• یکشنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 94120201015
  • خبرنگار : 71468

در پی پیشنهاد تغییر در تبصره 2 ماده 15 اساسنامه فدراسیون‌ها

فائقی: باید استقلال فدراسیون‌ها حفظ شود

فائقی: باید استقلال فدراسیون‌ها حفظ شود

معاون فنی سابق سازمان تربیت بدنی گفت: تغییر بند پیشنهادی اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی توجیهی ندارد و در مجامع نیز مطرح نشده است بنابراین امیدوارم هیات دولت به آن ورود پیدا نکند.

معاون فنی سابق سازمان تربیت بدنی گفت: تغییر بند پیشنهادی اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی توجیهی ندارد و در مجامع نیز مطرح نشده است بنابراین امیدوارم هیات دولت به آن ورود پیدا نکند.

به گزارش ایسنا، وزارت ورزش و جوانان در اساسنامه پیشنهادی به دولت آورده که در تبصره ٢ از ماده ١٥ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، مدیر کل استان به جای رییس فدراسیون، ریاست مجمع استانی را بر عهده بگیرد و رییس فدراسیون به عنوان نایب رئیس وی، در مجامع حضور پیدا کند.این پیشنهاد مورد انتقاد کمیته ملی المپیک قرار گرفته، به گونه‌ای که کیومرث هاشمی در نامه‌ای به معاون اول رییس جمهور نسبت به تصویب این ماده و تبعات احتمالی آن هشدار داده است.

سعید فائقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا درباره پیشنهاد تغییر تبصره 2 ماده 15 اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی تصریح کرد: برای هر پیشنهادی حتما باید توجیهی وجود داشته باشد و مهندسی فرهنگی انجام گیرد. وزارت ورزش می‌خواهد از طریق مدیران کل نظرات و حاکمیت خود را اعمال کند. از طرفی هیات‌ها مانند فدراسیون‌ها موسسات عمومی غیر دولتی هستند.

او ادامه داد: قانون‌گذار برای اینکه استقلال مدیریتی این موسسات را حفظ کند، چسبندگی آنها را به دولت کم کرده اما برای حمایت مالی 100 درصد، این موسسات را خصوصی تلقی نکرده است. یعنی دولت به لحاظ مالی کمک می‌کند اما در ساختار آن دخالتی ندارد.

فائقی همچنین گفت: هیات‌ها جزو فدراسیون‌ها هستند بنابراین باید استقلال فدراسیون‌ها و اعضای آن حفظ شود. فدراسیون‌های ملی نیز عضو فدراسیون‌های قاره‌ای و جهانی هستند و هیات‌ها هم به نوعی زیرمجموعه آن‌ها محسوب می‌شوند از این رو اعمال ما نباید باعث شود که دخالت فدراسیون‌های قاره‌ای و جهانی را در پی داشته باشد. همچنین افرادی که به هیات‌ها می‌آیند، داوطلبانه و از روی علاقه مسئولیت می‌پذیرند. اگر بحث مدیرکل‌ها مطرح باشد متاسفانه این شغل به سمت رسمی و دولتی شدن می‌رود. ما باید در کاری که انجام می‌دهیم منافع را ببینیم اما ضرر این تغییرات بیشتر از منافع آن است.

فائقی با بیان این موضوع که تغییرات اساسنامه باید در مجمع به تصویب برسد، تصریح کرد: مجلس در ابتدا گفته که اساسنامه باید به تصویب هیات دولت برسد و دولت نیز می‌گوید تغییرات اساسنامه باید به تصویب مجمع برسد. ما نمی‌توانیم بدون در نظر گرفتن مجمع فدراسیون‌ها، آن را در دولت مطرح کنیم و این خلاف است. هر فدراسیون باید در مجمع خود تغییرات اساسنامه را مطرح کند، حتی در مجمع هیات مربوطه نیز باید مطرح شود. اگر رای آورد آن موقع می‌توانیم در فدراسیون‌های قاره‌ای و جهانی بیان کنیم که اعضا به این موضوع رای داده‌اند.

او افزود: یقین دارم طرح توجیهی برای این موضوع نوشته نشده و همین طوری به فکر رسیده است. در مجامع هم مطرح نشده و امیدوارم هیات دولت به آن ورود پیدا نکند. البته قبل از هیات دولت باید در یکی از کمیسیون‌های تخصصی دولت مطرح می‌شد که امیدوارم آن را رد کنند.

فائقی در پاسخ به این پرسش که این تغییر چه اثری بر روی آینده ورزش خواهد داشت تصریح کرد: این گونه مسائل انعکاس رسانه‌ای دارد و از طریق کمیته رسانه‌ای فدراسیون‌های قاره‌ای و جهانی رصد می‌شود. آن‌ها اگر چنین موضوعی را ببینند ورود پیدا می‌کنند. ما داریم برجام را پشت سر می‌گذاریم. تعاملات جهانی را خوب می‌کنیم اما ورزش نباید بر عکس آن حرکت کند و با اقدامات عجولانه‌ تعاملات بین‌المللی را زیر سوال ببرد.

او افزود: ما تعهد داده‌ایم که اساسنامه فدراسیون‌های جهانی و قاره‌ای را رعایت کنیم اما با این موضوع، این کار را انجام نمی‌دهیم. از طرفی ما در آستانه المپیک هستیم و به جای اینکه تلاش کنیم فضا المپیکی باشد، به فکر مدال‌آوری باشیم و فدراسیون‌ها را تقویت کنیم، نباید با دست خود باعث تضعیف فدراسیون‌های ملی شویم. باید دست به دست هم دهیم که کرسی به دست آوریم نه اینکه با این مسائل سرمان را گرم کنیم تا اینکه کرسی‌هایی که داشتیم را نیز به نحوی از دست بدهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۲-۰۲ ۱۴:۱۲

مسئولين وزارت ورزش نمي خواهند باور کنند که فدراسيون هاي ورزشي، هيات هاي ورزشي و کميته ملي المپيک نهادهاي غير دولتي و مردم نهاد هستند و اگر دولت ها کمک هايي از نظر مالي مي کنند صرفا از سر احساس وظيفه است و اختياري براي آنها ايجاد نمي کند. آقايان لطفا به مجامع و راي مردم احترام بگذاريد. شما تا ابد در وزارت ورزش نيستيد و چه بسا روزي از وضع اين قوانين خودتان آسيب ببينيد.