• سه‌شنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94102212813
  • خبرنگار : 71415

درخواست صدها دانشمند و کارشناس بین‌المللی از آنکارا برای صلح با کردها

گروهی متشکل از بک هزار دانشمند و کارشناس برجسته جهانی از بیش از 89 کشور جهان در بیانیه مشترکی نسبت به قربانی شدن غیرنظامیان در درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی ترکیه و شبه نظامیان حزب کارگردان کردستان موسوم به پ.ک.ک در استان‌های جنوب شرق ترکیه اظهار نگرانی کرده و از دولت آنکارا خواستند صلح را مجددا در این مناطق برقرار کند.

گروهی متشکل از بک هزار دانشمند و کارشناس برجسته جهانی از بیش از 89 کشور جهان در بیانیه مشترکی نسبت به قربانی شدن غیرنظامیان در درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی ترکیه و شبه نظامیان حزب کارگردان کردستان موسوم به پ.ک.ک در استان‌های جنوب شرق ترکیه اظهار نگرانی کرده و از دولت آنکارا خواستند صلح را مجددا در این مناطق برقرار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، بیانیه‌ای از جانب 1128 دانشمند متعلق به 89 کشور جهان در محکومیت کشتار غیرنظامیان در استان‌های جنوب شرق ترکیه صادر شد. این کارشناسان در بیانیه خود با برجسته‌ کردن تعداد فراوان غیرنظامیان کشته شده در نتیجه خشونت‌های جنوب شرق ترکیه از دولت آنکارا تقاضا کردند تا فرآیند صلح با کردها را که در ماه ژوئیه کنار گذاشته شد، مجددا از سر بگیرد.

این بیانیه از جانب دانشمندان برجسته‌ای نظیر دیوید هاروی، امانوئل والر اشتاین و نوام چامسکی امضا شده و روز دوشنبه در جریان کنفرانس‌های خبری در دو شهر استانبول و آنکارا به دو زبان ترکیه و کردی قرائت شد.

در این بیانیه عنوان شد: ما از دولت ترکیه می‌خواهیم خشونتی را که بر غیرنظامیان تحمیل کرده متوقف کند. ما به عنوان دانشمندان و استادان دانشگاه این کشور بخشی از این جرم نخواهیم بود. ما خواهان استقرار شرایط برای مذاکرات با نمایندگان پ ک ک وایجاد راه حلی برای صلح پایدار هستیم.

این بیانیه در حالی مطرح شده که از زمان فروپاشی آتش بس در جنوب شرق ترکیه در ماه ژوئیه سال 2015 تاکنون تعداد زیادی غیرنظامی در درگیری نیروهای امنیتی ترکیه با شبه نظامیان پ ک ک کشته شدند.

براساس گزارش انجمن حقوق بشر ترکیه که در ماه اکتبر منتشر شد از اواخر ژوئیه 2015 تاکنون بیش از 100 غیرنظامی در این منطقه کشته شدند.

ایشیل اونال، یکی از دانشمندان امضا کننده که بیانیه آن را در کنفرانسی در آنکارا قرائت کرد گفت: حکومت نظامی‌هایی که در شهرهای جنوب شرق ترکیه نظیر سیلوان، نوسیبین، جزیره وسیلوپی به مدت چندین هفته اعمال شدند ناقض حقوق بشر بوده‌اند.

وی افزود: ما خواهان شرایطی برای مذاکرات با پ.ک.ک و راه حلی برای صلح پایدار هستیم. ما خواهان حضور ناظران مستقل از بخش‌های مختلف جامعه در این مذاکرات بوده و داوطلبانه تمایل خود را برای فعالیت به عنوان ناظر اعلام می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما از دولت ترکیه می‌خواهیم سیاست آواره ساختن عمدی کردها و دیگر مردم منطقه را متوقف کند و دست از نسل کشی تحمیل شده علیه آنها بردارد ما خواهان پایان یافتن حکومت نظامی‌ و مجازات کسانی هستیم که حقوق بشر را نقض می‌کنند ما خواهان غرامت از بابت خسارت‌های فیزیکی و غیرفیزیکی وارد شده به شهروندان منطقه هستیم.

در این کنفرانس خبری همچنین زینب کیویل جین، استاد دانشگاه استانبول اظهار کرد که دانشمندان ترکیه قصد دارند به هدف نظارت بر وضعیت منطقه از استان‌های جنوب شرقی ترکیه بازدید کنند.

وی گفت: ما به عنوان دانشمندان ترکیه گزارش‌هایی را درباره وضعیت فعلی جنوب شرق ترکیه آماده کرده و آنها را با رسانه‌های محلی و بین المللی به اشتراک خواهیم گذاشت. ما تلاش‌هایمان را با هدف شکل گیری آراء عمومی به عنوان ابزاری برای پیدا کردن راه حل سیاسی برای مساله کردها ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha