• یکشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 94110402069
  • خبرنگار : 71531

رییس کل سازمان نظام پزشکی اعلام کرد

الزامات حذف رابطه مالی پزشک و بیمار/لزوم تشکیل کمیته‌های اخلاق بیمارستانی

الزامات حذف رابطه مالی پزشک و بیمار/لزوم تشکیل کمیته‌های اخلاق بیمارستانی

رییس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر لزوم حذف رابطه مالی میان پزشک و بیمار گفت: این کار نیازمند وجود سیستم بیمه‌ای فعال، پویا و دارای منابع مالی مستمر است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر لزوم حذف رابطه مالی میان پزشک و بیمار گفت: این کار نیازمند وجود سیستم بیمه‌ای فعال، پویا و دارای منابع مالی مستمر است.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علیرضا زالی در نشست خبری چهارمین کنگره اخلاق پزشکی و پرستاری ایران با بیان اینکه این کنگره تلفیقی از نکات نظری و عملی در حوزه اخلاق پزشکی است، گفت: یکی از ویژگی‌های این کنگره آن است که با کاری مشترک از سوی همه افراد و ذینفعان در وزارت بهداشت انجام شده و نظام‌پزشکی نیز با همراهی وزارت بهداشت در برگزاری این کنگره همکاری می‌کند.

وی با مهم خواندن پرداختن به مساله اخلاق پزشکی که این روزها بحثی جدی است، افزود: رشد کمی قابل توجه مقالات رسیده به دبیرخانه کنگره و کیفیت مناسب آنها از نکاتی است که باید بر آن تاکید کرد و این موضوع نشان می‌دهد که مساله اخلاق پزشکی یک دغدغه جدی برای همه گروه‌های پزشکی و ذینفعان است. براین اساس شاید بتوانیم برون‌دادهای عملیاتی و پروتکل‌های لازم را از این کنگره به دست آوریم.

رییس کل سازمان نظام پزشکی، شکل‌گیری شورایعالی اخلاق پزشکی را در وزارت بهداشت گام بلندی در جهت نهادینه‌سازی مباحث اخلاق پزشکی و همگرایی در این زمینه بین گروه‌های مختلف پزشکی عنوان کرد و افزود: مصوبات این شورا در آینده می‌تواند ضمانت اجرایی نیز داشته باشد.

زالی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره چگونگی حذف رابطه مالی میان پزشک و بیمار گفت: آنچه که در وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی مورد نظر است، این است که رابطه مالی میان پزشک و بیمار قطع شود؛ چراکه این موضوع هم به نفع جامعه پزشکی و هم به نفع بیماران است. در صورت قطع رابطه مالی میان پزشک و بیمار، پزشک با اطمینان خاطر خدمات را ارائه می‌دهد و اگر در مسیر درمان چالش‌های تعریف شده نیز ایجاد شد، پزشک مطمئن است که بیمار با مشکلی مواجه نمی‌شود. از جهتی عدم توانایی در تامین هزینه‌های درمان، بیماران را دچار نگرانی می‌کند.

وی بر لزوم وجود یک شخصیت حقوقی ثالث برای حذف رابطه مالی میان پزشک و بیمار تاکید و اظهار کرد: در همه جای دنیا این راه را رفته‌اند؛ پس نیازی نیست که ما نظریه جدیدی در این زمینه ایجاد کنیم و به اصطلاح چرخ را از نو اختراع کنیم. این شخص سوم که می‌تواند رابطه مالی بین پزشک و بیمار را قطع کند، بیمه‌ها هستند اما بیمه‌هایی که از منابع اقتصادی منطقی بهره‌مند بوده، سهم مناسبی از منابع عمومی کشور داشته باشند، بتوانند به سرعت مطالبات جامعه پزشکی را پاسخ دهند و حجم خدماتی را که تحت پوشش خود قرار می‌دهند از کفایت و عمق کافی برخوردار باشند.

