با توجه به افزایش 50 درصدی درآمد سینمای چین، این کشور در سال آینده میلادی عنوان بزرگترین بازار سینمایی جهان را از هالیوود میگیرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزایش قابل ملاحظه سالنهای نمایش و مخاطبان سینما و در کنار آن فیلمهای موفق داخلی رشد 50 درصدی درآمدهای سینمای چین را در سه ماهه اول سال 2016 رقم زده است.
با توجه به رشد سینمای چین در 15 ماه اخیر میتوان تقریبا به صورت قطعی گفت که سینمای چین در سال 2017 میلادی عنوان بزرگترین بازار سینمای جهان را این بار بالاتر از هالیوود به نام خود ثبت خواهد کرد.
سینمای چین در سه ماهه ابتدایی سال 2016 میلادی با رشد 50 درصدی درآمدهای حاصل از فروش روبه رو بوده است و در صورت ادامه روند کنونی به فروش سالانه بیش از 10 میلیارد دلار خواهد رسید و به رکورد فروش هالیوود در سال 2015 میلادی که 11 میلیون دلار بود میرسد.
هالیوود در هشت سال اخیر فروش متوسط سالانه 10میلیارد دلار را رقم زده است به استثنای سال 2015 میلادی که با رشد 7/3 درصدی به رکورد فروش 11 میلیون دلار دست یافت.
همزمان با افزایش درآمد سینمای چین در سال 2015 و ادامه آن در سال 2016، تعداد سالنهای نمایش این کشور پرجمعیت نیز با سرعتی باورنکردنی در حال افزایش است، بطوری که در سال 2015 در مجموع 8035 سالن سینما و بطور متوسط روزانه 22 سالن در چین افتتاح شد و تعداد سالنهای نمایش با رشد 40 درصدی به 31627 سالن سینما رسید و انتظار می رود تا پایان 2016 از 40 هزار سالن سینمای آمریکا پیشی بگیرد.
رشد سالانه بیش از 51 درصدی فروش بلیت در سینماهای چین به خوبی قیمت رقابتی و نسبتا پائین 5/36 دلاری بلیت را جبران کرده است که تقریبا سه دلار ارزانتر از بلیت 8/38 دلاری سینماهای آمریکا است.
بهای بلیت سینماهای چین در سال 2015 میلادی به طور متوسط 2/5 درصد کاهش داشته و بیش از 60 درصد از بلیت فروشی نیز به صورت آنلاین صورت گرفته است.
به گزارش گاردین، در سال 2015 میلادی، 61/48 درصد از بلیت فروشی سینمای چین مختص محصولات داخلی بوده است و از پرفروشترین فیلمهای چینی سال نیز میتوان به «پری دریایی» ،«میمون شاه2» و «مردی از ماکائو3» اشاره کرد.
براساس تفاهم نامه سال 2012 که پائیز 2015 به تصویب رسید، سینمای چین سالانه مجاز به اکران تنها 34 فیلم خارجی است و درآمدهای حاصل از نمایش آنها نیز تقسیم خواهد شد تا بدین ترتیب هالیوود تنها 25 درصد از فروش مجموع خود را از چین بدست آورد.
مسئولان سینمای چین که برنامه اکران سینماهای این کشور را نیز در دست دارند همواره بهترین زمانها شامل تعطیلات و آخر هفتهها را به محصولات داخلی اختصاص میدهند و آثار هالیوودی را در میانه هفته اکران میکنند.
از دیگر استراتژیهای سینمای چین میتوان به اکران همزمان محصولات پرفروش هالیوودی اشاره کرد تا این فیلمها فروش یکدیگر را خراب کنند.
سینمای این کشور آسیایی در تعطیلات سال نوی چینی رکورد جدیدی ثبت کرد و به رکورد فروش هفتگی 548 میلیون دلار دست یافت و رکورد 529 میلیون دلاری گیشه آمریکای شمالی در سال 2015 را به نام خود ثبت کرد.
انتهای پیام
نظرات