• چهارشنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95011806245
  • منبع : نمایندگی سمنان

برج "چهل دختران" سمنان مرمت می‌شود

رنگ از چهره برج 1500 ساله پاک شد

رنگ از چهره برج 1500 ساله پاک شد

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: بخش‌های رنگ آمیزی شده برج چهل دختران سمنان بدون آسیب دیدن سطح بیرونی بنا به طور کامل پاکسازی شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: بخش‌های رنگ آمیزی شده برج چهل دختران سمنان بدون آسیب دیدن سطح بیرونی بنا به طور کامل پاکسازی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سمنان، «مصطفی یغمائیان» با بیان اینکه بخشی از دیوار برج تاریخی چهل دختران سمنان مربوط به دوره سلجوقی، در ایام نوروز امسال و توسط افراد ناآگاه رنگ آمیزی شد اظهار کرد: با توجه به اینکه رنگ پیوستگی با سطوح گلی برقرار نمی‌کند، بدون وارد شدن آسیب به بنای اصلی و با انجام اقدامات پاکسازی، برج به شکل اولیه خود بازگشت.

وی گفت: برای حفاظت هرچه بیشتر از این اثر تاریخی، با همکاری سازمان دانش‌آموزی کار مرمت موضعی و ساماندهی محیط اطراف برج، کف‌سازی و نورپردازی محوطه اطراف به زودی انجام می‌شود.

یغمائیان با اشاره به اینکه پیش از این بخش‌های داخلی و کف برج "چهل دختر" مرمت شده بود، افزود: به دلیل حساسیت بنا و محافظت در برابر آسیب‌های جوی، به‌زودی یک لایه حفاظتی کاهگلی بر سطح بنا کشیده می‌شود.

مالکیت معنوی برج چهل دختران با اداره میراث فرهنگی است، اما بخشی از محیط این بنا در مجموعه سازمان دانش‌آموزی واقع شده است.

در دهه‌های گذشته، برای ارتقای امنیت برخی از بناهای تاریخی، مدارس را در محدوده این بناها می‌ساختند تا حفاظت بیشتر شوند و بناهای بسیاری در کشور در این شرایط هستند.

در محلات ثلاث سمنان، در کنار خیابان حکیم الهی، بین دو محله «کوشمغان» و «زاوغان» برج قدیمی که به «چهل دختران» معروف است، دیده می‌شود.

مردم سمنان بنای این برج را به چهل دختر خادم آتشکده نسبت می‌دهند. بعضی از مردم معتقدند این برج، دیری بوده که چهل دختر تارک دنیا در آن سکنی داشتند.

این بنا، از گل و خشت ساخته شده و به شکل هشت ضلعی است و هم اکنون در حیاط مدرسه‌ای قرار گرفته است . برج چهل دختران سمنان به شماره 3035 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بر اساس ماده 564 قانون مجازات اسلامی، هر فردی بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و بر خلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی – تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت نماید به حبس از شش ماه تا 2 سال و پرداخت خسارات وارده محکوم می‌گردد.

نتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha