طرح خرید شمارههای مرجوعی مجلات توسط معاونت مطبوعاتی و با اهداف حمایت اقتصادی از مجلات بخش خصوصی، جلوگیری از خمیر شدن مطبوعات، کمک به افزایش سرانه نشریهخوانی، کمک به بازاریابی مجلات و ارتقای فرهنگی محیطهایی که توانایی خرید نشریات را ندارند، از ابتدای دی ماه اجرا میشود.
خبرنگار بخش رسانه ایسنا در گفتوگویی با ندا عابد - صاحب امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه «آزما» - به ارزیابی این طرح و تاثیرات اجرایی کردن آن بر فضای رسانهای کشور پرداخته است.
عابد طرح خرید مجلات برگشتی که قرار است از ابتدای دی ماه اجرایی شود را یک ابتکار منحصربفرد از سوی وزارت ارشاد دانست و اظهار کرد: دیدن مجلات برگشتی از دکههای مطبوعاتی اسفناکترین پدیدهای است که مدیر یک نشریه خصوصی میتواند مشاهده کند و در همین جا از مجموعه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برای اجرای این طرح تشکر میکنم.
وی اجرای این طرح را در شرایط کنونی بسیار مطلوب دانست و تاکید کرد: اگر مجلات به صورت موضوعی تفکیک شده و سپس به مراکز عمومی مرتبط ارسال شود بسیار بهتر است؛ مثلا نشریات ادبی بیشتر به کتابخانهها و نشریات حوزه سلامت برای بیمارستانها ارسال شود.
مدیر مسئول ماهنامه آزما در پایان با اشاره به وضعیت اقتصادی جامعه و اینکه مردم کمتر به خرید و مطالعه نشریات علاقه نشان میدهند، گفت: یقینا با اجرای این طرح، استقبال از نشریات با اقبال عمومی بیشتری مواجه خواهد شد و فرهنگ نشریهخوانی به نحو بارزتری در بین افراد جامعه نهادینه می شود.
به گزارش ایسنا، بنابر اعلام اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی، نشریات زیر مشمول این طرح می شوند:
- قطع مجله ای داشته باشند.
- دارای اعلام وصول مرتب باشند.
- دارای فهرست بیمه کارکنان باشند (برای هفته نامه ها و دو هفته نامه های سراسری ضروری است).
- مشخصات پروانه ای را رعایت کنند. (نشریاتی که این مشخصات را (نام، قطع، گستره توزیع، دوره انتشار، زبان و ..) رعایت نکنند امکان استفاده از طرح را ندارند).
انتهای پیام
نظرات