• جمعه / ۲۵ دی ۱۳۹۴ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94102514472
  • خبرنگار : 71415

دولت اردوغان استادان دانشگاه معترض را دادگاهی می‌کند

بیش از 1000 دانشمند و استاد دانشگاه که بیانیه‌ای را علیه عملیات‌های امنیتی دولت اردوغان در مناطق کردنشین جنوب شرق ترکیه امضا کرده بودند، اکنون با تحقیقات قضایی به دلیل امضای این بیانیه روبه‌رو هستند.

بیش از 1000 دانشمند و استاد دانشگاه که بیانیه‌ای را علیه عملیات‌های امنیتی دولت اردوغان در مناطق کردنشین جنوب شرق ترکیه امضا کرده بودند، اکنون با تحقیقات قضایی به دلیل امضای این بیانیه روبه‌رو هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه یاهو نیوز، آژانس‌های امنیتی ترکیه اقدام به آغاز تحقیقات مجرمانه علیه بیش از 1000 استاد دانشگاه و دانشمندی کرده‌اند که اقدام به امضای بیانیه‌ای در محکوم کردن عملیات‌های امنیتی آنکارا در مناطق جنوب شرق این کشور کردند.

آنها در این بیانیه با عنوان «ما بخشی از این جرم نخواهیم بود» از دولت ترکیه تقاضا کردند آنچه را که کشتار عمدی و آواره‌سازی کردها و دیگر مردم منطقه خواندند، متوقف کند. این بیانیه از سوی استادان دانشگاه بالغ بر 90 دانشگاه ترکیه و همچنین دانشمندان خارجی مشهوری نظیر نوام چامسکی، دیوید هاروی و اسلاوی ژیژک امضاء شد.

خبرگزاری دوغان ترکیه گزارش داد: یکی از این استادان دانشگاه که جامعه‌شناسی به نام "لطیفه آکیوز" بوده از دانشگاهش به نام دانشگاه دوزجه اخراج شده است.

براساس گزارش خبرگزاری آناتولی نیز این استادان دانشگاه از سوی دادستان‌های ترکیه به "تبلیغ تروریسم"، "تحریک مردم به نفرت، خشونت و قانون‌شکنی" و همچنین "توهین به نهادها و جمهوری ترکیه" متهم شده اند.

براساس بند 301 قانون جزایی ترکیه که مورد انتقاد شدید نهادهای حقوق بشری اروپا قرار دارد. توهین به ترکیه، ملت ترکیه و نهادهای دولتی ترکیه غیرقانونی است.

خشونت‌های جنوب شرق ترکیه در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امضاءکنندگان این بیانیه را "نادان" و "ستون پنجم" توصیف کرده و به آنها گفته است: شما روشنفکر نیستید. شما تاریک‌اندیش هستید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha