• شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۵:۵۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95021810167
  • خبرنگار : 71544

انتقادی نسبت به نمای رومی ساختمان‌ها

«این یک تقلید مبتذل است»

«این یک تقلید مبتذل است»

یک معمار معتقد است: نمای کلاسیک بناها که از یونان و روم باستان گرفته شده، یک تقلید مبتذل و غلط رایج‌شده در تهران است. کشورهایی که مولد این سبک بوده‌اند، دیگر از این نماها در معماری خود استفاده نمی‌کنند.

یک معمار معتقد است: نمای کلاسیک بناها که از یونان و روم باستان گرفته شده، یک تقلید مبتذل و غلط رایج‌شده در تهران است. کشورهایی که مولد این سبک بوده‌اند، دیگر از این نماها در معماری خود استفاده نمی‌کنند.

کامران نادرافشاری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، اظهار کرد: معماری‌هایی که مراجعه‌های فرهنگی مشخصی دارند و به یک تاریخ برمی‌گردند، این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کنند که این تاریخ چیست و چرا این مراجعه انجام شده‌ است. معماری کلاسیک اصولی دارد که در هیچ‌کدام از این آثار، این اصول نه در کلیت، بلکه در جزییات نیز رعایت نشده است، به همین علت در وهله نخست برای افردای که به تاریخ علاقه‌مند هستند، بدآموزی دارد.

او ادامه داد: این نوع معماری‌ها در کشورهایی رواج دارد که مستعمره‌ی کشورهای غربی بوده‌اند؛ اما ایران هیچ‌گاه مستعمره کشورهای غربی نبوده است.

این معمار بیان کرد: کسی که «فرزند زمان» خودش است و می‌خواهد به آن خدمت کند، به نقد دوره خودش می‌پردازد. مانند مولانا که زمان خود را نقد و سبک جدیدی را ایجاد کرد. طبیعی است که این موضوع، فاصله زیادی با تقلید دارد و اگر ما به یک فرهنگ مراجعه کنیم، باید قطعا فرهنگ خودمان باشد و این لزوما به معنای فرهنگ تاریخی نیست، بلکه ما باید به فرهنگ معاصر نیز بپردازیم. فرهنگ یک منبع تغذیه نیست، بلکه میراثی است که دست‌به‌ست گشته و ما باید مانند یک دو امدادی بدویم و آن را به نسل‌های بعدی بسپاریم.

او با بیان این‌که هنر و فرهنگ از طریق تولید به جلو می‌رود نه از طریق تقلید، گفت: حتما باید روی فرهنگ ایران کار شود. البته تقلید به‌طور کلی مردود است، در کشور باید مولدان فرهنگی هر موضوعی مورد تشویق قرار گیرد و توجه کنیم که گاهی سعی در ایجاد فرهنگ و هویت از طریق ضوابط و قانون، نتیجه عکس دارد، برجستگان هر رشته هنری و علمی کسانی هستند که ضوابط را تعیین می‌کنند. ما باید برای جلو بردن مرز علم و هنر کار کنیم. بنابراین باید هر کار جدید و علمی در سطح جهان معرفی شود.

نادرافشاری با اعتقاد به این‌که معماری معاصر ایران در نفس خود دچار مشکل نیست، ادامه داد: این معماری مورد شناسایی سازمان‌ها و نهادهایی نیست که می‌توانند به آن کمک کنند، تنها تلاشی که معماران معاصر ما می‌توانند انجام دهند، این است که با یک جریان فکری منسجم، بازار جدیدی را به‌وجود آورند. هرچه ما جلوتر برویم و مستقل‌تر فکر کنیم، مفیدتر است.

این منتقد حوزه معماری افزود: این موضوع به حمایت نیاز دارد. در حال حاضر معماران برجسته کشور ما باید با دستمزد‌های شرم‌آوری کار کنند. با این وجود، برخی کسانی که حتی یک کلاس سواد ندارند، چند برابر آن‌ها دستمزد می‌گیرند. متأسفانه در کشور ما رواج ندارد که افراد بخشی از ثروت خود را صرف کنجکاوی‌های علمی، فرهنگی و هنری کنند. آن‌ها حتی کار نیز تولید نمی‌کنند، بلکه صرفا پول را انباشته می‌کنند. معماران نیز هرچه را که دارند، صرف حرفه خود می‌کنند؛ اما به علت این‌که حمایت نمی‌شوند، در فشار اقتصادی شدیدی قرار دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha