• شنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 95062013036
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی:

مدیریت حج باید از دست آل‌سعود خارج شود

مدیریت حج باید از دست آل‌سعود خارج شود

ایسنا/آذربایجان شرقی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان گفت: باید مدیریت حج از دست آل‌سعود خارج شده و بر عهده‌ی یک تشکل بین‌المللی اسلامی گذاشته شود و علما، بزرگان و سیاسیون آن را مدیریت کنند؛ چرا که آل‌سعود با بی‎کفایتی‌های خود کمر به از بین بردن میراث پیامبر بسته است.

"حجت‌الاسلام علی خدیوی" در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص این فاجعه‌ی جانسوز اظهار کرد: این فاجعه در نتیجه‌ی بی‌تدبیری حکومت آل‌سعود و همچنین بی‌تفاوتی این قوم نسبت به سرنوشت مسلمانان اتفاق افتاده و در طی سال‌ها نیز این بی‌تدبیری بارها اثبات شده است.

وی با ابراز تاسف از فاجعه‌ی منا و همچنین سقوط جرثقیل، ادامه داد: عدم توجه به ارزش‌ انسان نیز یکی دیگر از علل این فاجعه بوده است، چرا که این تفکر در وهابیت نهادینه شده که خود را برتر از سایر مسلمانان می‌دانند و در نتیجه‌ی این اعتقاد نیز جان انسان‌ها برایشان اهمیت و ارزشی ندارد.

وی افزود: در خصوص این فاجعه نه تنها ایران اسلامی، بلکه جهان اسلام مسئول بوده و باید اهالی رسانه، علما، مسئولان و... این فاجعه بزرگ را محکوم کرده و برخورد قاطع جهانی را در این خصوص مطالبه کنند.

خدیوی با ابراز تاسف از اینکه سال‌گذشته در اثر بی‌کفایتی آل‌سعودی، هفت هزار تن از مسلمانان به شهادت رسیدند، تاکید کرد: در این راستا هیچ سازمان بین‌المللی از جمله سازمان حقوق بشر، از این ماجرا، اظهار تاسف نکرده و این فاجعه را محکوم نکردند.

وی با تاکید بر اینکه مکه و مدینه متعلق به کل جهان اسلام است، بیان کرد: مکه و مدینه میراث پیامبر گرامی اسلام بوده و تنها متعلق آل‌سعود نیست که بخواهد در مورد آن تصمیم بگیرد؛ چرا که این میراث متعلق به جهان اسلام بوده و تمامی مسلمانان مسئول آن هستند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی یادآور شد: پیام این ماجرای برای جهان اسلام کاملا روشن بوده و عیان است که این قوم طرفدار مسلمانان نیستند و برعکس امروز عربستان بر علیه جهان اسلام پیمان دوستی با اسرائیل، آمریکا و... بسته است.

وی با بیان اینکه "حج تمتع" در شرایط ناامن دیگر واجب نیست، گفت: حج تمتع به شرطی واجب است که فرد استطاعت آن را داشته باشد، اما در شرایطی که جان فرد در خطر بوده و امنیت آن تضمین شده نیست در این صورت واجب نخواهد بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی  با اشاره به اینکه حج تحقیرآمیز، حج توحیدی نیست، اظهار کرد: در شرایطی که برای حضور حجاج در مکه اقدام به بستن ردیاب کرده و حجاج را تحقیر می‎کنند، در این صورت حج واجب نیست، چرا که حاجیان برای دور کردن شیطان و سلطه بر او به حج می‎روند و در شرایطی که عزت فرد مورد خدشه قرار می‌گیرد حج توحیدی غیرممکن خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha