• دوشنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۷:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 94111208024
  • خبرنگار : 71477

اعزام نیروهای اتحادیه آفریقا به بروندی زیر علامت سوال

با امتناع رهبران اتحادیه آفریقا از اعزام نیرو به بوجومبورا به دلیل مخالفت شدید دولت بروندی، تشکیل یک نیروی حافظ صلح پیشنهادی برای این کشور درگیر در جنگ زیر سوال رفته است.

با امتناع رهبران اتحادیه آفریقا از اعزام نیرو به بوجومبورا به دلیل مخالفت شدید دولت بروندی، تشکیل یک نیروی حافظ صلح پیشنهادی برای این کشور درگیر در جنگ زیر سوال رفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت خبری سازمان ملل، از آوریل سال 2015 میلادی هنگامی که پییر انکرونزیزا، سومین دور ریاست جمهوری خود را اعلام کرد خشونت و ناآرامی در این کشور آغاز شد که تاکنون صدها کشته برجای گذاشته است؛ سازمان ملل هشدار داده که بروندی در خطر تکرار جنگ داخلی 1993 تا 2006 میلادی است.

بروندی دائما با ایده اعزام یک هیات حفاظت از صلح متشکل از 5000 نیرو مخالفت کرده و می‌گوید: استقرار این نیروها بدون اجازه دولت بروندی معادل یک "نیروی تهاجمی" است.

ماده چهار منشور اتحادیه آفریقا به بلوک پان ‌ آفریقا این حق را می‌دهد که در شرایط وخیم همچون جنایات جنگی، نسل کشی و جنایت علیه بشریت در امور داخلی کشور دوست و همسایه مداخله کند. اما دیپلمات‌های ارشد اتحادیه آفریقا گفتند: اعزام نیرو بدون تایید بروندی غیرقابل تصور است و این بلوک احتمالا به جای این کار یک هیات عالی رتبه را برای مذاکره با دولت بوجومبورا اعزام می‌کند.

ابراهیم فال، نماینده ویژه اتحادیه آفریقا در منطقه "گریت لیک" گفت: فکر می‌کنم سوء تفاهم شده اتحادیه آفریقا هرگز قصد نداشته تا بدون اجازه دولت بروندی، هیاتی را در این کشور مستقر کند.

در همین حال رهبران اتحادیه آفریقا در دومین و آخرین روز از نشست این بلوک 54 عضوی در اتیوپی در حال مذاکره درباره بحران موجود در بروندی هستند. این مذاکرات پشت‌ درهای بسته برگزار شده و مشخص نیست چه موقع تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.

ادریس دبی، رئیس جمهور چاد پس از آنکه سمت ریاست اتحادیه آفریقا را به عهده گرفت نسبت به انفعال هشدار داده و گفت: سازمان ما طبق 20 یا 30 سال گذشته عمل می‌کند؛ ما اغلب با یکدیگر دیدار می‌کنیم، بسیار با هم مذاکره می‌کنیم و همیشه زیاد می‌نویسیم اما به اندازه کافی و گاهی اصلا فعالیت نمی‌کنیم.

در همین حال بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در افتتاحیه نشست اتحادیه آفریقا گفت: برای ریشه کردن این ناآرامی و خشونت در بروندی اعزام نیرو لازم است. رهبرانی که ساکت می‌مانند در حالی که غیرنظامیان به اسم آن‌ها قتل عام می‌شوند، باید محاکمه شوند. بحران بروندی نیازمند جدی‌ترین و فوری‌ترین تعهد است.

وی افزود: سازمان ملل از پیشنهاد اتحادیه آفریقا برای استقرار ناظران حقوق بشر و ایجاد یک هیات حفاظتی و پیشگیری حمایت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha