• یکشنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: کشتی، رزمی
  • کد خبر: 95050105282

رییس فدراسیون روستایی: گیلما رشته‌ای من درآوردی است/ کشتی گیله‌مردی باید گسترش یابد

رییس فدراسیون روستایی: گیلما رشته‌ای من درآوردی است/ کشتی گیله‌مردی باید گسترش یابد

رییس فدراسیون روستایی و بازی‌های بومی محلی گفت: کشتی گیله‌مردی یک ورزش با سابقه زیاد است که توان تبدیل شدن به یک رشته فراگیر را دارد.

غلامرضا جعفری در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت کشتی گیله‌مردی و برنامه فدراسیون برای گسترش این رشته، اظهار کرد: این رشته یکی از ورزش‌های سنتی ایران در استان گیلان و شرق مازندران است که علاقمندان زیادی دارد. این رشته ریشه در اعتقادات، باورها و روحیه پهلوانی مردم این مناطق دارد.

وی افزود: فردین معصومی که به عنوان رییس انجمن کشتی گیله مردی فعالیت می‌کند، کاملاً به بطن این رشته و صفات درونی آن آگاه است و خودش هم از درون این رشته به کشتی رسید و به جایگاه بالایی در ورزش ایران دست یافت.

رییس فدراسیون روستایی و بازی‌های بومی محلی در ادامه  با تاکید بر این که قدم اول برای ارتقای جایگاه کشتی گیله مردی گسترش آن در دیگر نقاط کشور است ، خاطر نشان کرد: فردین معصومی هم تعهد ویژه‌ای به این رشته دارد و باید با ایجاد ضوابطی جدید کاری کنیم تا کشتی‌های مختلفی که تحت عنوان گیله‌مردی در نقاط مختلف برگزار می‌شود زیر نظر انجمن باشد و در نهایت به رشد این رشته کمک کند.

وی ادامه داد: از مسولان استان گیلان استدعا دارم برای گسترش این رشته تلاش کنند تا کشتی گیله‌مردی هم مانند کشتی چوخه جایگاه واقعی خود را پیدا کند و یک مرکز برای خودش داشته باشد.

جعفری با تاکید بر این که در زمان ریاست سعیدلو بر سازمان تربیت بدنی یک رشته من درآوردی و بی پایه و اساس به نام گیلما در یک فدراسیون رزمی شکل گرفت، اضافه کرد: به وجود آمدن آن رشته ضربه زیادی به کشتی گیله‌مرد ی می‌زند چرا که تلفیق این رشته با یک رشته رزمی درست نیست. گیله مردی یک مکتب است و نباید اینگونه با آن برخورد شود.

وی گفت: کشتی گیله‌مردی باید حفظ شده و گسترش یابد و راه آن فرا استانی‌شدن است و باید یک نگاه ملی به آن داشت. این رشته باید از محدوده شمال کشور خارج شود.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۷:۴۵

کشتیه مازندران اسمش لوچو میباشد . و فقط یک بار اگه از نزدیک ببینید متوجه میشید تقریبا فرقی باازاد ندارد حداقل در سرپا. وهمچنین واقعا یک کشتیه به تمام معناست. ما نمیدونیم گیله مردی چیه هرچی هست اصلا فنی نیست .