این رو برای ادامه حیات طبیعی، حفاظت و احیای مجدد جنگل‌ها به ویژه جنگل‌های شمال کشور ضروری است در یک مدت زمان مشخص به جنگل‌های کشور تنفس داده شود تا بهره برداری از جنگل‌ها قطع و فرصت احیای و تجدید حیات دوباره پیدا کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد:‌ کمیسیون کشاورزی با همکاری کارشناسان، دانشگاهیان و همچنین با استفاده از منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در پی آن است که یک دوره تنفس طولانی مدت را برای جنگل های کشور لحاظ کند، با این روند حداقل سالانه 20 درصد از بهره برداری از جنگل‌های شمال در یک دوره 5 ساله کاهش یعنی تا پایان برنامه ششم، بهره برداری از جنگل های شمال به صفر می رسد
.

شاعری افزود:  اگر به دنبال توسعه پایدار کشور و همچنین تحقق منویات مقام معظم رهبری هستیم باید در رابطه با محیط زیست و منابع طبیعی گام‌های اساسی در برنامه ششم برداریم.

نماینده مردم بهشهر، گلوگاه و نکا در رابطه با آخرین وضعیت طرح تنفس جنگل در کمیسیون متبوع خود، گفت: این پیشنهاد را در کمیسیون و لایحه برنامه ششم توسعه به تصویب رساندیم و به کمیسیون تلفیق ارائه کردیم که امیدواریم با تصمیمی که کمیسیون تلفیق و نمایندگان در صحن علنی مجلس در رابطه با این طرح می گیرند در برنامه ششم بتوانیم گامی اساسی و مهم در جهت مقابله با تخریب محیط زیست، سیلاب های ویرانگر و همچنین حفظ منابع آب برداریم و این مهم محقق نمی شود مگر اینکه با اجرای طرح تنفس که پوشش گیاهی و جنگل‌های کشور را از تخریب نجات و جلوی وقوع فاجعه‌ای بزرگ در کشور گرفته خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha