• سه‌شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 95022112968
  • منبع : نمایندگی یزد

روند کاهشی سزارین در بارداری نخست مادران یزدی

روند کاهشی سزارین در بارداری نخست مادران یزدی

ایسنا/یزد کارشناس سلامت مادر و کودک دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با برشمردن مزایای زایمان طبیعی و هشدار نسبت به مضرات عمل سزارین، از روند کاهشی عمل سزارین در زایمان اول مادران در استان یزد خبر داد.

کارشناس سلامت مادر و کودک دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با برشمردن مزایای زایمان طبیعی و هشدار نسبت به مضرات عمل سزارین، از روند کاهشی عمل سزارین در زایمان اول مادران در استان یزد خبر داد.

«فاطمه قاسمی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، تصریح کرد: بررسی آمارها نشان می‌دهد که با آغاز طرح تحول سلامت که در آن بسته‌ی حمایتی برای تشویق مادران باردار به زایمان طبیعی منظور شده است، شمار سزارین در مادرانی که برای نخستین مرتبه باردار شده‌اند، کاهش یافته است.

وی افزود: البته آمارها بیانگر کاهش چندانی در میزان مجموع آمار اعمال سزارین استان نیست که علت آن افزایش شمار سزارین‌های تکراری است.

قاسمی با بیان این‌که 7930 مورد از سزارین‌های پارسال استان یعنی قریب 55 درصد آن‌ها، سزارین تکراری بوده است، گفت: هدف وزارت بهداشت و به تبع دانشگاه علوم پزشکی استان، کاهش سزارین‌های بار اول است، چون زایمان طبیعی برای کسانی که در نوبت پیشین بارداری نسبت به زایمان به صورت سزارین اقدام کرده‌اند، می‌تواند خطرناک باشد و معمولاً نه پزشکان و نه خانواده‌ها، این خطر را نمی‌پذیرند.

وی گفت: البته با وجود افزایش آمار سزارین‌های تکراری در استان در سال‌های اخیر، شمار سزارین‌های بار اول با اجرای طرح تحول سلامت روند کاهشی را نشان داده به نحوی‌که از 55.75 درصد در سال 92 به 46.66 درصد در سال 93 و نهایتاً در سال گذشته به رقم 42.29 درصد کاهش یافته است.

به گفته‌ی این کارشناس، پارسال، 28 هزار و 106 مورد زایمان در استان ثبت شده که 14 هزار و 659 مورد آنها زایمان طبیعی و 13 هزار و 447 مورد یعنی 47.84 درصد به‌صورت سزارین بوده ‌است.

وی در ادامه راجع به میزان سزارین‌های انجام شده در مراکز درمانی دانشگاهی استان نیز گفت: این آمار در سال آغاز طرح تحول 45.2 درصد بوده اما در سال 93 به 36.99 درصد کاهش داشت به طوری‌که علوم پزشکی یزد در این مقوله دانشگاه برتر در ترویج زایمان طبیعی معرفی شد.

قاسمی افزود: البته میزان زایمان سزارین در مراکز دانشگاهی به 40.75 درصد افزایش داشته که بررسی‌ آمارها علت آن را همانطور که قبلاً نیز گفته شده افزایش سزارین‌های تکراری نشان داده است.

وی اظهار کرد: خوشبختانه پس از اجرای طرح تحول، با توجه به رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی، فعال ‌شدن کلاس‌های آمادگی برای زایمان، طرح مامای همراهان و زایمان بی‌درد که در اکثر بیمارستان‌ها به صورت عالی و فعال راه ‌افتاده است، مردم بیشتر ترغیب به زایمان به‌صورت طبیعی شده‌اند.

قاسمی در ادامه از مزایای زایمان طبیعی را کاهش زمان بستری مادران در بیمارستان، کاهش میزان خونریزی نسبت به سزارین، عوارض بی‌هوشی در عمل سزارین، میزان عفونت در مادران سزارینی با توجه به بزرگ بودن عمل جراحی و ... برشمرد.

وی با بیان این‌که درد زایمان مادر باعث وارد شدن فشار به ریه جنین و خارج شدن سریع‌تر مایع از ریه وی می‌شود، ادامه داد: احتمال دیسترس تنفسی در نوزادانی که از طریق سزارین به دنیا می‌آیند نسبت به زایمان طبیعی، بیشتر است.

این کارشناس سلامت مادر و کودک همچنین گفت: احتمال چسبندگی‌های جفت در مادرانی که یک بار سزارین می‌شوند، در حاملگی دوم به بعد خیلی زیاد است و از طرفی حتی در مواردی اندک احتمال پارگی رحم به‌علت افزایش حجم رحم در حاملگی‌های بعدی وجود دارد.

قاسمی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت در خصوص زایمان طبیعی این است که مادر بلافاصله پس از تولد فرزندش، می‌تواند تماس پوست با پوست با وی برقرار کند و به نوزادش شیر بدهد و این در حالی است که شیردهی نوزادان با شیر مادر در نیم ‌ساعت نخست پس از زایمان طبیعی یا یک ساعت اول پس از سزارین، هم به لحاظ بلوغ و هم رشد عاطفی‌ و ارتباط عاطفی مادر و نوزاد بسیار تأثیرگذار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha