• یکشنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 94102715954
  • خبرنگار : 71219

در جریان بازدید مرادخانی از تالار قشقایی تئاتر شهر مطرح شد

سرعت بازسازی «تئاترشهر» قطعا تغییر خواهد کرد

سرعت بازسازی «تئاترشهر» قطعا تغییر خواهد کرد

در جریان بازدید، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مراحل بازسازی تالار «قشقایی» مجموعه‌ی تئاتر شهر اعلام شد که این سالن تا دو روز آینده برای جشنواره تئاتر فجر آماده خواهد شد.

در جریان بازدید، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مراحل بازسازی تالار «قشقایی» مجموعه‌ی تئاتر شهر اعلام شد که این سالن تا دو روز آینده برای جشنواره تئاتر فجر آماده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، علی مرادخانی 27 دی‌ماه از مراحل تعمیر و بازسازی تالار «قشقایی» در مجموعه تئاترشهر به همراه مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی بازدید کرد و در جریان روند اقدامات انجام شده در این سالن قرار گرفت.

‌در این بازدید که فرشید مصدق نماینده تام‌الاختیار مجموعه تئاترشهر در امر بازسازی هم حضور داشت، اعلام شد که تا دو روز آینده سالن «قشقایی» با نصب پروژکتورها آماده خواهد شد و برای جشنواره تئاتر فجر در اختیار گروه‌های نمایشی قرار خواهد گرفت.

مرادخانی پس از بازدید از بخش‌های مختلف مربوط به سالن قشقایی بیان کرد:‌ در مدتی که دو سالن «سایه» و «قشقایی» را در دست تعمیر و بازسازی داشتیم؛ سالن «سایه» زودتر به نتیجه رسید، چون اقدامات کمتری را نیاز داشت اما در «قشقایی» مشکلاتی به لحاظ طراحی، ساخت و چیدمان برای تغییر ظرفیت داشتیم که تأخیری را بوجود آورد.

او درباره این تأخیر گفت: سه دلیل باعث دیرانجام شدن تعمیرات سالن «قشقایی» بود که یکی از آن‌ها به تأمین اعتبار برمی‌گشت و دیگری به دلیل اصرار طراحان صحنه بود که معتقد بودند، برای ورود و خروج دکور در این سالن مشکل وجود دارد اما پس از جلساتی که برگزار شد به نتیجه لازم رسیدیم.

وی اضافه کرد: دلیل دیگر برای تأخیر در بهره‌برداری از این سالن صندلی‌های قشقایی بود که منتظر بودیم دریافت شوند و البته پس از بررسی‌هایی که صورت گرفت برای بهره‌برداری فعلی سالن که در جشنواره به صورت یک سویه خواهد بود، صندلی‌های ایرانی و از بهترین نوعی که وجود داشت، خریداری شدند.

مرادخانی با تأکید بر اینکه صندلی‌های فعلی نصب شده در سالن «قشقایی» برای چیدمان یک سویه دائمی خواهند بود، گفت: امیدوارم سال آینده وضعیت اعتباری ما بهتر شود که اگر این طور باشد، سرعت بازسازی قطعا تغییر خواهد کرد؛ چرا که سالن اصلی را هم در برنامه داریم و اگر مشکلاتی که در سال 94 وجود داشت برطرف شوند کار را سریع‌تر می‌توانیم تحویل دهیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از سالن‌های موجود به بازسازی و تعمیر نیاز دارند، اظهار کرد: در بازسازی این سالن موارد و مشکلات بسیاری که وجود داشت برطرف شد که نمونه‌ای از آن را در اقداماتی که در لابی سالن قشقایی انجام شده می‌توان مشاهده کرد.

او درباره اینکه چرا در جدول بخش صحنه‌ای جشنواره سه روز اول سالن قشقایی بدون اجرا در نظر گرفته شده است، گفت: دلیل مشخصی برای این موضوع ذکر نشده است اما شاید به این دلیل باشد که خواسته‌اند با خیال راحت کارها پیش رود.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره ایمن بودن سالن قشقایی با توجه به اینکه برای اولین بار در جشنواره بهره‌برداری می‌شود، توضیح داد: درباره این موضوع دقت زیادی صورت گرفته است، ضمن اینکه برای موضوع ایمنی چند پارامتر وجود دارد که یکی از آن‌ها خروجی سالن است. در تغییرات صورت گرفته می‌بینیم با اقداماتی که انجام شده سرعت تخلیه سالن افزایش پیدا خواهد کرد، ضمن اینکه برای جشنواره تئاتر فجر فقط سالن به صورت یک سویه و با ظرفیت 100 نفر استفاده خواهد شد، به این ترتیب اگر کاستی‌هایی هم وجود داشته باشد مشخص و برطرف خواهند شد.

پریسا مقتدی مدیر مجموعه تئاترشهر نیز درباره کیفیت تعمیرات سالن قشقایی و نیز برخی نارضایتی‌هایی که نسبت به اقدامات انجام شده در سالن سایه وجود دارد به خبرنگار ایسنا گفت: آنچه که جای خالی آن در تئاترشهر همیشه احساس می‌شد، این بود که فضایی وجود داشته باشد تا طبق اندیشه و تفکر کارگردان چیده شود. از آنجا که در این مجموعه سه سالن بلک باکس وجود دارد، دیدیم خوب است که یکی از آن‌ها به چنین شرایطی اختصاص داده شود.

وی اضافه کرد: صندلی‌های سویه دوم سالن «قشقایی» و نیز سالن «سایه» هنوز در اختیار ما قرار نگرفته‌اند و امیدوارم به زودی این اتفاق بیفتد.

او تأکید کرد: با این حال با توجه به اینکه نزدیک به زمان شروع جشنواره تئاتر فجر هستیم از کیفیت تعمیرات سالن قشقایی کاسته نشده و این موضوع در اولویت بوده است.

مقتدی همچنین درباره کارگاه دکور نیز توضیح داد: با توجه به شرایط بازسازی، این کارگاه جزو اولویت‌ها نیست اما گفت‌وگوهایی با انجمن طراحان صحنه و لباس صورت گرفته تا این کارگاه احیا شود. همچنین سالن اصلی تئاترشهر به دلیل اینکه تا اواخر فروردین یا اواسط اردیبهشت سال آینده در اختیار اجرای نمایش فرهاد آییش خواهد بود، احتمالا پس از آن برای تعمیر و بازسازی آماده خواهد شد.

مرادخانی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران درباره جشنواره تئاتر فجر و تبلیغات شهری آن گفت: در تلاش هستیم تا از تابلوهایی که در سطح شهر وجود دارد استفاده کنیم، اما بیشتر باید به سمت تبلیغات جدید و استفاده از ماشین‌های سیال برویم.

او همچنین درباره میزان بودجه جشنواره و هزینه‌هایی که برای حضور گروه‌های خارجی اختصاص داده شده است، گفت: پیش‌بینی ما این است که برای جشنواره تئاتر حدود چهار میلیارد تومان هزینه می‌شود وبه دنبال این هستیم تا این مبلغ را از جایی تأمین کنیم، اگرچه در جشنواره‌ای مثل موسیقی بخش عمده‌ای از این هزینه‌ها از محل فروش بلیت تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود برای جشنواره مبلغ بلیت بخش همکف تالار وحدت را به 50 هزار تومان برساند، خاطر نشان کرد: علاقه و تلاش من در این است که در آینده دولت برگزارکننده جشنواره‌ها نباشد و مثلا خانه‌های تئاتر و موسیقی جشنواره‌های فجر خود را برگزار کنند، چون کار دولت این نیست که جشنواره برگزار کند چون در این صورت این بحث مطرح می‌شود که سلایق خود را وارد کار می‌کنید. در این راستا دولت باید نظارت بر سالم بودن و انجام با دقت کارها داشته باشد.

معاون هنری وزارت ارشاد همچنین در بخشی از سخنان خود اظهار کرد که زمین واقع در ولنجک به عنوان تئاتر پایتخت در دست مطالعه قرار دارد تا به مرحله اجرا برسد.

سالن قشقایی

اتاق فرمان قشقایی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha