• جمعه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۱:۲۴
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 94113019209
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

با اشاره به تغییرات شائبه برانگیز در اساسنامه فدراسیون‌ها

نامه کیومرث هاشمی به جهانگیری: جلوی تصمیمات خلق الساعه را بگیرید

نامه کیومرث هاشمی به جهانگیری: جلوی تصمیمات خلق الساعه را بگیرید

درپی ارائه اساسنامه فدراسیونهای ورزشی به هیات دولت برای اصلاح رییس کمیته ملی المپیک با ارسال نامه‌ای به " اسحاق جهانگیری" نسبت به عواقب غیرقابل جبران اصلاح موادی از این اساسنامه هشدار داد.

درپی ارائه اساسنامه فدراسیونهای ورزشی به هیات دولت برای اصلاح رییس کمیته ملی المپیک با ارسال نامه‌ای به " اسحاق جهانگیری" نسبت به عواقب غیرقابل جبران اصلاح موادی از این اساسنامه هشدار داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از کمیته ملی المپیک؛ کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک ایران با ارسال نامه ای به دفتر دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور،در خصوص عواقب غیر قابل جبران تصمیم اخیر وزارت ورزش که استقلال هیات ها، فدراسیون و روسای فدراسیونهای ورزشی کشور را زیر سوال می برد توضیحاتی را ارائه و خواستار جلوگیری از بررسی این موضوع در کمیسیون مربوطه و همچنین خروج از دستور کار هیات دولت شد.

در متن این نامه آمده است:

"جناب آقای دکتر اسحاق جهانگیری

معاون اول محترم رییس جمهور

با سلام

احتراما، ضمن تشکر از حمایت های همه جانبه حضرتعالی از جامعه ورزش و بویژه کمیته ملی المپیک، مطلع شدیم که اقداماتی در خصوص اصلاح تبصره ٢ ماده ١٥ اساسنامه فدراسیون های ورزشی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد وزارت محترم ورزش و جوانان در کمیسیون اجتماعی دولت در دست بررسی و تصمیم گیری است.

طبق متن فعلی تبصره ٢ از ماده ١٥ اساسنامه مذکوررییس فدراسیون به عنوان رییس مجمع هیئت ورزشی استان و مدیر کل تربیت بدنی به عنوان نایب رییس، مجمع استان را اداره می نمایند و در غیاب رییس فدراسیون، کلیه وظایف بر عهده مدیر کل می باشد. طبق پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان، مقرر است مدیر کل استان به جای رییس فدراسیون، ریاست مجمع استانی را بر عهده بگیرد و رییس فدراسیون به عنوان نایب رئیس وی، در مجامع حضور پیدا کند.

این تغییر در صورت تصویب در حین تناقض آشکار با قوانین منشور المپیک، مقررات فدراسیون های بین المللی و اساسنامه کمیته ملی المپیک، استقلال فدراسیونها و هیئت های ورزشی را نقض و با ایجاد یک چارچوب کاملا دولتی، توسعه و ارتقاء رشته های ورزشی که هر یک تخصص های جداگانه ای هستند را دچار اختلال خواهد کرد.

طبق اساسنامه فعلی فدراسیونها و همچنین قوانین فدراسیونهای بین المللی، فدراسیونهای ملی به عنوان بالاترین متولی و مرجع تخصصی هر رشته در کشور شناخته می شوند و آنان به عنوان عضو فدراسیون های بین المللی مربوطه، موظفند به طور مستقل و فارغ از هر گونه دخالت بیرونی،فعالیت های خود را مطابق با مقررات فدراسیونهای بین المللی متبوع، به انجام برسانند و حتی اعتبار اساسنامه فدراسیونهای ملی منوط به تصویب فدراسیونهای بین المللی مربوطه می باشد.

با توجه به آنچه اشاره شد، سپردن کرسی ریاست مجمع هیئت های ورزشی استان ها به دست مدیران کل تربیت بدنی به جای روسای فدراسیون ها که مستقیما مرجع رشته ورزشی مربوطه در سراسر کشور هستند و مسوولیت پاسخگویی در مورد رشته های تحت پوشش خود را دارند، با مفهوم بند<ث> از ماده ٣ بخش دوم اساسنامه کمیته ملی المپیک تناقض دارد، و لذا اینجانب به عنوان رییس کمیته ملی المپیک و رییس مجمع عمومی آن، وظیفه دارم به منظور جلوگیری از اتفاقاتی در همین زمینه که پیش از بازیهای المپیک سال ٢٠١٢ لندن رخ داد، موارد ذیل را به استحضار آن مقام محترم برسانم:

-هر گونه اصلاح در اساسنامه فدراسیونهای ملی طبق مقررات بین المللی (عمومی و تخصصی) در حوزه اختیارات فدراسیون ملی مربوطه می باشد و هر گونه تغییر اساسنامه فدراسیون می بایست بلافاصله به فدراسیون بین المللی مربوطه جهت تصویب ارسال شود.

-با توجه به سوابق گذشته وحساسیتی که در خصوص تطبیق مقررات فدراسیونهای ملی با قوانین بین المللی مربوطه وجود دارد. به ویژه اصل عدم وجود هرگونه دخالت از خارج از نظام اداری و تخصصی فدراسیون(به طور مثال حذف رییس فدراسیون از ریاست مجمع هیئت ها و سپردن آن به مدیران کل استان که منصوب وزارت ورزش و جوانان می باشند) با توجه به تجربیات گذشته،قطعا با برخورد فدراسیونهای بین المللی مواجه خواهد شد کما آنکه کمیته بین المللی المپیک از آغاز سال 2016 میلادی فدراسیونهای بین المللی را موظف نموده است تا از طریق دریافت گزارشهای دوره ای،از اجرای اصول مدیریت مطلوب و استقلال در فدراسیونهای ملی،اطمینان حاصل نمایند.

با امعان به نظر مراتب فوق،اقداماتی از این قبیل از یک سو می تواند به جهت دولتی شدن ،به حذف حدود 15000 نهاد عمومی غیر دولتی (هیئت های ورزشی) در ورزش منجر گردد و این امر قطعا مغایر با سیاستهای دولت محترم مبنی بر تقویت هر چه بیشتر نهادهای غیر دولتی خواهد بود.

از سوی دیگر تبعات دیگری در سطوح کشور و در حوزه بین الملل بویژه در دوره "پسا برجام" در پی خواهد داشت. در بعد داخلی تصمیمات خلق الساعه از این دست باعث تضعیف فدراسیونهای ملی و هیئت های ورزشی و به تبع آن تضعیف ورزش کشور خواهد شد و در سطح بین المللی همانگونه که اشاره شد چنین تصمیماتی طبق شواهد گذشته برخوردهایی از سوی مراجع بین المللی (کمیته بین المللی المپیک،شورای المپیک آسیا و فدراسیون های بین المللی) به دنبال خواهد داشت و لذا وقت و انرژی دستگاه ورزش کشور که باید صرف توسعه وارتقا ورزش در سطح ملی شود،به طور غیر ضروری به حل و فصل تبعات این گونه تصمیم گیریها معطوف می گردد.مضاف بر اینکه تضعیف فدراسیونها و هیئت های ورزشی باعث حضور بی پشتوانه و بی انگیزگی مسئولین مربوطه در مجامع بین المللی و سلب اعتماد سازمان های جهانی ورزش و در نتیجه از دست رفتن کرسیهای بین المللی که در حفظ و ارتقا منافع ورزش کشور نقش اساسی ایفا می کنند،منجر خواهد شد.

علیهذا ضمن تشکر از حضرتعالی که همواره با ورزش کشور همراه بوده و از هیچ حمایتی دریغ نکرده اید. بدینوسیله استدعا دارد دستور فرمایید با بررسی بیشتر این امر، پیشنهاد مطروحه با تدبیر بهتر و برای جلوگیری از تبعات موصوف، به قید فوریت از دستور کار کمیسیون و هیئت محترم دولت خارج شود.

کیومرث هاشمی

رییس کمیته ملی المپیک"

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۰۹:۰۳

يعني وافعا دکتر گودرزي وزير ورزش از اين مورد به اين سادگي اطلاع نداشته است !!!!؟؟؟حاضرم بطور رايگان اطلاعات کارشناسي خودرا در اختيار آقاي گودرزي قرار دهم /هرکس چنين پيشنهادي به ايشان داده دوستي خاله خرسه بوده بهتر است يک نگاهي به قوانين پذيرفته شده بين المللي بياندازند بخصوص سازمان ملل/ يونسکو / کميته فرهنگي و ورزشي که المپيک بين المللي زير مجموعه آن است وبا اين تعريف جديد حتي باشگاههاي فرهنگي ورزشي ديگر رسميت نخواهند داشت

avatar
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۱۷:۳۵

يعني چي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اين موضوع که رئيس فدراسيون ها رئيس مجمع استاني خودشان باشند امري کاملا واضح و روشن در مديريت نهادهاي عمومي غيردولتي است...يعني بدنه کارشناسي وزارت ورزش اينقدر مغزشان قفل شده است که تحليل روشني از اين موضوع ندارند؟؟؟؟؟؟؟؟آقاي دکتر گودرزي چه مي کنيد نکند دنبال اين هستيد که کشتي گيران خود را بعد از مدير کلي رئيس فدراسيون هم بکنيد؟؟؟؟؟؟؟؟واقعا شرم آور است.... از اقاي هاشمي بسيار ممنونم که در اين حوزه آگاهانه عمل کرده اند...

avatar
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۱۷:۳۸

واقعا براي اين گروه به اصطلاح دکتراي ورزشي متاسفيم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! باز هم به اقاي هاشمي واقعا سنگ تمام گذاشت

avatar
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۱۷:۵۰

براي ورزش کشور متاسفم با اين تصميمات.... از اقاي هاشمي تشکر مي کنم..

avatar
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۲۱:۱۲

بنده به عنوان دکتراي تربيت بدني از جامعه ورزشي کشور بابت داشتن چنين وزيري عذرخواهي ميکنم. احسنت بر شما آقاي هاشمي

avatar
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۲۱:۳۷

اقدامات غير حرفه اي مديران کار نابلد هميشه براي ورزش دردسر داشت اين همه يکي ديکه از اونهاست جناب گودرزي کمي چشمتان را باز کنيد احتمالا معاون حقوقي شما براي جانشينيتان خوابهايي ديده که اينگونه عمل مي کند شما ديگه چرا؟ آقاي هاشمي حالا که وارد شدید تا آخرش برويد.

avatar
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۲۱:۳۸

براي وزارت ورزش و جوانان که به اصطلاح از سوي مديران تحصيل کرده ورزش اداره مي گردد متاسفم که از قوانين بين المللي بي اطلاع هستند.

avatar
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۲۱:۴۴

بي عرضگي روساي فدراسيونها و عملکرد منفعلانه و ضعيف معاون قهرماني کار را به اينجا مي رساند.

avatar
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۲۱:۴۸

روساي محترم فدراسيون هاي ورزشي لطفا مرحمت کنيد و از خواب زمستاني بيدار شويد آقاي هاشمي نويد بهار را داد باباجان از اين ميز و سفرهاي متعدد خارجي نترسيد طرف حق رو بگيريد چطور اين ذلت رو قبول کرديد؟!

avatar
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۲۲:۰۹

با خوندن نامه تصورم بر اين است که قبل از عصر ديجيتال به سر مي بريم و اختيارمان به دست کدخداي ده ورزش است و چون وزير پول مي دهد احتمالا از جيب شخصي شان است!د فقط عجيب اين است که فدراسيون ها چرا لکنت گرفته اند؟؟؟!!!

avatar
۱۳۹۴-۱۲-۰۱ ۰۱:۵۰

با سلام احترام خدمت دلسوزان ورزش كشور واقعا من نميدونم كارشناسان ارشد وزرارت ورزش خوابن يا پشت قضيه تغييرات اساسنامه منفعتي براي انان هست معمولا بدنه اصلي و زارت ورزش هر كشور را فدراسيونهاي اون كشور تشكيل ميدن اما در خصوص تغييرات هيچ نظر يا مشورت با هيج فدراسيوني انجام نشده متاسفم برای اين مديريت و نگرش

avatar
۱۳۹۴-۱۲-۰۱ ۰۸:۳۸

اقاي دکتر سجادي وجدان حرفه اي تان کجا رفته؟ اقاي دکتر گودرزي معاونينتون دارند چي کار مي کنند؟ احتمالا اقاي خادم به دنبال سناريوي جانشيني هست که همچين گاف هاي بزرگي را طراحي و شما اجرا مي کنيد متاسفيم فکر مي کرديم ورزشي ها سازمانشونو بهتر مي فهمند!