• چهارشنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 94102313376
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

یک استاد دانشگاه:

رویداد مشهد 2017 بهترین فرصت توسعه بین‌المللی گردشگری مشهد است

رویداد مشهد 2017 بهترین فرصت توسعه بین‌المللی گردشگری مشهد است

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیأت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود با بیان اینکه موضوع مشهد 2017 بهترین فرصت برای توسعه گردشگری مشهد در عرصه بین‌المللی است گفت: از این فرصت می‌توان به منظور تبلیغات و معرفی مشهد درابعاد جهان اسلام و حتی فراتر از آن استفاده کرد.

عضو هیأت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود با بیان اینکه موضوع مشهد 2017 بهترین فرصت برای توسعه گردشگری مشهد در عرصه بین‌المللی است گفت: از این فرصت می‌توان به منظور تبلیغات و معرفی مشهد درابعاد جهان اسلام و حتی فراتر از آن استفاده کرد.

دکتر فرید جواهرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، در خصوص خروج مشهد از لیست پایتخت فرهنگی جهان اسلام اظهار کرد: اخیرا دربرخی مصاحبه‌ها در خبرگزاری‌ها زمزمه خروج مشهد از لیست آیسسکو مطرح و پیشنهاد شده که خودمان از گردونه پایتخت فرهنگ اسلامی خارج شویم، اما این خروج ما را دچار اشتباه بزرگتری می‌کند، این اقدام به جای حل مسأله، پاک کردن صورت مسأله است.

وی تاکید کرد: این رویداد در مشهد می‌تواند باشد و مراسم و اجلاسیه آن نیز با فراز و فرودهایی برگزار شود؛ مسائل سیاسی که برای لغو اجلاسیه وزاری فرهنگ کشورهای اسلامی مطرح شده را می‌توان با سازوکارهایی حل کرد و از این فرصت که آیسسکو به مشهد داده است به عنوان عاملی برای توسعه گردشگری شهری استفاده کرد.

جواهرزاده با بیان اینکه رویداد مشهد 2017 بهترین فرصت برای توسعه گردشگری مشهد در عرصه بین‌المللی است اضافه کرد: از این فرصت می‌توان به منظور تبلیغات و معرفی مشهد درابعاد جهان اسلام و حتی فراتر از آن استفاده کرد. برگزاری جشنواره‌های هنری همچون صنایع دستی وهنرهای سنتی و یا نمایشگاه‌های گردشگری و خوراک کشورهای اسلامی و ... بخشی از کارهای متنوعی است که می‌توانیم انجام دهیم.

وی گفت: مثلا از آنجایی که معمولا بحث برندهای گردشگری اسلامی همچون گردشگری حلال در دنیای امروز زیاد مطرح می‌شود این رویداد می‌تواند بهترین شرایط را برای معرفی و بازتعریف مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی و دومین کلان‌شهر مذهبی جهان فراهم کند تا بتوانیم نگاه 57 کشور اسلامی را به مشهد بیش از گذشته جلب کنیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: پوشش خبری رسانه‌های تلویزیونی در سطح کشورهای اسلامی، یک فرصت تبلیغاتی مناسب را برای مشهد فراهم می‌کند، که البته همه اینها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و یک عزم جدی از سوی مسئولان استانی وملی است و قطعا بدون همدلی و همراهی کلیه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی میسر نخواهد شد.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به مفهوم توارث در موضوع و تعریف گردشگری پایدار اظهار کرد: به منظور حفظ چارچوب‌های جذب توریسم پایدار باید میراث و جاذبه‌های یک مقصد گردشگری، بدون تخریب یا تغییر و با حداقل آسیب از نسلی به نسل دیگر منتقل شود.

عضو هیأت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود ادامه داد: به زعم من در گردشگری پایدار نه تنها میراث برجای مانده از نسل‌های گذشته حفظ می‌شود بلکه توسعه نیز داده می‌شود. با انتقال میراث به نسل بعد در راستای حفظ، احیا و مرمت آن همت و اقدام لازم صورت می‌گیرد. درباره مقوله محیط زیست و طبیعت نیز علاوه بر حفظ بیشتر آن باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که همانطور که این موهبت‌های الهی از نسل‌های گذشته به ما رسیده کاری کنیم تا نسل‌های بعدی نیز از آنها برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه گردشگری پایدار جزء انواع گردشگری نیست، تصریح کرد: در بین همه انواع گردشگری می‌تواند گردشگری پایدار نیز وجود داشته باشد، در واقع گردشگری پایدار در پیوست انواع گردشگری می‌تواند قرارگیرد، مثلا می‌توانیم گردشگری سلامت، فرهنگی، مذهبی، شهری و روستایی پایدار را دارا باشیم.

جواهرزاده با تاکید بر اینکه گردشگری پایدار در رونق میزان توریسم در روستاها تاثیر دارد، یادآور شد: به دلیل تمرکز بیشتر امکانات رفاهی و رونق کسب‌وکار در شهرها ما شاهد مهاجرت بی‌رویه از روستاها به سمت شهرها هستیم، اما در صورتی که میزان درآمد و همچنین رفاه نسبی در روستاها بالا برود این رویه متوقف و حتی برعکس می‌شود، البته این اتفاق تنها با برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری پایدار امکان‌پذیر است.

عضو هیأت علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه بینالود با بیان اینکه در مشهد با گردشگری پایدار فاصله داریم، افزود: در گردشگری شهری پایدار هنگام اوج مسافرت در یک شهر، روند زندگی مردم مختل نشده و آمد و شد گردشگر در آن به صورت نامطلوب حس نمی‌شود، اما در مشهد طی ایام خاص مانند شب عید و مناسبت‌های مذهبی ما شاهد گرانتر شدن برخی اقلام و یا کمبود هستیم، حتی در برخی از ایام سال به دلیل حضور گسترده زائران، شهروندان و مجاوران ساکن در مشهد به حرم رضوی نمی‌روند و همین موضوع نشانه‌ دیگری از اخلال در روند زندگی عادی و روزمره می‌تواند باشد. لذا در مشهد در پارامترهای مختلف فاصله‌ای با گردشگری پایدار وجود دارد که در برخی زیاد و در پاره‌ای از آن کمتر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha