• شنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۴ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94102615174
  • خبرنگار : 71477

خطاب به کامرون: سرکوب آزادی بیان در ترکیه را به چالش بکشید

هم‌زمان با بازداشت تعداد بیشتری از نویسندگان در ترکیه، بیش از 20 نویسنده و استاد دانشگاه برجسته در طوماری خطاب به نخست وزیر انگلیس از وی خواستند از دولت آنکارا بخواهد تا به رویکردش درخصوص سرکوب آزادی بیان پایان دهد.

هم‌زمان با بازداشت تعداد بیشتری از نویسندگان در ترکیه، بیش از 20 نویسنده و استاد دانشگاه برجسته در طوماری خطاب به نخست وزیر انگلیس از وی خواستند از دولت آنکارا بخواهد تا به رویکردش درخصوص سرکوب آزادی بیان پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، امضا کنندگان این طومار از جمله تام استوپارد، علی اسمیت و مونیکا علی بخشی از یک کمپین تحت رهبری انجمن‌های نویسندگان یعنی “English PEN” ،“Wales PEN Cymru” و “Scattish PEN” هستند.

آن‌ها از دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس می‌خواهند تا در جریان سفر احمد داوود اوغلو، همتای ترکیه‌ای‌اش به لندن از وی بخواهد تا تضمین کند که دولتش براساس قوانین و مقررات ترکیه حول محور احترام به حق آزادی بیان عمل می‌کند.

در این طومار آمده است: در پنج ماه گذشته ارعاب، تهدید و حتی خشونت فیزیکی علیه روزنامه نگاران، نویسندگان و ناشران ترکیه‌ای به امری عادی تبدیل شده است.

این نویسندگان همچنین نسبت به سرنوشت سردبیر روزنامه حریت و دبیر آن که 26 نوامبر سال گذشته میلادی به اتهامات جاسوسی و تهدید امنیت ملی بازداشت شدند، ابراز نگرانی کردند.

آن‌ها در این نامه نوشتند: ما می‌ترسیم که این دو روزنامه نگار با حکم حبس ابد به خاطر اتهام افشای اسرار دولتی، 20 سال حبس به خاطر جاسوسی و 10سال حبس به خاطر عضویت در یک سازمان تروریستی مواجه شوند.

هری کنزرو، یکی از امضا کنندگان این طومار گفت: اقدامات دولت ترکیه علیه نویسندگان از یک تمایل به شدت دیکتاتورانه و مستبدانه پرده بر می‌دارد.

مدیر انجمن “English PEN” گفت: این بحرانی برای دموکراسی در ترکیه است که نه تنها برای شهروندانش بلکه برای باقی جهانیان نیز عکس‌العمل به همراه خواهد داشت. با توجه به فشاری که این منطقه با آن مواجه است از همیشه مهمتر است که به روزنامه نگاران و نویسندگان ترکیه‌ای اجازه داده شود تا از حق آزادی بیان و اطلاع رسانی عمومی استفاده کنند.

این طومار پس از آن تنظیم شد که حزب "مردم جمهوری خواه" که اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون ترکیه است نسبت به اینکه اخیرا 32 روزنامه نگار در ترکیه بازداشته شدند، ابراز نگرانی کرد.

در همین حال، اتحادیه اروپا نیز بازداشت استادان دانشگاه در ترکیه به دلیل اقدام آنها در محکوم کردن عملیات نظامی در دیار بکر را محکوم کرد.

اتحادیه اروپا همچنین نسبت به فضای تهدید در ترکیه ابراز تاسف کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha