• شنبه / ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95031508735
  • منبع : نمایندگی ایلام

/از بحران خاک تا علوم انسانی/

انتظارات دانشگاهیان ایلام از مجلس دهم

انتظارات دانشگاهیان ایلام از مجلس دهم

اعضای هیات علمی دانشگاه ایلام، دغدغه‌های خود را با نماینده استان در مجلس در میان گذاشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه ایلام، تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه ایلام در نخستین دیدار با دکتر جلال میرزایی از نمایندگان استان در مجلس دهم برخی دغدغه‌های خود را برای توسعه استان با وی در میان گذاشتند.

دکتر حسین مهدی‌زاده، معاون پژوهشی دانشگاه ایلام گفت: اظهار نظر نماینده در مجلس باید پشتوانه داشته باشد و چه پشتوانه‌ای محکم‌تر از فکری است که از اتاق فکر استان و جامعه‌ دانشگاهی استخراج شود.

وی با بیان اینکه بالاترین نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها نسبت به جمعیت مربوط به استان ایلام است، تصریح کرد: بین 17 تا 18 هزار دانش‌آموخته‌ بیکار در رشته‌هایICT داریم که نگران کننده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه ایلام با تاکید بر اینکه توان کار کارشناسی در دستگاه‌های استان بسیار ضعیف است، گفت: حل این مشکل بسیاری از مشکلات بزرگ‌تر را حل خواهد کرد.

مهدی‌زاده گفت: امروز آرمانگرایی و طرح‌های جامع در توسعه کمتر پاسخ می‌دهد و اگر بر روی چند طرح کوچک تمرکز کنیم توسعه استان و حل مشکلات آن تسریع خواهد شد.

وی از رشد 105 درصدی اعتبارات پژوهشی دانشگاه ایلام خبر داد و گفت: امیدواریم با کمک نمایندگان استان این اعتبارات در سال آینده بیشتر شود.

معاون پژوهشی دانشگاه ایلام گفت: در مسائل علمی همه‌ مسئولیت‌ها متوجه وزارت علوم است اما در توزیع اعتبارات این وزارتخانه کمتر از نصف اعتبارات پژوهشی را دارد که امیدواریم نمایندگان مجلس دهم این میزان را به سمت 50 درصد ببرند.

مهدی‌زاده گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری تاکنون کمکی به استان ایلام نکرده است که امیدواریم این مطالبه توسط نمایندگان مجلس پیگیری شود.

فراهم شدن شرایط جذب 30 نفر در استان به عنوان عضو هیات علمی، نقش‌آفرینی متخصصان دانشگاهی در میادین نفتی و گازی استان، پیگیری طرح‌های آب و خاک کوچک از دیگر خواسته‌هایی بود که معاون پژوهشی دانشگاه ایلام عنوان کرد.

دکتر حاجی کریمی عضو هیات علمی دانشگاه ایلام در ادامه با تاکید بر همفکری بین نمایندگان استان گفت: همه باید با همکاری هم پتانسیل‌های آب و خاک را دریابیم. چرا در این زمینه از پتانسیل دانشگاه‌ها غفلت می‌شود؟

وی با بیان اینکه متاسفانه در حال سازگاری پیدا کردن مزمن با ریزگردها هستیم، گفت: این موضوع باید به وسیله نمایندگان به صورت جدی دنبال شود.

اختصاص هلی‌کوپتر آتش‌نشان به استان ایلام برای مهار آتش‌سوزی‌های احتمالی جنگل‌ها از دیگر دغدغه‌های کریمی بود.

دکتر کریمی عضو دیگر هیات علمی دانشگاه نیز به نماینده ایلام توصیه کرد ارتباط خود را با مردم حفظ کرده و به امور کوچک و روزمره مشغول نشود و نظارت بر اجرای قانون را مدنظر داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه بر حل مشکل اراضی دانشگاه ایلام تاکید کرد.

دکتر یارمحمد قاسمی عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه هم گفت: وظیفه‌ شما به عنوان نماینده این است که ایلام را از تحقیرشدگی بیرون بیاورید و وکیل دولت و حکومت نباشید.

دکتر مهدی صیدی دیگر عضو هیات علمی دانشگاه ایلام نیز گفت: ایلام محروم نیست اما از توجه محروم شده است و باید به صاحبان ایده برای رونق کشاورزی استان به عنوان یکی از ظرفیت‌های توسعه کمک کرد.

صیدی، گرد و خاک و ریزگردها را حاصل عدم آینده نگری در گذشته دانست وتصریح کرد: ساختن سدهای زیاد از دلایل این پدیده است.

وی گفت: کمبود منابع آب زیرزمینی از دیگر مشکلات استان است که امیدواریم برای حل این مشکلات از دانشگاهیان استفاده شود.

در ادامه دکتر محمد علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام گفت: هدف ما اجتماعی کردن دانشگاه است و بر کارکردهایمان آگاه بوده و مصمم به اجرای این کارکردها هستیم. اتاق فکر دانشگاه هم آماده است تا برای پیشنهادات نمایندگان پشتوانه علمی ایجاد کند.

دکتر جلال میرزایی نماینده ایلام در مجلس هم گفت: ورود به تغییر مدیران به عنوان تکرار تجربه اشتباه گذشته موجب آسیب دیدن استان شده است و نمایندگان باید به جای تغییر بر عملکرد آنها نظارت کنند.

میرزایی گفت: یکی از مشکلات در سطح کلان کشوری و استان هدر رفت منابع و اعتبارات به علت ضعف نظارتی از سوی دستگاه های نظارتی است که باید فرایند نظارت ها از سوی دستگاه های نظارتی جدی تر لحاظ و اعمال شود.

وی ابراز امیدواری کرد: در مجلس دهم همگام با کشورهای مترقی دنیا که فرایند توسعه آنها مبنی بر 80 درصد نظارت و 20 درصد اجرا یا قانون‌گذاری است این مجلس نیز 80 درصد نظارت بر عملکرد دستگاه ها و اجرای درست قوانین و 20 درصد قانون‌گذاری را باید در دستور کار داشته باشد.

وی با بیان اینکه دغدغه اصلی من به عنوان نماینده مردم توسعه و پیشرفت استان است، گفت: برای رسیدن به توسعه و تعالی باید در روند مدیریتی بازنگری شود و تلاش خواهد شد دولت در برنامه ششم توسعه نگاه ویژه ای به استان کمتر توسعه یافته ایلام و منطقه مهران داشته باشد.

دکتر میرزایی افزود: نمایندگان استان ایلام در مجلس شورای اسلامی با همفکری، همراهی و حمایت مجموعه دانشگاه دانشگاهیان، نخبگان و مسؤولان به ویژه مدیریت و برنامه ریزی استان باید در این زمینه راهکارها و پیشنهاداتی ارائه شود و نمایندگان نیز با چانه زنی و رایزنی توسعه استان ایلام به خصوص منطقه مهران را در برنامه ششم توسعه بگنجانند.

وی تاکید کرد: اگر استان ایلام و منطقه مستعد و سرشار از ظرفیت مهران وارد برنامه ششم توسعه گنجانده نشود استان ایلام در خلال اجرای این برنامه از لحاظ اعتبارات و تخصیص منابع مالی دچار مشکل می‌شود.

این نماینده‌ مجلس گفت: این ارتباط با دانشگاهیان استان نظام‌مند خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha