• یکشنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ / ۰۱:۳۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95012912649
  • خبرنگار : 30057

/تبدیل علم به ثروت؛ اقدام و عمل/

تولید 140 تجهیز آزمایشگاهی مورد نیاز نانو فناوری در کشور

تولید 140 تجهیز آزمایشگاهی مورد نیاز نانو فناوری در کشور

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو حمایت از شرکت‌های فعال در حوزه نانو فناوری را از برنامه‌های این ستاد دانست و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حال حاضر بیش از 140 تجهیز آزمایشگاهی مورد نیاز در حوزه نانو فناوری و بیش از 300 محصول مبتنی بر فناوری نانو در کشور تولید می‌شود که برخی از اقلام تولید شده وارد فاز صادرات شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو حمایت از شرکت‌های فعال در حوزه نانو فناوری را از برنامه‌های این ستاد دانست و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حال حاضر بیش از 140 تجهیز آزمایشگاهی مورد نیاز در حوزه نانو فناوری و بیش از 300 محصول مبتنی بر فناوری نانو در کشور تولید می‌شود که برخی از اقلام تولید شده وارد فاز صادرات شده است.

دکتر سعید سرکار در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا، با اشاره به شعار سال جاری از سوی مقام معظم رهبری، افزود: امسال که به نام «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» مزین شد، مرا یاد خاطره‌ای در خصوص اولین جلسه با مقام معظم رهبری در سال 84 انداخت.

وی ادامه داد: در این جلسه پس از ارائه برنامه‌ها در حوزه فناوری نانو اعلام کردیم که نمی‌خواهیم وارد حوزه اجرا شویم و بیشتر به امر سیاستگذاری و مدیریت بپردازیم و سایر موارد را به دستگاه‌های مربوط واگذار کنیم و درصدد هستیم از این فناوری تولید ثروت کنیم.

سرکار اضافه کرد: مقام معظم رهبری علاوه بر آن که هدفگذاری ما برای تولید ثروت از فناوری نانو را تائید کردند، فرمودند که اگر در حوزه اجرا خوب عمل نشد، ستاد وارد عرصه اجرا شود که این فرموده به معنای اقدام و عملی است که ایشان در سال جاری بر آن تاکید کردند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر این‌که این فرمایشات الگویی برای فعالیت‌های ستاد توسعه فناوری نانو شد، اظهار کرد: راهنمایی ایشان رمز موفقیت ما بود و امیدواریم سایر دستگاه‌ها نیز برای ورود به اقتصاد مقاومتی چنین برنامه‌هایی را تدوین کنند.

فعالیت‌های وسیع برای توسعه نانو فناوری

وی با تاکید بر این که در ابتدای فعالیت ستاد نانو زیر ساخت‌های لازم برای توسعه این فناوری در کشور وجود نداشت، گفت: از این رو بیش از نیمی از فعالیت ستاد مربوط به حوزه نانو نبود، بلکه در حوزه ایجاد زیرساخت‌های عمومی برای فناوری نانو متمرکز شد.

سرکار، نگرانی‌های دستگاه‌ها نسبت به حرکت کشور به سمت نانو فناوری را از جمله چالش‌های موجود در توسعه این فناوری در کشور دانست و گفت: در ابتدای حرکت ما به سمت این فناوری، وزارت علوم معتقد بود که ایران در این حوزه در ابتدای راه است؛ از این رو لازم است ابتدا اقدام به توسعه رشته‌های دانشگاهی کنیم و با وارد شدن به فرآیندهای تحقیقاتی اقدام به تولید محصول کنیم.

دبیر ستاد توسعه نانو با بیان این که وزارت علوم خود را در این زمینه متولی می‌دانست و این وزارتخانه اعلام کرد که باید یک تا دو دهه بر روی بخش‌های آموزشی و پژوهشی این فناوری تمرکز کرد، یادآور شد: علی رغم این گفته‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب سند راهبردی این فناوری نیز با چالش‌هایی مواجه شدیم.

وی با بیان این که با تاکید دکتر احمدی نژاد، رییس جمهور وقت و رییس وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند راهبردی به تصویب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، یادآور شد: در این حوزه مدعیان دیگری نیز وجود داشتند که با تاکیدات مقام معظم رهبری و پیگیری‌ها و چتر حمایتی ایشان ستاد نانو توانست با آرامش برنامه‌ها و رسالت‌های خود را پیاده سازی کند.

توانمندسازی شرکت‎ها برای ساخت تجهیزات آزمایشگاهی

سرکار، ساخت تجهیزات آزمایشگاهی داخل را از جمله برنامه‌های ستاد توسعه نانو نام برد و گفت: با برنامه‌هایی که در این زمینه اجرایی شد، در حال حاضر حدود 140 تجهیز آزمایشگاهی مورد نیاز در حوزه نانو فناوری در کشور تولید می‌شود که برخی از اقلام تولید شده وارد فاز صادرات شده است.

وی جلوگیری از خرید تجهیزات‌ آزمایشگاهی را از دیگر اقدامات این ستاد دانست و ادامه داد: از سوی دیگر مشاهده شده که بسیاری از تجهیزات آزمایشگاهی به دلیل از کار افتادن قطعه‌ای در آزمایشگاه‌ها بلا استفاده مانده است؛ از این رو با اعتبارات ستاد اقدام به تعمیر این تجهیزات شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، آموزش تکنسین‌های آزمایشگاهی را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: با ارتقای آگاهی تکنسین‌ها و ایجاد شبکه آزمایشگاهی نانو فناوری به آزمایشگاه‌ها اعلام کردیم بر اساس نرخ‌های مصوب می‌توانند خدمات خود را به متقاضیان به فروش برسانند و در عین حال به مراکز آزمایشگاهی ابلاغ شد تا بخشی از درآمدهای حاصل از فروش خدمات آزمایشگاهی را به تکنسین‌ها بپردازند.

به گفته وی، اجرای این ابلاغیه موجب شد که به دلیل ایجاد منبع درآمد برای مراکز آزمایشگاهی، تکنسین‌ها تلاش کنند تا خدمات با کیفیت‌تری در اختیار متقاضیان قرار دهند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: با توجه به نیازهای کشور برای دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی به دانشگاه‌ها برای خرید تجهیزات کمک مالی شد تا تجهیزاتی را که ستاد اعلام می‌کند، خریداری کنند و از آنجایی که ما نمی‌توانستیم کمک بلاعوض به بخش خصوصی کنیم، از این رو در قالب وام به مراکز آزمایشگاهی بخش خصوصی کمک شد، مشروط بر آن که تجهیزات درخواستی ستاد نانو را خریداری کنند.

سرکار، ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز آزمایشگاهی را گام بعدی ستاد برای توسعه خدمات آزمایشگاهی دانست و گفت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در رتبه‌بندی‌ها شاهدیم که هر سال مراکز آزمایشگاهی بخش خصوصی حائز رتبه‌های اول تا دهم می‌شوند.

وی با تاکید بر این که اتخاذ این تدابیر موجب شد تا بیش از 100 شرکت تجهیزات‌ساز در کشور ایجاد شود، یادآور شد: علاوه بر آن بیش از 300 محصول مبتنی بر فناوری نانو به بازار عرضه شده و بیش از150 شرکت در حوزه فناوری نانو، محصول تولید می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha