• یکشنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95040115468
  • خبرنگار : 71442

عملکرد مطبوعات در کودتای ترکیه در گفت‌وگو با مدیر مسؤول شرق

روزنامه‌ها دیگر محلی برای خبر دست‌اول نیستند

روزنامه‌ها دیگر محلی برای خبر دست‌اول نیستند

مدیرمسؤول شرق با تاکید بر اینکه روزنامه‌ها در مقایسه با رسانه‌های مجازی همواره از وثاقت لازم برخوردارند، در عین حال درباره‌ی انعکاس خبر کودتای ترکیه در روزنامه‌ها و جا ماندن اغلب مطبوعات از این خبر شبانه به بیان نکاتی پرداخت.

فردای کودتای شبانه ترکیه، تیتر اصلی اغلب روزنامه‌های ما متاثر از اتفاقات تروریستی فرانسه بود و از انعکاس خبر کودتای ترکیه که ظرف چند دقیقه به تیتر اصلی خبرگزاری‌های دنیا و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد، جا ماندند؛ در این میان روزنامه‌های «شرق»، «همشهری» و «وقایع اتفاقیه» با انتشار چاپ دوم، خودشان را به خبر کودتای ترکیه رساندند و تیتر اصلی‌شان را به این خبر مهم اختصاص دادند. روزنامه «خبر جنوب» هم این موضوع را منعکس کرد.

مهدی رحمانیان - مدیر مسؤول روزنامه شرق - در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی انعکاس به موقع خبر کودتا در ترکیه که باعث شد این روزنامه به همراه سه روزنامه دیگر در صدر همتایان خود قرار گیرد، توضیح داد: در تحریریه شرق سردبیران ما تا پاسی از نیمه شب اخبار دنیا را رصد می‌کنند. در ارتباط با ترکیه هم با توجه به اینکه یکی از موضوعات مهم دنیا بود، می‌بایست آن را کار می‌کردیم.

این مدیر مسؤول در ادامه در دسترس بودن چاپخانه را یکی از اتفاقات خوب برای رسانه‌هایی عنوان کرد که تلاش می‌کنند به‌روز باشند و گفت: از آنجا که چاپخانه داریم در ارتباط با خبر کودتای ترکیه لازم به حضور  همه همکارانمان در تحریریه نبود و همکارانی که این خبر مربوط به حوزه کاری آنها بود در چاپخانه حضور پیدا کردند و چاپ دوم شرق بیرون آمد. همکاران ما تا ساعت یک بامداد خبر را رصد کردند و روزنامه ساعت 2:30 دقیقه زیر چاپ رفت.

رحمانیان همچنین با تاکید بر اینکه روزنامه شرق در شرایط حساس و خبرساز، همواره اقدام به چاپ دوم کرده است، بیان کرد:‌ شرق در مساله برجام دو، سه بار چاپ دوم داشت. همچنین خبر درگذشت عباس کیارستمی نیز از جمله اخبار مهمی بود که در این اواخر برای پرداختن به آن چاپ دوم داشتیم.

مدیر مسؤول شرق در پاسخ به این پرسش که چرا اکثر روزنامه‌ها با وجود رسانه‌های نوین و مجازی خود را موظف به به‌روز بودن و چاپ دوم نمی‌دانند؟ توضیح داد: چاپ دوم یکی از ویژگی‌هایی است که یک روزنامه برای زنده بودن و پویایی لازم دارد. متاسفانه روزنامه‌های ما به دو دلیل از این شرایط مستثنا هستند؛ یک مساله رویکرد حرفه‌ای است که رسانه‌ها خود را مقید نمی‌دانند و مساله دوم امکان فنی کار است؛ چراکه به هر حال روزنامه‌ای که چاپخانه ندارد، باید دنبال چاپخانه بگردد و چون چاپخانه در اختیار ندارند، امکان چاپ دوم برای آنها فراهم نیست.

او در همین زمینه درباره فعالیت روزنامه‌نگاران در تحریریه شرق یادآور شد :‌همکاران ما  هیچگاه تعریف کارمندی از خود ارائه نمی‌دهند و فرزند خبر هستند. به محض اینکه خبری ارزش چاپ شدن دارد تلاش می‌کنند مقدمات را فراهم کنند اما نگاه برخی رسانه‌ها اینطور نیست.

این مدیر مسؤول سپس با بیان اینکه امروزه روزنامه‌ها دیگر محلی برای ارائه خبر نیستند، توضیح داد:‌ اکنون روزنامه‌ها در حوزه خبر محلی از اعراب ندارند. پیش از این ما در کشورمان روزنامه عصرگاهی داشتیم؛ چرا که منبع خبری برای اعتبار خبر وجود نداشت و فقط روزنامه بود که خبر را به سمع و نظر مخاطب می‌رساند اما اکنون روزنامه‌ها، محلی برای ارائه خبر نیستند و جای خود را به تحلیل و گزارش داده‌اند؛ بر این اساس روزنامه‌های ما باید بتوانند به مخاطبانشان خوراک موثقی بدهند.

رحمانیان در پایان با اشاره به وجود رسانه‌های مجازی که در سرعت انتقال خبر همواره پیشی گرفته‌اند، توضیح داد:‌ درست است که رسانه‌های مجازی ما اخبار را با سرعت هرچه تمام انتقال می‌دهند، اما این رسانه‌ها به وثاقتی که روزنامه‌ها دارند نمی‌رسند. هنوز بسیاری از مخاطبان برای اینکه بدانند خبری از اعتبار لازم برخوردار است به سراغ روزنامه‌ها می‌روند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha