به گزارش ایسنا، علی زر افشان در بخش دوم نشست خبری خود به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد و در باره روند ثبت نام در مدارس گفت: امسال تغیراتی در روند ثبت نام ایجاد شد؛ با توجه به استقرار پایه دهم تغییراتی در سامانه ثبت نام دانش آموزی رخ داد و ساماندهی و هدایت تحصیلی فعال شد به همین علت با یک تاخیر روبه رو بودیم.
وی ادامه داد: ورود اطلاعات به سامانه سناد آغاز شده و تا کنون اطلاعات ۲ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۶۵۱ نفر به ثبت رسیده که البته به معنا ی آمار ثبتنامها نیست و تنها آمار اطلاعات وارد شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ثبت نام دانش آموزان ابتدایی از ابتدای خردادماه شروع شده است گفت: در پایههای ورودی یعنی اول، هفتم و دهم به علت تغییر مدرسه نیاز به مراجعه حضوری در مدارس وجود دارد اما برای ثبتنام میان پایه، احتیاج به مراجعه به مدرسه نیست.
عمده علل شکایات اولیاء از آموزش و پرورش
زر افشان در ادامه با بیان اینکه همه ساله با شروع ثبت نامه مدارس کمیتههای نظار ت بر ثبتنام در سطح ستاد استانها تشکیل میشود گفت: معمولا شکایاتی به دفتر پاسخگویی به عملکرد و شکایت وزارت خانه میرسد که یکی از محورهای عمده آن عدم توجیه مسئولان مدارس نسبت به قواعد مقررات و وظایفشان است؛ برای حل این مشکل پیشبینی کردیم که دورههای آموزشی برا ی مسئولان ثبت نام برگزار شود.
معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه عدم حضو ر مدیران در مدرسه در زمان ثبت نام یکی دیگر از علل شکایات اولیاء است گفت: امسال تاکید کردیم حتما مدیران در روزهای ثبت نام برای پاسخگویی به اولیاء در مدارس حضور داشته باشند.
زرافشان ادامه داد: وجوه دریافتی در هنگام ثبت نام نیز یکی دیگر از محورهای شکایات است؛ علاوه بر برخورد با مدیران متخلف، امسال حساب یکپارچه مدارس نیز راهاندازی شده و دریافت هرگونه وجوه نقد از اولیاء در مدارس ممنوع است.
وی در واکنش به گلایههایی از ممانعت مدیران برای ثبت نام فرزندان در نزدیکی محل کار مادران شاغل اظهار کرد: دستور العمل ثبت نام بندی بر ثبت نام فرزندان کارکنان دولت در نزدیکی محل کار والدین آنها تاکید میکند لذا از مدیران مدارس میخواهیم به این بند در دستور العمل ثبت نام توجه کنند.
معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: باید همکاری از جانب مدارس وجود داشته باشد. یکی دیگر از مشکلات، ثبت نام در مدارسی است که در مرز مناطق وجود دارد؛ برای رفع این مشکل پیش بینی کردیم مدارس مشترکی برای مناطق همجوار در نظر گرفته شود. در محدوه جغرافیایی برای ثبت نام عوامل متعددی وجود د دارد که از جمله آنها میتوان به تعداد مدارس در یک منطقه و تقاضای دانش آموزان اشاره کرد.
توصیه آموزش و پرورش برای اطلاع دانشآموزان از نتایج آزمونهای مدارس نمونهدولتی
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برخی مدارس نمونه دولتی تهران تلفن هوشمندی برا ی اعلام نتایج آزمون ورودی به خانوادهها معرفی کردند که تماس با آن هزینه بالایی دارد و با اختلالاتی همراه است گفت: آزمونهای مدارس نمونه دولتی به صورت استانی برگزار میشود بنابر این روش اعلام نتایج نیز در استانها ممکن است تفاوت داشته باشد، این شماره تماس اعلام شده بر اساس اطلاعایت که آموزش پرورش شهر تهران در اختیار ما قرار داده، مربوط به آموزش و پرورش نیست و دانش آموزان برای اطلاع از نتایج خود میتوانند به سایت اداره کل آموزش پرورش شهر تهران مراجعه کنند.
ورود ۲۳۰۰۰ معلم جدید به مدارس از مهر ۹۵
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش پرورش در پاسخ به پرسش ایسنا در باره ساماندهی نیروی انسانی در متوسطه دوم اظهار کرد: امسال اولین دوره فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به جمع معلمان ما میپیوند قبلا قرار بر این بود ۱۳ هزار فارغ التحصیل این دانشگاه برای دوره ابتدایی در نظر گرفته شود اما دانشگاه فرهنگیان با برگزاری ترم تابستانی میتواند مابقی دانشجو معلمان را نیز برای ورود به مدارس از ابتدای مهر ماه آماده کند بنابر این میتوان گفت همه ۲۳ هزار دانشجو معلم فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان از اول مهر ما ه وار د مدارس خواهند شد و بخشی از آنها به مدارس متوسطه اول و دوم میآیند.
زر افشان افزود :دورههای صلاحیتهای حرفهای ۵۰۰۰ پذیرفته شده آزمون استخدامی تا شهریور پایان میپذیرد واین گروه نیز به جمع همکاران ما میپیوند علاوه بر این ۵۰۰ فارغ التحصیل دانشگاه شهید رجایی نیز به هنرستانها میآیند.
۴۵ هزار فرهنگی در آستانه بازنشستگی
زرافشان با بیان اینکه امسال ۴۵۰۰۰ نفر از فرهنگیان در شرایط بازنشستگی هستند گفت: آن دسته که علاقهمند به ادامه همکاری باشند حضورشان برای سال تحصیلی پیش رو تمدید خواهد شد در مجموع به نظر میرسد مشکل جدی در نیروی انسانی نداشته باشیم.
افت تحصیلی نداشتیم
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره افت تحصیلی در دبیرستانها اظهار کرد: برخلاف ادعاهای مطرح شده، شاهد افت تحصیلی و کاهش معدل دانش آموزان در سالهای اخیر نیستیم و میانگین نمرات کتبی امتحانات نهایی از ۱۱ به ۱۲/۵ رسیده است بناببر این افت تحصیلی پیدا نکرده ایم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش پرورش افزود: یکی از دلایل این رشد، قانون حذف کنکور است؛ قبلا معدل دانش آموزان در مدرسه تاثیر ی در کنکور نداشت اما از زمانی که معدل امتحان نهایی تاثیر ۲۵ درصدی در کنکور پیدا کرد دانش آموزان ما حساستر شدهاند.
وی در ادامه در باره توسعه کمی وکیفی هنرستانها نیز گفت: معمولا هزینه تجهیز یک هنرستان از ساخت آن بالاتر است و به همین خاطر توسعه کمی آن آسان نیست و هرچند ما به دنبال توسعه کمی صرف نیستیم و سعی کردیم توسعه کیفی را دنبال کنیم در یک مقطعی ۱۶۶۰ هنرستان ضمیمه در عرض ۲ سال در کشور ایجاد شد که تنها ۳ رشته حسابداری، کامپیتر و نقشه کشی را ارائه میکرد.
زر افشان در ادامه آماری در خصوص انتقال دانش آموزان به پایههای بالاتر اعلام کرد و گفت: ۹۸/۱۳ درصد دانش آموزان موفق شدهاند از مقطع ابتدایی به متوسطه بروند. همچنین ۸۳/۷۹ درصد دانش آموزان نیز از مقطع متوسطه اول به متوسطه دوم رفتند.
انتهای پیام
نظرات