• شنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 94111005854
  • خبرنگار : 71477

عفو بین‌الملل: تصاویر ماهواره‌ای از گورهای دسته جمعی در بروندی حکایت دارند

عفو بین‌الملل: تصاویر ماهواره‌ای از گورهای دسته جمعی در بروندی حکایت دارند

عفو بین‌الملل گزارش داد، تصاویر ماهواره‌ای و ویدئویی و اظهارات شاهدان نشان می‌دهد، چندین تن که ادعا شده در دسامبر سال گذشته میلادی توسط نیروهای امنیتی بروندی کشته شدند، سپس در گورهای دسته جمعی دفن شده‌اند.

عفو بین‌الملل گزارش داد، تصاویر ماهواره‌ای و ویدئویی و اظهارات شاهدان نشان می‌دهد، چندین تن که ادعا شده در دسامبر سال گذشته میلادی توسط نیروهای امنیتی بروندی کشته شدند، سپس در گورهای دسته جمعی دفن شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اخبار همزمان با آن منتشر شد که ناآرامی‌ها در بروندی به دنبال بازداشت 17 تن در اقدامی امنیتی افزایش یافت. دو خبرنگار خارجی نیز جزء این 17 تن بودند که اواخر روز جمعه آزاد شدند.

عفو بین‌الملل از احتمال وجود پنج گور دسته جمعی در منطقه "بورینگا" واقع در حومه "بوجومبورا" پایتخت بروندی خبر داد که با ورود نیروهای امنیتی به این منطقه که پایگاه مخالفان محسوب می‌شود، گرفتار ناآرامی و خشونت شده است.

یکی از سخنگویان پلیس بروندی گفت: دو خبرنگار خارجی که برای روزنامه فرانسوی "لوموند" کار می‌کنند در جریان عملیات نظامی روز پنجشنبه به همراه 15 تن دیگر بازداشت شدند.

این در حالی است که روزنامه "لوموند" گزارش داد: ژان ‌ فیلیپ رمی روزنامه نگار فرانسوی و فیلیپ ادوارد مور، عکاس انگلیسی عصر جمعه آزاد شدند.

فرانسه که از مقامات بروندی آزادی این خبرنگاران را خواستار شده بود، اواخر روز جمعه فعالیت‌های خود در زمینه همکاری دفاع امنیتی در بروندی را به حالت تعلیق درآورد.

براساس گزارش عفو بین‌الملل شاهدان توصیف کردند که چطور مقامات محلی و پلیس در "نیکاکابیگا" و دیگر مناطق در بوجمبورا، به منظور کشف اجسادی که اواخر سال گذشته میلادی کشته شدند، دست به جست‌وجو زده و سپس این اجساد را به مکان‌های نامعلومی منتقل کردند.

در گزارش این گروه حقوق بشری آمده است: تصاویر گرفته شده در تاریخ اواخر دسامبر سال گذشته و اوایل ژانویه سال جاری میلادی زمین کنده شده و به هم ریخته‌ای را نشان می‌دهند که با گزارشات شاهدان مطابقت دارد.

شاهدان به عفو بین‌الملل گفتند، این گورها عصر 11 دسامبر سال گذشته میلادی پس از خونبارترین روز در بحران تشدید یافته بروندی کنده شدند.

زید رعد الحسین، رئیس حقوق بشر سازمان ملل اوایل ماه جاری میلادی خواستار تحقیقاتی فوری در خصوص وجود احتمالی این گورهای دسته جمعی به دنبال ناآرامی‌های دسامبر سال 2017 میلادی شد.

وی گفت: افزایش تعداد سر به نیست شدن‌های اجباری به اضافه احتمال وجود بازداشتگاه‌های زیرزمینی و گورهای دسته جمعی بسیار هشدار دهنده است.

در همین حال سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: گزارشات در خصوص گورهای دسته جمعی بر بی‌فایده بودن تلاش‌ها برای مخفی نگاه داشتن چنین جنایت‌هایی تاکید دارد. افرادی که دست به چنین اقدامات وحشیانه‌ای در بروندی زده‌اند باید بدانند که جامعه بین‌الملل ناظر است و آن‌ها باید تاوان جنایت‌های خود را بپردازند.

این در حالی است که دولت بروندی ضمن رد این اتهامات می‌گوید، این اتهامات بر مبنای اطلاعات غلطی است که توسط مخالفان دولت منتشر شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha