• دوشنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۴ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94102816704
  • خبرنگار : 71496

مخالفان سوریه چهارشنبه مشارکت خود در مذاکرات ژنو را نهایی می‌کنند

مخالفان سوریه چهارشنبه مشارکت خود در مذاکرات ژنو را نهایی می‌کنند

منابعی آگاه در مخالفان سوریه اعلام کردند که هیات مخالفان برای قطعی کردن رایزنی‌هایی که استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه قصد دارد در 25 ژانویه در ژنو برگزار کند، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه آتی در ریاض نشستی خواهد داشت.

منابعی آگاه در مخالفان سوریه اعلام کردند که هیات مخالفان برای قطعی کردن رایزنی‌هایی که استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه قصد دارد در 25 ژانویه در ژنو برگزار کند، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه آتی در ریاض نشستی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منذر ماخوس، سفیر ائتلاف مخالفان سوری در فرانسه در گفتگو با روزنامه عکاظ عربستان اظهار داشت: این نشست ملاک و معیار مشارکت در مذاکرات ژنو را تعیین خواهد کرد.

ماخوس تاکید کرد: خطوط اصلی برای هرگونه مشارکت در رایزنی‌ها با دولت دمشق، طبق نتایج "کنفرانس ریاض" برای مخالفان و نیز مطابق با بیانیه ژنو مبنی بر تشکیل هیات دولت انتقالی خواهد بود.

نشست هیات عالی مذاکره‌کننده سوریه پس از آن برگزار خواهد شد که ریاض حجاب، رئیس هیات مذکور برای اطلاع از موضعگیری کشورهای عربی و اروپایی نسبت به مذاکرات آتی ژنو به این کشورها سفر کرد و روسیه نیز به صورتی غیرمنتظره موضعگیری خود را نسبت به برخی گروه‌ها که از نظر مسکو جزء مخالفان محسوب می‌شدند، تغییر داد و اسامی آنها را به لیست هیات مذاکره‌کننده افزود.

در این چارچوب زعران علوش، نماینده گروه مسلح "جیش الاسلام" در هیات مذاکره‌کننده نیز در گفتگو با روزنامه عکاظ گفت: تا زمانی که محاصره شهرها و بمباران‌ها ادامه دارد، نمی‌توان با دولت دمشق وارد مذاکره شد.

علوش تاکید کرد:‌ برخی موضوعات مانند ورود کمک‌های انسانی، توقف بمباران و آزادسازی افراد بازداشت شده باید قبل از هرگونه مذاکره‌ای محقق شوند.

نماینده جیش الاسلام در هیات مذاکره‌کننده در ادامه فاش کرد: روسیه تلاش می‌کند - درصورتی که دو نماینده جیش الاسلام در هیات مخالفان راهی ژنو شوند، آنها را از مذاکرات دور کرده و چهره‌های دیگری از جمله هیثم مناع و اسامه بیطار را که به کنفرانس ریاض دعوت نشده بودند، به این هیات اضافه کند.

علوش در ادامه آغاز مذاکرات ژنو را در شرایط فعلی بعید دانست و افزود: در نشست روز چهارشنبه اسامی هیات مذاکره‌کننده از میان تیمی که هفته گذشته در ریاض شیوه مذاکره را آموزش دیدند، انتخاب خواهند شد.

محمد حجازی، نماینده هیات هماهنگی در هیات عالی مذاکره‌کننده سوریه، مشارکت هر شخصی در هیات مخالفان را با مخالفت علنی‌اش با دولت دمشق و پذیرش نتایج کنفرانس ریاض که بر مدنی بودن کشور و مرحله انتقالی تاکید داشت،‌ در ارتباط دانست.

در این راستا قرار است شورای امنیت امروز (دوشنبه) ساعت 10 به وقت نیویورک درباره مذاکرات دولت سوریه و مخالفان این کشور و آخرین تلاش‌های استفان دی میستورا در این زمینه جلسه مشورتی پشت درهای بسته برگزار کند.

در عین حال شورای اتحادیه اروپا در سطح وزیران خارجه به ریاست فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به بررسی آخرین تحولات سوریه و عراق می‌پردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha