• دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 95033118639
  • خبرنگار : 71498

۳۵ میلیون نفر امسال درگیر تنش آبی هستند

۳۵ میلیون نفر امسال درگیر تنش آبی هستند

باوجود این‌که در تابستان امسال تعداد شهرهای درگیر تنش آبی به ۳۰۱ شهر کاهش یافته، اما ۳۵ میلیون نفر که عمدتا در شهرهای بزرگ قرار دارند در معرض کمبود آب هستند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا جانباز – مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور – در نشستی خبری با بیان این‌که سال گذشته از مجموع یک هزار و ۱۳۶ شهر تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب ۵۴۷ شهر با جمعیتی بیش از ۵۰ میلیون نفر با شرایط تنش آبی مواجه بودند، اظهار کرد: کمبود منابع در مقابل مصرف آب ۲۳ درصد بوده است و این در شرایطی است که امسال تعداد شهرهای دارای بحران به ۳۰۱ شهر کاهش یافته و باید گفت که میزان منابع نسبت به مصارف ۸.۶ درصد اختلاف دارد.

به گفته وی این ۳۰۱ شهر شامل ۷۸ شهر با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر از جمله شیراز، اصفهان، کرمان و بوشهر می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص پیش‌بینی وضعیت شیراز گفت: خط دوم انتقال آب از سد درود‌زن  و اجرای تصفیه‌خانه به صورت BOT و همچنین تونل خط انتقال به سرعت در حال اجرا است و پیش‌بینی می‌شود که در پایان سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری برسد.

جانباز ادامه داد: علاوه بر این نیز دو پروژه‌ مساکن مهر اطراف شیراز نیز قرار است براساس تدابیر در نظر گرفته شده مشکل تامین آب آنها برطرف شود.

وی یکی‌دیگر از شهرهای بحرانی کشور را اصفهان دانست و افزود: به دلیل وجود شرایط وخیم در سد زاینده‌رود و با توجه به این‌که این سد در حال حاضر در کمترین انجام تثبیت شده است، لذا می‌توان گفت که دراصفهان با مشکل تامین آب روبه‌رو خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که در این میان برای تامین آب مورد نیاز فولاد مبارکه نیز دچار مشکل خواهیم شد، اظهار کرد: تمهیداتی برای تامین آب سامانه اصفهان که پنج میلیون نفر را در استان اصفهان و یزد شامل می‌شود در نظر گرفته‌ایم.

جانباز با بیان این‌که در شرایط فعلی مدیریت فشار را در نظر گرفته‌ایم، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که در شهرها و روستاهای تحت پوشش با اطلاع‌رسانی بتوانیم تا تکمیل سامانه این مشکل را برطرف کنیم.

تابستان امسال گرمتر از سال‌های قبل

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی گفت: به نظر می‌رسد که امسال تابستان بین نیم تا ۱.۵ درصد گرمتر از سال‌های قبل باشد و با توجه به این‌که بارش‌های پاییزی نیز با تاخیر اتفاق می‌افتد برنامه‌ این است که در پایان سال آبی جدید بتوانیم برنامه منسجمی را برای رسیدگی به سد زاینده‌رود تنظیم کنیم.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یکی‌دیگر از شهرهای بحران آبی را کرمان دانست و افزود: با توجه به این‌که این شهر کماکان از آب زیرزمینی تامین می‌شود، لذا امسال با بحران آب روبه‌رو خواهد بود.

به گفته جانباز برای حل این مساله انتقال آب و تکمیل پروژه تونل این خط از قرار‌گاه خاتم‌الانبیاء به سرعت در حال انجام است. همچنین لوله‌های مورد نیاز طرح نیز به صورت فاینانس در اختیار قرار گرفته شده و پیش‌بینی می‌شود که طرح در سال ۱۳۸۶ اجرایی شود.

وی در خصوص وضعیت شهر بوشهر که جزو شهرهای دارای تنش آبی است، تصریح کرد: قبل از وجود تنش آبی بوشهر از دو محل انتقال سراسری کوثر و سامانه انتقال آب از جنوب استان فارس تامین می‌شد، اما به دلیل وجود خشکسالی‌ها در حال حاضر نمی‌تواند از این دو بخش آب مورد نیاز خود را دریافت کند.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: برهمین اساس ۱۰ هزار مترمکعب آب شیرین‌کن وارد مدار شده و طبق مذاکرات صورت گرفته با نیروگاه اتمی بوشهر قرار است که ۳۵ میلیارد مترمکعب دیگر آب شیرین‌کن وارد این سایت شود.

جانباز اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته قبل از پایان شش ماهه اول قرار‌داد این طرح ابلاغ می‌شود، اما به‌طور کلی باید گفت که در فلات مرکزی ایران با توجه به این‌که بارش‌های مناسبی نداشته‌ایم مشکلات کمبود آب خودنمایی می‌کند.

تصویب قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی

وی با بیان این‌که در چهارم اردیبهشت‌ماه قانونی با هدف توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی کشور ابلاغ شد، اضافه کرد: موارد بسیار خوبی برای ارتقاء صنعت آب کشور در این قانون وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: براساس این قانون وزارت نیرو باید به تفکیک نقاط شهری و روستایی نسبت به شرایط سه‌گانه تامین آب هر سال مناطق بحرانی را شناسایی و اعلام رسمی کند. البته این کار در گذشته نیز انجام می‌شد، اما در حال حاضر به صورت یک الزام قانونی درآمده است.

جانباز با بیان این‌که تشخیص این کار به عهده وزارت نیرو گذاشته شده است، افزود: اگر وزارت نیرو شرایط بحرانی را تشخیص داد اقدامات لازم در این قانون برای رسیدگی به وضعیت مشترکان پرمصرف تبیین شده است.

وی اظهار کرد: علاوه بر این نیز اطلاع‌رسانی در زمینه‌ی منابع آبی باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و وزارتخانه‌های دیگر نیز نسبت به این موضوع باید همکاری بیشتری با وزارت نیرو داشته باشند.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: همچنین قرار بر این شده که استاندارد تولید و تجهیزات آبی به‌طور دقیق‌تری دنبال شود، چرا که در حال حاضر استاندارد ملی برای تولید کولرهای آبی در کشور وجود ندارد و هر کولر به صورت نرمال طی هشت سال ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند.

نصب برچسب مصرف استاندارد آب بر تجهیزات آب‌بر

جانباز با اشاره به اقدامات شرکت آب و فاضلاب کشور برای حل این مساله اظهار کرد: براساس مذاکرات صورت گرفته قرار است که روی تجهیزات آب‌بر همچون ماشین لباسشویی برچسب مصرف آب درج شود.

وی با بیان این‌که تجربه این کار در استرالیا صورت گرفته است، تصریح کرد: ما نیز مکلف به اجرای این موضوع شده‌ایم. همچنین برای برخی از ساختمان‌های عمومی نیز براساس این قانون باید از سامانه‌های بازچرخانی آب استفاده شود.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب کشور در زمان طرح این قانون اصرار بر این داشت که مشترکین مجبور به استفاده از تجهیزات کم‌مصرف آب شوند، اما این الزام در قانون به اختیار تبدیل شده و شرکت‌های آب و فاضلاب مکلف به خریداری تجهیزات آبی و ارائه‌ی قسطی آن به مشترکان هستند.

جانباز با بیان این‌که برای انجام این کار با انجمن شیرآلات مذاکراتی صورت گرفته، گفت: بعد از جمع‌بندی تعداد و قیمت تجهیزات آبی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی اظهار کرد: وزارت نیرو می‌تواند با همکاری وزارت راه و شهرسازی در شهرها و روستاهایی که میانگین بارندگی آنها بیش از ۲۵۰ میلی‌متر و یا بالاتر است، نسبت به ارائه‌ی تسهیلات به مشترکان برای ساخت تجهیزات لازم و استفاده از آب باران با رعایت استاندارد‌های مربوطه اقدام کند، اما گفتنی است که این طرح بخش عمده‌ای از کشور را در بر نمی‌گیرد.

شیرین‌سازی ۱۰۰ هزار مترمکعب آب در بندرعباس

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص شیرین‌سازی آب دریا گفت: در نوار ساحلی پروژه‌های متعددی برای شیرین‌سازی آب دریا وجود دارد به‌طوری که در حال حاضر شیرین‌سازی ۱۰۰ هزار مترمکعب آب در بندرعباس در حال احداث است که ۲۰ هزار مترمکعب تا قبل از انتهای سال وارد مدار می‌شود.

جانباز همچنین با اشاره به انتقال آب از فلات مرکزی تصریح کرد: در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی طرح مطالعه انتقال آب از فلات مرکزی تا پایان سال به انتها می‌رسد.

وی ادامه داد: وزیر نیرو نیز تامین سرمایه این طرح را راسا مختص به وزارت نیرو دانسته و این در حالی است که در استان کرمان و یزد بخش صنعت پیشتاز سرمایه‌گذاری بوده است.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای شیرین‌سازی آب دریای خزر وجود دارد، اظهار کرد: شیرین‌سازی آب دریای خزر کار عجیبی نیست و در حال حاضر به صورت محدود در مناطق ترکمن انجام می‌شود، اما در واقع ما به دنبال استفاده از روش‌های مدرن با پساب سه هستیم.

چهار برنامه اقتصاد مقاومتی شرکت آبفا

جانباز با اشاره به چهار برنامه در نظر گرفته شده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در این شرکت، افزود: در برنامه نخست، تامین آب شرب بیش از ۲۰۰۰ روستا با جمعیت افزون بر دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در روستاهای بالای ۲۰ خانوار برنامه‌ریزی شده و از ابتدای تیر ماه (فردا، سه شنبه) به تدریج به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی و پنج هزار میلیارد ریال از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای اجرای این طرح‌ها پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اجرای عملیات ۲۳ طرح سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی را برنامه دوم این شرکت برای تحقق شعار امسال برشمرد و گفت: این طرح‌ها بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری به دنبال خواهند داشت.

به گفته جانباز یک مورد از این طرح‌ها با تامین اعتبار سرمایه‌گذاران هندی و البته راهبری یک شرکت ایرانی انجام خواهد شد که اجرای طرح فاضلاب به صورت بیع متقابل در استان سمنان است و سایر طرح های تعریف شده، شامل نمک‌زدایی آب دریا، اجرای تاسیسات فاضلاب در شهرها، اجرای تصفیه خانه های انتقال آب و ... خواهد بود.

وی تکمیل ۲۶ تصفیه‌خانه فاضلاب در سطح کشور (که سه مورد آنها در شهریار، مشهد و کرمانشاه آماده واگذاری است) و همچنین اصلاح الگوی مصرف آب را دیگر طرح‌های این شرکت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: در حال حاضر بیش از ۲۴ درصد مشترکان آب کشور مصرف آبی افزون بر۳۰ مترمکعب در روز دارند که در برنامه اصلاح الگوی مصرف، قرار است به ۲۲.۵ درصد کاهش یابد.

جانباز ادامه داد: علاوه بر آن، ۱۴۴ طرح آماده واگذاری به بخش خصوصی وجود دارد که عمده آنها در زمینه‌های خطوط انتقال، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب است که هم اینک در مرحله تدوین دستورالعمل چگونگی واگذاری و یافتن و ترغیب بخش خصوصی قرار دارد.

افزایش اعتبارات آب و فاضلاب کشور

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص وضعیت اعتبارات شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: با توجه به این‌که در حال حاضر کشور به شدت از مشکل نقدینگی رنج می‌برد، سال گذشته علی‌رغم پیگیری‌هایی که صورت گرفت بیش از ۳۰ درصد از اعتبارات تخصیص نیافت، اما امسال میزان اعتبارات نسبت به سال گذشته دو درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اوراق مشارکت و اوراق خزانه اسلامی که به شرکت آب و فاضلاب به کشور تخصیص یافته است، تاکید کرد: سال گذشته ۱۰۰۰ میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت و ۳۶۰ میلیارد تومان از اوراق خزانه اسلامی به شرکت آب و فاضلاب کشور تخصیص یافت.

جانباز ادامه داد: علاوه بر این بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان بابت پرداخت دیون به پیمانکارانی که در مسکن مهر فعالیت داشتند در نظر گرفته شد.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که برای حل رکود پروژه‌های عمرانی در کشور نسبت به تامین سرمایه از بانک‌های کشور در قالب فاینانس داخلی اقدام کرده‌ایم، تصریح کرد: بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان از منابع بانکی توسط یک بانک دولتی و یک بانک خصوصی به صنعت کشور تزریق شد.

وی اضافه کرد: براساس این سرمایه‌ توانستیم ضمن تامین فولاد مبارکه بیش از ۷۵۰ کیلومتر لوله برای طرح‌های آبرسانی فراهم کنیم.

اجرای تفکیک آب شرب و بهداشتی با سرمایه بخش خصوصی

جانباز با اشاره به تفکیک آب شرب و بهداشتی ادامه داد: اولین مساله‌ی مطرح در این موضوع ایجاد یک استاندارد برای آب بهداشتی است که برای این موضوع با سازمان استاندارد مذاکراتی صورت گرفته است.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که باید به سمتی برویم که موضوع تصفیه آب منطقی‌تر باشد، گفت: در تهران علی‌رغم این‌که باید بین پنج تا ۱۵ لیتر آب به ازای هر نفر استاندارد باشد میزان آب شرب ما بیش از ۲۷۵ لیتر است.

قیمت تمام شده آب به ۱۵۰۰ تومان می‌رسد

وی تصریح کرد: براساس صورت‌های مالی قیمت تمام شده آب شرب در کشور حدود ۱۰۰۰ تومان تخمین زده شده، اما آنچه از مردم دریافت می‌کنیم کمتر از ۴۰۰ تومان است.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که این قیمت صورت مالی سال ۱۳۹۴ است، اظهار کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در سال ۱۳۹۵ قیمت تمام شده آب به ۱۵۰۰ تومان می‌رسد.

جانباز با بیان این‌که در حال حاضر وزارت نیرو هیچ افزایش قیمتی را برای آب در نظر نگرفته است، خاطر نشان کرد: براساس استاندارد آب جهانی در موضوع هدر رفت آب از واژه بدون درآمد استفاده می‌کنیم که شامل آبی است که در قبوض محاسبه نمی‌شود.

وی تصریح کرد: منظور از آب بدون درآمد آبی است که در مخازن، شبکه‌ها و انشعابات خارج می‌شود که حدود ۱۴ درصد تخمین زده شده است.

آب بدون درآمد به ۲۵ درصد کاهش می‌یابد

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که بخشی دیگر از هدر رفت آب به صورت ظاهری است، گفت: منظور آبی است که قرائت نمی‌شود و یا مشترکین مجازی که درآمدی برای شرکت ندارند که براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته ۲۵.۷ درصد کل حجم میزان آب بدون درآمد کشور است.

جانباز ادامه داد: براساس برنامه‌های وزارت نیرو باید سالانه یک درصد از این عدد کاسته شود، اما پیش‌بینی می‌شود که امسال تنها بتوانیم این عدد را به ۲۵ درصد برسانیم.

وی در خصوص قرائت کنتورها افزود: در بخش روستایی ۸۵ درصد پرداخت‌ها به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و براساس آخرین برنامه‌ای که وزارت نیرو با توانیر داشته است، قرار براین شده قرائت مشترک کنتورهای آب و برق صورت بگیرد که در حال حاضر نیز در تهران به صورت پایلوت اجرایی شده است.

۵۰۰۰ روستا توسط تانکر آبرسانی می‌شوند

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که ۵۰۰۰ روستا امسال توسط تانکر آبرسانی می‌شوند، اظهار کرد: با تکمیل مجتمع‌های آبرسانی تا پایان سال تعداد این روستاها به حدود۲۰۰۰ روستا می‌رسند.

جانباز در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی جذب شده با توافق‌ها بعد از برجام تصریح کرد: بعد از برجام پروژه‌های متعددی را با کشورهای خارجی تعریف کردیم که شامل ایجاد شبکه‌های هوشمند در صنعت آب و فاضلاب، احداث تصفیه‌خانه و مجتمع‌های آبرسانی است که اکثر این طرح‌ها در مرحله‌ی رایزنی و یادداشت قرار دارد.

وی با بیان این‌که برخی از این طرح‌ها نیاز به تکمیل اطلاعات دارد، اظهار کرد: دو تا شش ماه برای تکمیل این اطلاعات زمان لازم است، اما به‌طور کلی می‌توان گفت که حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه خارجی به موجب این تفاهمات جذب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha