مقامهای تنبور و تصانیف ترکی و فارسی به گوش مخاطبان کنسرت «سماع زرکوبان» رسید.
به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، کنسرت «سماع زرکوبان» با آواز ودود موذنزاده و آهنگسازی و تکنوازی تنبور توسط ساسان شکاریان شامگاه 28 اردیبهشتماه در تالار وحدت اجرا شد.
در این برنامه، گروه نوازندگان با سازهایی مانند تنبور، کمانچه، بالابان، بربت، رباب، تنبک، دف، کوزه، پرکاشن و دایره در کنار گروه کُر، حدود 20 قطعه موسیقی را برای مخاطبان اغلب ترکزبان حاضر در سالن اجرا کردند.
کنسرت یادشده با تکنوازی تنبور در دستگاه ماهور و مقام قلندری آغاز شد و در ادامه، قطعه مقامی «سحری» نواخته شد. موذنزاده با آوازی در دستگاه همایون همراه تکنوازی بربت نخستین قطعهی باکلام کنسرت را اجرا کرد.
پیش از آنکه تنبکنواز این گروه با هنرنماییاش، حال متفاوتی را در مخاطبان ایجاد کند، تصنیف «قدح عشق» با شعری از مولانا اجرا شد. گروه کُر نیز در قطعه بعدی به آهنگسازی درویش امیر حیاتی، با خواندن «علی گویم، علی جویم» با موذنزاده همراهی کردند.
تصنیف «بر قدسیان آسمان» با شعری از شیخ فضلالله نعیمی هم در این کنسرت خوانده شد. اجرای این قطعات که به زبان فارسی بودند، باعث اعتراض یکی از مخاطبان شد؛ اما گروه با اجرای قطعه ترکی «گندوز گئجه و اوتمه بلبل» حاضران در تالار وحدت را راضی و با خود همراه کرد.
بخش دوم این کنسرت با تکنوازی تنبور در دستگاه چهارگاه و در ادامه، اجرای قطعه مقامی تنبور و تکنوازی کمانچه آغاز شد.
پیش از آنکه دوباره نوبت به تکنوازی کمانچه برسد، دو قطعه «در سوگ لیلی» براساس یک ملودی قدیمی و «سماع زرکوبان» توسط این گروه موسیقی به اجرا درآمد.
کنسرت «سماع زرکوبان» با خواندن یکی از اشعار معروف مولانا، یعنی «من مست و تو دیوانه» ادامه یافت و به تکنوازی تنبور در دستگاه بیات اصفهان رسید. همچنین اجرای تصنیف «باز هوای وطنم آرزوست» به آهنگسازی کیخسرو پورناظری در بخش پایانی این کنسرت، حالوهوای متفاوتی به مخاطبان داد.
انتهای پیام
نظرات