• شنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95062013040
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

/حج؛ جایگاه برائت از مشرکان و الفت مومنان/

ربیعی: سوء تدبیر عوامل اجرایی عربستان، موجب بروز واقعه منا شد

ربیعی: سوء تدبیر عوامل اجرایی عربستان، موجب بروز واقعه منا شد

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: عوامل اجرایی دولت عربستان با سوء تدبیر خود نقش اصلی را در بروز واقعه اسف‌بار منا بر عهده داشته‌اند.

خدیجه ربیعی فرادنبه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فاجعه دردناک منا که در موسم حج ابراهیمی سال گدشته رخ داد و در آن حادثه هزاران نفر حجاج بیت الله الحرام از جمله بیش از 500 نفر از هم میهنان مسلمان ما جان خود را از دست دادند، نشانه بی‌کفایتی کامل رژیم خودکامه عربستان سعودی در مدیریت این مراسم دینی است.

وی افزود: از آن جایی که ورود هر کدام از حاجیان به سرزمین وحی با اخذ ویزای کشور عربستان صورت می‌گیرد، لذا این کشور به عنوان میزبان از منظر حقوق بین‌الملل در قبال حفظ امنیت زائران در مراسم حج مسئولیت کامل دارد.

ربیعی تصریح کرد: متاسفانه کشور عربستان نتوانسته است تاکنون تدابیر لازم  را برای حفاظت از امنیت حجاج به ویژه در سال قبل که منجر به وقوع فاجعه هولناک منا شد، به عمل آورد و با اطمینان می‌توان گفت که عوامل اجرایی دولت عربستان با سوء تدبیر خود نقش اصلی را در بروز این واقعه اسف‌بار برعهده داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه سرزمین وحی به تمام مسلمانان تعلق دارد، گفت: کشور میزبان نمی‌تواند به بهانه‌های واهی از ورود زائران سایر کشورها برای انجام عمل حج جلوگیری کند.

ربیعی افزود: کشور عربستان که پشتیبان اصلی گروه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه خاورمیانه است و هر روزه تعداد زیادی از مسلمانان را در یمن به خاک و خون می‌کشد، به دلیل حمایت ایران از مواضع مقاومت ضدصهیونیستی و مقابله با گروه‌های تکفیری، مواضع خصمانه‌ای را در برابر ایران اتخاذ کرده و امسال با اعلام شرایط غیرمتعارف و غیرقابل قبول زمینه ایجاد هرگونه تفاهمی را برای اعزام زایران مسدود کرد.

 وی تاکید کرد: دلیل اصلی تصمیم رژیم آل سعود را بایستی از عصبانیت این رژیم از مواضع اصولی کشورمان در مقابل تحولات منطقه از جمله مبارزه با گروه‌های تروریستی و محکومیت حمله به مردم بی دفاع یمن جستجو کرد.

نماینده مجلس گفت: همانطوری که مقام معظم رهبری در پیام امسال خویش به کنگره عظیم حج فرمودند برخی دلایل حکایت از عمدی بودن این فاجعه دارد، که در صورت اثبات این قضیه بایستی اذعان کرد که عوامل استکبار جهانی برای ایجاد تخاصم بیشتر بین کشورهای مسلمان نقش آفرینی کرده‌اند که این موضوع از آنجایی که سیستم‌های امنیتی محل وقوع فاجعه با طراحی کشور انگلستان بوده است قوت بیشتری پیدا می کند.

به گفته وی، در صورت صحت دست داشتن عوامل استکباری در بروز این حادثه جانکاه، کشور عربستان با بی‌تدبیری خود به آلت دست کشورهای ضداسلامی  تبدیل شده و ناخواسته در زمین آن‌ها بازی کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha