• سه‌شنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۴ / ۰۷:۰۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94101508151
  • خبرنگار : 71413

دیوارهای تماشایی را بشناسیم

دیوارهای تماشایی را بشناسیم

برای هنرمندان گرافیتی، دیوارهای شهر حکم بوم نقاشی یا تریبونی عمومی را دارند. این شاخه از هنرهای تجسمی در سال‌های اخیر در سراسر جهان شکوفا شده و حرف‌های بسیاری را به گوش آن‌ها که باید، رسانده است.

برای هنرمندان گرافیتی، دیوارهای شهر حکم بوم نقاشی یا تریبونی عمومی را دارند. این شاخه از هنرهای تجسمی در سال‌های اخیر در سراسر جهان شکوفا شده و حرف‌های بسیاری را به گوش آن‌ها که باید، رسانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌شهرهایی مانند لندن‌، برلین‌، پاریس و نیویورک به داشتن دیوارهایی منقش به هنر نقاشان گرافیتی شهرت دارند. این کلان‌شهرها علاوه بر گردشگران، ‌هنرمندان مشهور حوزه گرافیتی را هم مانند «بنسکی»، «شپرد فری» و «جی.آر» به خود جذب کرده‌اند. مکزیکوسیتی، پراگ و مونترال را هم می‌توان به فهرست پایتخت‌های محبوب گرافیتی‌کارها اضافه کرد.

«هافینگتون‌پست» با تهیه‌ی یک گزارش به شهرهایی اشاره کرده است که دیوارهای پر نقش و نگارش کمتر در دنیا شناخته‌شده هستند.

گروتاگلی‌، ایتالیا‌

1. گروتاگلی‌، ایتالیا‌: برگزاری جشنواره «شهرت» (Fame Festival) در این شهر جنوبی ایتالیا مجموعه‌ای از زیباترین آثار گرافیتی را روی دیوارهای آن حک کرد. یکی از مشهورترین کارهای انجام‌شده در گروتاگلی، پروژه‌ای از «جی.آر» بود که از سال 2009 کلید خورد و در آن عکس‌های مردم عادی در ابعاد بسیار بزرگ روی دیوارها نصب شدند.

2. بوراس‌، سوئد: فستیوال‌ «نامحدود» (No Limit) نام رویدادی سالانه است که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود و فرصتی درخشان برای علاقه‌مندان به هنر گرافیتی در شهری است که قدمت آن به سال 1621 میلادی برمی‌گردد.

3. بزانسون، ‌فرانسه: «دارایی شهری» (Bien Urbaine) نام فستیوالی زنده در نزدیکی مرز سوییس است که همراه خود، آثار گرافیتی را به خیابان‌های بزانسون فرانسه می‌آورد.

4. والپارایزو،‌ شیلی: شهر بندری والپارایزو سال‌هاست به‌عنوان یکی از مراکز فرهنگی شیلی شناخته می‌شود. «لاسباستیانا» نام خانه‌ای است که «پابلو نرودا» شاعر سرشناس برنده نوبل در این شهر داشته، اما در سال‌های اخیر دیوارنگاره‌ها به جذابیت این شهر اضافه کرده است.

لودز (ووچ)‌، لهستان

5. لودز (ووچ)‌، لهستان: لودز نام یکی از شهرهای مرکزی لهستان است که در نزدیکی ورشو قرار دارد و تلفظ نام آن در زبا لهستانی «ووچ» است. شهروندان لودز از نمای دیوارهای رنگارنگ‌شان لذت می‌برند و این مناظر را بیشتر مرهون گالری «فرم‌های شهری» (Urban Forms Gallery) هستند.

6. سانتورس‌، پورتوریکو: دیوارهای منطقه سانتورس که در «سن‌خوان» واقع است، مملو از تصاویر شهری و خلاقانه‌ی هنرمندان گرافیتی است.

7. پنانگ‌، مالزی: «جورج تاون» یکی از مکان‌های ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو و مرکز این منطقه است. هنرهای خیابانی پنانگ می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد.

8. استاو انگر‌، نروژ: همه آنچه باید درباره این شهر بدانید جشنواره «نوآرت» (NuArt) است.

9. ریچموند، ویرجینیا: ریچموند را بیشتر آمریکایی‌ها می‌شناسند، با این حال هنوز نامش به فهرست بین‌المللی مراکز هنر گرافیتی و خیابانی راه پیدا نکرده است. این هنر تجسمی به‌تازگی به‌شکل چشمگیری در ریچموند رشد یافته است.

ریو سن‌خوان، دومینیکن

10. ریو سن‌خوان، ‌جمهوری دومینیکن: سال 2015 بود که پروژه «آرته سانو» (ArteSano Project) ریو سن‌خوان توجه‌های بسیاری را به خود جلب کرد. با این سابقه به‌یادماندنی می‌توان هنر گرافیتی را یکی از جذابیت‌های این شهر به‌شمار آورد.

11. شاهپور جات‌، هند: فستیوال هنر خیابانی در سه منطقه اصلی دهلی برگزار می‌شود که شاهپور جات یکی از آن‌هاست.

12. هونولوو،‌ هاوایی: گردشگران بیشتر برای آفتاب گرفتن و موج‌سواری راهی جزیره هونولولو می‌شوند، اما این دلیل نمی‌شود که هنر خیابانی در این منطقه نادیده گرفته شود.

13. ریکجاویک، ‌ایسلند: چه چیزی بیشتر از دیوارهایی با رنگ‌های تند و متضاد می‌تواند خمودی حاصل از یک آسمان خاکستری در این شهر توریستی ایسلند را از بین ببرد؟

14. گدینیا،‌ لهستان: یک شهر دیگر‌، یک فستیوال دیگر! این‌بار حرف از جشنواره «ترافیک دیزاین» (Traffic Designe Festival) گدینیای لهستان است.

15. پاناماسینی‌، پاناما‌: اگر به سبک کار «ROA» هنرمند گرافیتی علاقه دارید، ‌پایتخت پاناما بهترین مکان برای تماشای زیبایی آثار اوست.

16. کامپونگ‌گلام،‌ سنگاپور: این منطقه توریستی در سنگاپور ترکیبی است از معماری چشم‌نواز و خیابان‌هایی منقش به الوان رنگین‌کمان.

17. جربة، تونس: اگر هنوز از جربة و شکوفایی هنر گرافیتی در آن چیزی نمی‌دانید، حالا وقتش است.

انتهای پیام

کامپونگ‌گلام،‌ سنگاپور

گدینیا،‌ لهستان

استاو انگر‌، نروژ

شاهپور جات‌، هند

جربة، تونس

ریچموند، ویرجینیا

پنانگ‌، مالزی

هونولوو،‌ هاوایی

بوراس‌، سوئد

بزانسون، ‌فرانسه

ریکجاویک، ‌ایسلند

پاناماسینی‌، پاناما‌

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha