• چهارشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95022214065
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال‌شرق:

138 میلیون برگ سند فاقد ارزش خراسان رضوی امحاء شد

138 میلیون برگ سند فاقد ارزش خراسان رضوی امحاء شد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال‌شرق کشور گفت: 138 میلیون برگ سند فاقد ارزش خراسان رضوی در سال گذشته امحاء شد.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال‌شرق کشور گفت: 138 میلیون برگ سند فاقد ارزش خراسان رضوی در سال گذشته امحاء شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، اکبر شیخ امروز 22 اردیبهشت ماه در مراسم روز اسناد ملی و میراث مکتوب افزود: در سال 94 ما توفیق پیدا کردیم که 450 هزار برگ سند دارای ارزش را نیز شناسایی و نگهداری کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس قانون وظیفه ما شناسایی، جمع‌آوری، حفظ و نگهداری و انتقال اسناد به نسل‌های آینده است و ما باید تمام اسناد نهادها و سازمان‌ها را بررسی کنیم و اسناد دارای ارزش را حفظ کنیم و اسناد بی‌ارزش را نیز به چرخه امحاء ارسال کنیم.

شیخ خاطرنشان کرد: سال گذشته ما 7000 متر مربع از فضای ادارات دولتی استان را باز کردیم که این موضوع اقدام مهمی است که ارزش آن زمانی مشخص می‌شود که بخواهیم چنین فضایی را احداث کنیم و بودجه آن را محاسبه کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا بتوانیم تمام نسخ کتب مربوط به زیارت را برای زائران در محل این مرکز جمع‌آوری کنیم، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم نمایشگاه و قرائت‌خانه دائمی زائران علی ابن موسی‌الرضا(ع) را با کسب اعتبارات مناسب در محل این مرکز راه‌اندازی کنیم تا از ظرفیت توریستی طرقبه و شاندیز استفاده کنیم.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور یادآور شد: 17 اردیبهشت هر سال مصادف است با سالروز تاسیس مرکز اسناد ملی و 19 اردیبهشت ماه نیز مصادف است با روز اسناد ملی و میراث مکتوب به مناسبت روز ولادت شیخ کلینی.

وی افزود: راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال مرکز و رونمایی از صحیفه سجادیه کفعمی دو اقدام برجسته این مرکز در سال گذشته بوده است.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال‌شرق عنوان کرد: در هفته اسناد خانواده محترم دکتر رزمجو 5 هزار جلد کتاب از تالیفات خود استاد را به ما اهدا کردند و همچنین جناب دکتر قربانی نیز 5 هزار جلد کتاب را به ما اهدا کردند که این رویدادها جای خوشحالی دارد.

شیخ اضافه کرد: ما نیز امروز 2000 جلد کتاب را به نهادکتابخانه‌های عمومی استان و 5000 جلد کتاب را به آموزش و پرورش اهدا خواهیم کرد.

در ادامه این نشست تفاهم‌نامه همکاری مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به امضاء رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این خصوص اظهار کرد: استان خراسان سرزمین کهن و تاریخی بزرگی است که بخشی از این عظمت مرهون مفاخر ما است.

حسین زارع‌صفت ادامه داد: ما به اندازه کافی و شایسته به مفاخر استان نپرداخته‌ایم و امیدواریم که مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فراتر از سطح اسناد وارد مقوله مفاخر شود و از طریق اعلام فراخوان از مردم بخواهند که با حضور در این عرصه جبران کمبودهای آن را انجام دهند.

وی تصریح کرد: این تفاهم‌نامه در مورد همکاری در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی است که امیدواریم بتواند منشاء خیر و برکات فراوان باشد.

*عکس تزئینی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha