مرحله اصلی آزمون بینالمللی پرلز و پرلز لیترسی 2016 از 22 فروردینماه تا 15 اردیبهشت همزمان با 50 کشور جهان، در ایران نیز برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، این آزمون در پایه چهارم ابتدایی برای سنجش سواد خواندن در دو حیطه سواد ادبی و سواد اطلاعاتی بر روی بیش از 10 هزار دانشآموز اجرا میشود.
این آزمون هر پنج سال یک بار در کشورهای شرکتکننده و عضو IEA (انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی) تکرار میشود و ایران تاکنون در چهار دوره این مطالعات شرکت داشته است. نتایج چهار دوره قبلی آزمون پرلز نشان میدهد که عملکرد ایران اگرچه که به نسبت میانگین کشورهای شرکتکننده همواره پایین بوده است اما از نظر روند عملکرد، سیر صعودی داشته است؛ یعنی تاکنون حدود 40 نمره نسبت به خودمان پیشرفت داشتهایم (میانگین بینالمللی 500). به گونهای که در پرلز 2001 تا 2011 کشور ایران از نظر «روند پیشرفت» در مقایسه با کشورهای شرکتکننده منطقه رتبه نخست را کسب کرده است.
بنا بر اعلام، اهمیت پرلز 2016 از این جهت برای ما بسیار مهم است که دانشآموزان شرکتکننده در این دوره کسانی هستند که با توجه به تغییرات نظام آموزشی (تغییرات ساختاری و تحلیل محتوایی برنامههای درسی و آموزشی) در این دوره شرکت میکنند. حال باید ببینیم عملکرد دانشآموزان با توجه به تغییرات جدید چگونه خواهد بود.
آزمون پرلز در کنار آزمون تیمز TIMMS (روند آموزش علوم و ریاضیات پایههای چهارم و هشتم) میتواند به عنوان ملاک ملی، منطقهای و بینالمللی برای پایش نظام آموزشی کشور نسبت به اهداف سند چشمانداز باشد. ما با استانداردهای جهانی تا چه اندازه فاصله داریم و چگونه میتوانیم به انتظار از پیش تعیینشده یعنی رتبه نخست در منطقه دست یابیم؟
انتهای پیام
نظرات