• دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95031714384
  • خبرنگار : 71402

سی‌ان‌ان: تهدید تروریستی واقعی در آمریکا، "داخلی" است

سی‌ان‌ان: تهدید تروریستی واقعی در آمریکا، "داخلی" است

حملات 15 سال اخیر در ایالات متحده به دست شهروندان آمریکایی و یا شهروندانی با اقامت دائمی و قانونی انجام شده است و نشان می‌دهد که تهدید تروریستی واقعی در ایالات متحده، داخلی است.

به گزارش ایسنا، پیتر برگن، تحلیلگر امنیت ملی شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا و حمله اخیر به کلوب شبانه همجنس‌گرایان در فلوریدا می‌نویسد: «کشتار گسترده روز یکشنبه در اورلاندو از الگوی تیره و تاری پیروی می‌کند؛ هر حمله تروریستی کشنده در ایالات متحده آمریکا در یک دهه و نیم گذشته به دست شهروندان آمریکایی و یا ساکنان دائمی قانونی آمریکا رخ داده که یا به تنهایی و یا گروهی اقدام به اجرای حمله کرده‌اند و هیچگونه ارتباط رسمی و یا سابقه آموزش به دست سازمان‌های تروریستی از جمله القاعده و یا داعش نداشته‌اند.

 

از آنجایی که حملات 11 سپتامبر را 19 تروریست عرب متولد خارج از کشورهای عربی انجام دادند، بسیاری از آمریکایی‌ها ممکن است گمان کنند که حملات تروریستی در ایالات متحده آمریکا به دست خارجی‌ها انجام می‌شود نه شهروندان آمریکایی. اما عمر متین که یکشنبه مرگبارترین حمله تروریستی از 11 سپتامبر را در شهر اورلاندوی فلوریدا انجام داد، یک شهروند آمریکایی متولد نیویورک است و خانواده او از افغانستان به آمریکا مهاجرت کرده بودند.

 

در حقیقت از زمان حملات 11 سپتامبر که با مدیریت القاعده افغانستان و با مشارکت عوامل خارجی انجام شد، تهدید تروریستی واقعی در ایالات متحده آمریکا شهروندان آمریکایی و یا ساکنانی با اقامت دائمی و قانونی انجام داده‌اند که به عنوان نمونه می‌توان به برادران سارنایف اشاره کرد که بمبگذاری ماراتن بوستون را در سال 2013 انجام دادند. نمونه دیگر نضال حسن، از افسران ارتش آمریکا بود که چهار سال پیش 13 تن را در پایگاه فورت هود تگزاس کشت.  

به عبارت دیگر، عمر متین نیز از انواع تروریست‌های جهادی در ایالات متحده است. او به عنوان یک شبه‌نظامی بلقوه، همانند تیمورلنگ سارنایف، زیر نظر اف.بی.آی بود. پیش از بمبگذاری بوستون، دولت روسیه در سال 2011 به اف.بی.آی تذکر داده بود و به همین دلیل اف.بی.آی از سارنایف بازجویی کرده بود. به طور مشابه، نضال حسن هم یکسال پیش از انجام کشتار در پایگاه فورت هود تحت نظر اف.بی‌.آی قرار گرفته بود چرا که با یک روحانی شبه‌نظامی در یمن تماس ایمیلی داشت. عمر متین هم سال 2013 به اتهام بیان اظهارات فتنه‌جویانه علیه همکارانش و یک سال بعد از آن، به دلیل ارتباط با منیر ابو صالحه که از عوامل جذب نیرو برای القاعده بود و در فلوریدا بزرگ شده بود، تحت بازجویی قرار گرفت. ابو صالحه که عضو جبهه النصره بود، در سال 2014 در یک حمله تروریستی در سوریه کشته شد.       

 

مساله مهم این است که اف.بی‌آی هیچکدام از پرونده‌ها علیه عمر متین، برادران سارنایف و یا نضال حسن را پیگیری نکرد.

 

گرچه یک مقام‌ آمریکایی می‌گوید که عمر متین در زمان حمله به کلوب همجنس‌گرایان طی تماسی با فوریت‌های پلیس 911 با داعش اعلام بیعت کرده است، اما هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد وی از سوی داعش در سوریه آموزش دیده است؛ درست عکس تروریست‌هایی که در جریان حملات پاریس در نوامبر 130 را کشتند و تروریست‌هایی در ماه مارس 32 تن را در بروکسل به کام مرگ کشیدند. براساس اطلاعاتی که تاکنون می‌دانیم، عمر متین هم شبیه سایر تروریست‌های جهادی در ایالات متحده از زمان 11 سپتامبر عمل کرده است. بیش از 300 پرونده از زمان حملات سال 2001 به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون در ارتباط با تروریسم افراطی تشکیل شده است.

 

عاملان این حملات جوانان عجول با تخیلات عوامانه نبودند. افراد مورد نظر در این پرونده‌ها با میانگین سنی 28 سال و متاهل بودند. عمر متین در زمان انجام حمله 29 ساله بود و سابقا هم ازدواج کرده بود؛ گرچه این ازدواج به طلاق انجامید. تهدید تروریست‌های داخلی به مشکلی پیچیده برای ماموران اجرای قانون در آمریکا بدل شده است چرا که عوامل حملات تک‌رو دیگر از ارتباطات ایمیلی و یا تلفن و ارتباط با سازمان‌های ترویستی استفاده نمی‌کنند؛ این نوع ارتباطات قابل ردیابی توسط جامعه اطلاعاتی آمریکاست. آنها حتی دیداری با همدستانشان ندارند که مورد سوءظن اف.بی‌.آی قرار بگیرد.

 

پلیس فدرال آمریکا می‌گوید که 900 مورد تحقیقاتی از شبه‌نظامیان افراطی در تمام 50 ایالت در دست دارد. پیچیدگی و دشواری ردگیری یک قاتل شبیه عمر متین از آنجا بیشتر می‌شود که او برای یک شرکت امنیتی جهانی کار می‌کرد و یک افسر امنیتی مجوزدار در فلوریدا محسوب می‌شد. در این پرونده او هم همانند نضال حسن به موردی برای سوءظن ماموران اجرای قانون تبدیل نشد. حمله اورلاندو به ما یادآوری می‌کند که به‌رغم تمام تحقیقات اف.بی‌.ای، گاهی اوقات تروریست‌های آمریکایی در اجرای حمله تروریستی خود موفق می‌شوند.»

 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha