مدیرکل دفتربررسی آلودگیهای دریایی از شناسایی شناگاههای آلوده کشور خبر داد.
به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضیاءالدین الماسی در مورد آلودگی میکروبی شناگاههای کشور گفت: پایش شناگاهها در سال 94 به طور متمرکزتری صورت گرفته است. هر ماه نمونهبرداری از آب شناگاهها و بررسی وضعیت آلودگی آنها انجام میشود.
وی با بیان اینکه وضعیت شناگاهها در بازههای زمانی مختلف متغیر است، اظهار کرد: در یک نوبت پایش، ممکن است نمونه آب شناگاه آلوده باشد و در نوبت دیگر آلوده نباشد. از نظر سازمان حفاظت محیط زیست شناگاه آلوده شناگاهی است که دو یا سه نوبت پی در پی نشان آلودگی داشته باشد.
مدیرکل دفتربررسی آلودگیهای دریایی با اشاره به اینکه در سالهای 93 و 94 شناگاههای چالوس، پاسداران، انزلی و ساحل قو جزو شناگاههای آلوده بودند، گفت: این شناگاهها شناگاههایی هستند که باید نسبت به بازنگری محل آنها اقدام شود.
الماسی افزود: در فصل 94 از 45 شناگاه شناسایی شده در استان مازندران، 16 شناگاه آلوده بودند. همچنین از 21 شناگاه استان گیلان، 10 شناگاه آلوده و در استان گلستان از سه شناگاه، دو شناگاه آلوده بودند. وزارت کشور از طریق فرمانداری و شهرداری این مناطق را اعلام کرده و این ارگانها باید برای بهبود وضعیت شناگاهها اقداماتی انجام دهند و در میان مدت باید نسبت به جانمایی مجدد شناگاهها اقدام شود.
وی با اشاره به اینکه آلودگی شناگاهها معلول ورود پسابهای شهری از طریق رودخانهها و دپوی زبالهها بدون رعایت اصول مهندسی مدیریت پسماند و پساب شهرهای ساحلی است، گفت: از وزارت نیرو انتظار میرود که برنامههای خود را طوری تنظیم کند که پسابها مدیریت بهتری داشته باشند.
مدیرکل دفتربررسی آلودگیهای دریایی اظهارکرد: برای شناسایی شناگاههای آلوده، شهرداریها و فرمانداریها باید اقدام به گذاشتن پرچمهای متفاوت کنند تا شناگاههای آلوده برای شهروندان مشخص باشد.
الماسی با اشاره به اینکه ممیزی تاسیسات ثابت در دریا در دستور کار سازمان قرار نداشته است، گفت: باید ظرفیتسازی در این زمینه صورت گیرد. در سال 94 و 95 این موضوع در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفت و مجموعه برنامههای آموزشی مفصلی برای آن تعریف شد که در نتیجه آن ظرفیتسازی لازم ایجاد شده و ممیزی مربوط به اثرات آلودگی سکوها و تاسیسات ثابت در دریاها انجام میشود.
وی با بیان اینکه ضوابط بینالمللی در این زمینه وجود دارد، گفت: افرادی که میخواهند وارد عرشه شوند باید مهارتهای خاص و گواهینامه بینالمللی داشته باشند که مشخص شود فرد آموزش دیده است و امکان ورود به عرشه را دارد.
مدیرکل دفتربررسی آلودگیهای دریایی افزود: این گواهینامه از سوی مرکز دریانوردی معتبر بینالمللی صادر و توسط سازمان دریانوردی ایران تایید میشود. در حال حاضر 18 نفر کارشناس آماده شده و گواهینامه گرفتهاند که به علاوه مدیران استانی این عدد به 30 نفر میرسد.
انتهای پیام
نظرات