زالی تاکید کرد: برای حذف رابطه مالی پزشک و بیمار به سیستم بیمه‌ای فعال، پویا و دارای منابع مالی مستمر نیاز است. امروز سیمای بیماری‌ها در کشور تغییر کرده و تکنولوژی‌های نوینی وارد شده‌اند و این موضوع کارهای پزشکی را سخت و این موضوع منجر به پیچیده و سخت‌تر شدن اقدامات پزشکی شده است. بنابراین نیازمندیم که بیماران دغدغه چگونگی تامین هزینه‌های خود را نداشته باشند. در حال حاضر بیمه‌های ما کیفیت شخصیت سوم را ندارند، اما باید این کیفیت را در خود ایجاد کنند تا کشور به سمت یک سیستم بیمه‌ای پویا، منسجم، قوی و به هنگام حرکت کند.

وی در پاسخ به اینکه چه نمره‌ای را به جامعه پزشکی از نظر رعایت اخلاق پزشکی می‌دهید، گفت: اکنون دادن یک نمره مشخص به جامعه پزشکی امکان‌پذیر نیست؛ چراکه مساله اخلاق پزشکی معیارهای مختلفی دارد، اما باید تاکید کرد که در حال حاضر بالغ بر 40 هزار نوع کار و 6400 مداخله در حوزه سلامت در حال انجام است و حجم خدمات بسیار بالاست. کنگره‌هایی مانند کنگره اخلاق پزشکی، وجود شورایعالی اخلاق و فلوشیپ‌های اخلاق در دانشگاه‌ها باعث می‌شود تا مباحث اخلاقی به گروه‌های بالینی ما منتقل شود و فلوشیپ‌های اخلاق پزشکی به عنوان سفیری در این زمینه عمل کنند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: پیشنهاد ما پیگیری و تشکیل کمیته‌های اخلاق بیمارستانی است تا چالش‌های اخلاقی را پیگیری کند.

زالی در پاسخ به انتقاد خبرنگاری در زمینه کم بودن زمان ویزیت بیماران از سوی پزشکان، گفت: متاسفانه گاهی اوقات ما راه‌حل‌های متعارف را طی نمی‌کنیم و چنین چالش‌هایی طی می‌شود. ما در کشور از ویزیت یک تعریف سنتی داریم در حالی که در دنیا ویزیت را به 9 بخش تقسیم کرده‌اند.

روش منسوخ متدشناسی ویزیت در کشور

وی دو بحث مهم در زمینه ویزیت را زمان‌سنجی و مهارت‌سنجی عنوان کرد و گفت: ما باید هر دوی اینها را در قالب ویزیت دیده و تعریف کنیم. ما از نظر متدشناسی ویزیت در کشور یک روش سنتی و منسوخ شده را طی می‌کنیم، اما الگو باید همان غالب 9گانه باشد که از یک ویزیت چند دقیقه ساده تا یک مشاوره چند وجهی پیچیده را دربرمی‌گیرد. این موضوع در کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات دیده شده اما لازم است که دو اتفاق رخ دهد؛ اول اینکه اجرای این الگوی 9گانه بار مالی به همراه دارد و بیمه‌ها باید این بار مالی را پوشش دهند و دوم اینکه زیرساخت‌های آن در کشور مشخص شود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی افزود: ما در تلاشیم تا با جلب نظارت وزارت بهداشت و وزارت رفاه این مدل‌سازی ویزیت را حتی اگر شده در یک بخش به صورت پایلوت اجرا کنیم.

زالی یکی دیگر از راهکارهایی که می‌تواند منجر به بهبود کیفیت ویزیت شود را شکل‌گیری سیستم ارجاع در کشور دانست و گفت: اگر نظام ارجاع شکل گیرد و مردم بدانند که باید ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کنند، بیمار به صورت هدفمندتر از سوی پزشک ویزیت خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha