• دوشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 94121006741
  • خبرنگار : 71219

انتقادات و ناگفته‌ها به وضعیت فیلم تئاتر

انتقادات و ناگفته‌ها به وضعیت فیلم تئاتر

مدیر مرکز موسیقی "بتهوون" و انتشارات "آوا خورشید" با اعلام اینکه تاکنون 150 هزار نسخه فیلم تئاتر توسط این مرکز منتشر شده است، از انتشار یک مجموعه نمایشنامه‌خوانی جدید خبر داد.

مدیر مرکز موسیقی "بتهوون" و انتشارات "آوا خورشید" با اعلام اینکه تاکنون 150 هزار نسخه فیلم تئاتر توسط این مرکز منتشر شده است، از انتشار یک مجموعه نمایشنامه‌خوانی جدید خبر داد.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، به مناسبت سه ساله شدن انتشار فیلم تئاتر در مرکز موسیقی بتهوون، 10 اسفندماه بابک چمن‌آرا مدیر این مرکز، به همراه حسن معجونی، افسانه ماهیان و اشکان خیل‌نژاد در نشستی به بررسی فیلم تئاترهای منتشر شده توسط بتهوون و انتقاداتی که در این باره مطرح است، پرداختند.

چمن‌آرا ابتدا با بیان اینکه اسفند ماه سال 1391 اولین فیلم تئاتر توسط این مرکز منتشر شد، گفت: نمی‌دانم فیلمبرداری از تئاتر از چه زمانی آغاز شده است، اما آن چیزی که خودم دیدم نمایش «شهر قصه» بود. اولین مجموعه کارهایی هم که به صورت غیررسمی منتشر می‌شد از آثار خانم محامدی بود که توسط پسر ایشان به تعدادی محدود عرضه می‌شد. آن زمان برایم جالب بود که عده‌ای این فیلم تئاترها را هدیه می‌دادند و همان موقع صحبت‌هایی که با بعضی از دوستان تئاتری داشتم نظرات آنها را نسبت به انجام این کار جویا شدم و در نهایت در دورانی پنج عنوان فیلم تئاتر برای فروش داخلی توسط مدیریت تماشاخانه ایرانشهر (مجید سرسنگی) در نظر گرفته شد که بعد توزیع آنها بر عهده ما قرار گرفت.

او با اشاره به اینکه ابتدا تصور می‌کرده تا پایان سال 92 تعداد فیلم تئاترها به 50 عنوان برسد، اما تا به امروز فقط 52 عنوان منتشر شده است، اضافه کرد: نیما دهقان و بابک برزویه از ابتدا در فیلمبرداری‌ها مشارکت می‌کردند و هنوز هم همکاری‌شان ادامه دارد. ضمن اینکه به زودی چهار عنوان فیلم تئاتر دیگر منتشر می‌شود که یکی از آنها مجموعه نمایشنامه خوانی شامل آثاری از حمید امجد، فرهاد آییش، محمد چرمچیر و نادر برهانی‌مرند است.

وی همچنین اظهار کرد: فیلم‌های اولی که تولید شدند ممکن است ایرادهایی از نظر فنی داشته باشند، اما با افزایش تقاضا کیفیت فیلمبرداری و صدا اصلاح شد و از نظر خودم هر آنچه را که فکر می‌کردم در یک مجموعه تصویری مورد نیاز است از جمله پشت صحنه، گالری عکس و حتی در موارد زیرنویس به آثار اضافه کردم. ضمن اینکه در دو عنوان کار هم موسیقی آثار به صورت جداگانه منتشر شد.

در این نشست چمن‌آرا فیلم تئاترهای «ایوانف»، «خشکسالی و دروغ»، «مرد بالشی» و «مردی برای تمام فصول» را از جمله آثار پرفروش معرفی کرد.

نمایشنامه‌خوانی صوتی شود نه تصویری

در ادامه حسن معجونی که تاکنون سه نمایش او به صورت فیلم تئاتر عرضه شده است، در سخنانی هماهنگی میان کارگردان و فردی که مسئولیت تصویر را بر عهده داشته است یکی از دغدغه‌های مهم در این کار مطرح کرد و گفت: سال‌ها قبل یک برنامه آنلاین تئاتر در تلویزیون پخش می‌شد و بعد از آن تله تئاترهایی را شاهد بودیم که شاید مشکل عمده آنها حضور دو کارگردان تلویزیونی و هنری بود که معمولا با یکدیگر به توافق نمی‌رسند.

وی تولید فیلم تئاتر را یک کاسه شدن تمام اتفاقاتی دانست که پیش از آن رخ می‌داد و ادامه داد: در این آثار نه ریتم تئاتر دچار مشکل می‌شود و نه به صورت تلویزیونی ضبط می‌شود. در صورتی که در حال حاضر خیلی نمی‌توان روی تله تئاترهای تولید شده در تلویزیون حساب کرد، چون سیاست تلویزیون به 70 درصد موارد این است که آثار نمایشی جهان را کنار بگذارد و نسبت به آنها گزینشی عمل کند.

این کارگردان و بازیگر تئاتر با تاکید بر اینکه در فیلم تئاترهای تولید شده گزینشی عمل نمی‌شود، افزود: در تجربه‌هایی که خودم در این مورد داشتم اتفاق خوبی را شاهد بودم چرا که به نوعی مستندگونه آثار ضبط شده‌اند. با این حال معتقدم آنچه درباره توزیع تصویری نمایشنامه‌خوانی مطرح می‌شود باید به شکل صوتی ارائه شود چون خودم شخصا پدیده نمایشنامه‌خوانی را نمی‌دانم از کجا شروع می‌شود و می‌خواهد به کجا برسد.

آرشیو تئاترهای قدیمی کجاست؟

همچنین افسانه ماهیان که دو نمایش او از جمله «سه جلسه تراپی» توسط مرکز موسیقی بتهوون منتشر شده است، اظهار کرد: این وظیفه اصلی مرکز هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد است که در راستای تولید این فیلم تئاترها پیش قدم شود اما می‌بینیم که بخش خصوصی این کار را انجام می‌دهد، بنابراین در شرایطی که مراکز ذیربط این کار را پیگیری نمی‌کنند باید تعاملی وجود داشته باشد و برای توزیع این آثار کمک کنند نه اینکه خود مانع باشند.

او ادامه داد: نکته دیگر این است که باید ببینیم منظورمان از تصویری کردن تئاتر چیست. به نظرم اصل اول این است که تئاتر در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار داده شود و هر اتفاقی که در این راستا رخ دهد یک حرکت مثبت است هر چند یک دافعه طبیعی نسبت به اینکه به جای تئاتر زنده، فیلم آن دیده شود از سوی عوامل حرفه‌ای تئاتر وجود دارد. با این حال اگر ضعف‌هایی هم وجود داشته باشد، اینکه تئاترهای تولید شده توسط مردم به این شکل دیده شود خود یک غنیمت است.

افسانه ماهیان ادامه داد: اما هدف اصلی باید این باشد که این فیلم تئاترهای تولید شده به یک مرجع تصویری تبدیل شوند تا تاریخ تئاتر به این شکل ثبت شود و الان این می‌تواند یک دغدغه باشد که اگر روزی مرکز موسیقی بتهوون نخواهد در این عرصه کاری کند چه کسی جایگزین خواهد بود؟! در حالیکه آرشیوی که اواخر دهه 60 به صورت VHS از تئاترها جمع‌آوری شده بود معلوم نیست کجاست و چه بلایی بر سر آنها آمده است.

این کارگردان تئاتر همچنین تاکید کرد: در این سه سالی که از فعالیت این مرکز در تولید فیلم تئاتر می‌گذرد، آزمون و خطاهای لازم انجام شده و الان به یک تیم تخصصی احتیاج است تا با دانش کافی نسبت به ضبط تئاترها و عرضه آنها اقدام شود.

یک پیشنهاد جدید برای فیلم‌تئاتر

اشکان خیل‌نژاد کارگردان جوانی که در این نشست حضور داشت هم با ارائه توضیحاتی از چهار گروه تصویری که از تئاترها وجود دارد، بیان کرد: گونه اول همان چیزی است که به صورت آنلاین یک تئاتر از تلویزیون پخش شود و گونه دوم همین فیلم تئاترهایی است که با حضور مخاطب ضبط می‌شود. گونه سوم کاری است که شبکه چهارم سیما چند سال قبل با ضبط نمایشنامه‌هایی اجرا شده با حضور دو کارگردان تلویزیونی و هنری در استودیو انجام می‌داد که فقط قابل پخش در تلویزیون بود و گونه چهارم هم مربوط به آثاری است که قرار نیست به صحنه بروند ولی برای شبکه‌های سراسری آماده می‌شوند.

او ادامه داد: پیشنهاد من این است که روی گونه چهارم بیشتر کار شود و مرکزی مثل مرکز موسیقی بتهوون می‌تواند وارد این جریان شود تا آثاری که لزوما قرار نیست به صحنه بروند را بر اساس یک دغدغه فرهنگی یا اشاعه آثار فرهنگی ضبط و پخش کنند. این اقدام می‌تواند برای لحاظ کردن شبکه اقتصادی با یکسری انتخاب‌های خاص و خوب شروع شود.

برنامه هفتگی «چارسو» برای پخش فیلم‌تئاتر

در پایان این نشست نیز ضمن انتقاد از وضعیت آرشیو مرکز هنرهای نمایشی و تئاتر شهر که بسیاری از نمایشنامه‌ها و فیلم‌های تولید شده از بین رفته‌اند، بابک چمن‌آرا اعلام کرد: مطمئن هستم آقای سرسنگی در زمان مدیریت خود در خانه هنرمندان چند فیلم تئاتر را برای شهرداری فرستاده بود و خودم هم برای معاونت هنری فرستادم اما هیچ پیگیری و حمایتی از این اقدام نشد و از این بابت اصلا ناراحت نیستم بلکه خوشحالم آثار تولید شده توسط مردم خریداری شده‌اند. در شهرستان‌ها نیز از آنجا که رکود اقتصادی و فرهنگی چند برابر است فیلم تئاترها توسط چند پخش‌کننده فعال و توزیع‌کننده کتاب عرضه می‌شوند اما اگر تقاضایی باشد برای ارسال آنها اقدام می‌کنیم.

او همچنین از نمایش فیلم تئاتر در پردیس "چارسو" خبر داد که با هماهنگی‌های انجام شده قرار است این اتفاق از اردیبهشت ماه سال آینده به صورت هفتگی اجرایی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha