• شنبه / ۳۰ آبان ۱۳۹۴ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 94083018246
  • منبع : نمایندگی اردبیل

آفتی به نام شبکه‌های اجتماعی

آفتی به نام شبکه‌های اجتماعی

ایسنا/اردبیل دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است، بطوری که در جهان امروز تمامی زندگی بشر را تحت تاثیر و حتی در بعضی مواقع تحت تسخیر خود قرار داده است.

دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است، بطوری که در جهان امروز تمامی زندگی بشر را تحت تاثیر و حتی در بعضی مواقع تحت تسخیر خود قرار داده است.

زندگی بشر از دیرباز دچار تغییر و تحول بوده است و در دهه اخیر با ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات این تغییر محسوس بوده و به کلی فصل جدیدی از پیشرفت و تکامل را در زندگی بشر ‌به ارمغان آورده است که این پدیده روز به روز به سرعت تکامل خود می‌افزاید و اثرات مثبت و منفی نیز به همراه دارد.

امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که در زندگی به نحوی با این پدیده دست و پنجه نرم نکرده باشد و خواه و یا ناخواه از آن بهره نگرفته باشد و در کشورهای پیشرفته اکثر امورات از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می گیرد.

فناوری اطلاعات محدودیت مکانی و زمانی را از میان برداشته و به سرعت انجام امور کمک بسزایی می کند، ولی علاوه بر نتایج مثبت آن معایبی نیز دارد که اگر نحوه استفاده درست از آن یاد گرفته نشود، منجر به خطاهای غیر قابل بازگشت خواهد شد.

یکی از این آفت‌هایی که جامعه ما نیز در حال حاضر با آن درگیر است، پدیده‌ای به نام شبکه‌های اجتماعی است، این گونه شبکه‌ها که در فضایی به غیر از فضای فیزیکی تشکیل می‌شوند، ماهیتی مجازی دارند و افراد استفاده کننده از آن می‌توانند با هزاران چهره در آن حضور داشته باشند، چهره‌هایی که خود واقعی شخص نیست و می‌تواند در نقش‌های مختلف نقش آفرینی کند.

حضور در شبکه‌های اجتماعی دارای پیامدهایی است

نوید خرم کارشناس فناوری اطلاعات (IT) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اردبیل گفت: از جمله پیامدهای حضور در شبکه های اجتماعی اعتماد به فرد خاص بدون آگاهی از شخصیت واقعی آن فرد و گرفتاری در سرابی از شخصیت‌های غیر واقعی را می توان نام برد، که با بروز شبکه‌های اجتماعی و ایجاد گروه‌های دوستانه و یا خانوادگی دیگر مثل گذشته نمی‌توان به دید و بازدید‌ها و احوال پرسی‌های فیزیکی که منجر به تعمیق روابط فی مابین افراد می ‌شد، امید بست، زیرا نسل امروز نسلی مدرن و جامعه امروز جامعه‌ای است که در حال گذار از سنتی به مدرنیته و در نهایت پست مدرنیته است و اقتضای آن بروز چنین آفت‌هایی هست و اختلاف طرز تفکر بین خانواده‌هایی که سنتی رشد کرده‌اند، با فرزندانی که مدرنیته فکر و در جامعه مدرن زندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: نسل امروز نسلی است که بیشتر سر به زیر، پرخاشگر، عصبانی، منزوی، افسرده و به لحاظ روانشناسی رنجور هستند و این از آثار استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جامعه امروز بوده است، شبکه‌هایی که فرد خود را به آن وابسته کرده و برای خود به عنوان یک هم صحبت به حساب می‌آورد، جایی که در آن می‌تواند خود را از لحاظ روانی تخلیه کند.

خرم تاکید کرد: جامعه‌ای که از نظر اسلام عالی ترین مرتبه آن و مقدس‌ترین نهاد آن نهاد خانواده به شمار می‌رود، شبکه‌های اجتماعی این نهاد را هدف خود قرار داده‌، بطوری‌که امروزه با گذری به دادگاه‌های خانواده و مطالعه پرونده زوجین می‌توان به وجهه مشترکی به نام خیانت که بیشتر آنها از رابطه‌های سیاه بعد از ازدواج یکی از طرفین در شبکه‌های اجتماعی و در نهایت آن رابطه‌ها که منجر به خیانت ‌می‌شود، دست یافت و این امر موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده و در سطح کلان موجبات انحطاط اخلاقی در جامعه را فراهم می‌آورد و این انحطاط اخلاقی تبعات امنیت ملی را نیز با خود به یدک خواهد کشید.

این کارشناس فناوری اطلاعات (IT) اضافه کرد: در جامعه‌ای که برپایه احکام الهی بنا شده است، انتظار از مسئولان جهت پالایش محیط فضای مجازی و سم زدایی از چنین فضاهایی از جمله شبکه‌های اجتماعی معقول به نظر می‌رسد.

وی اظهار امیدواری کرد: قبل از ورود به عرصه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی معایب و مزایای آن بطور کامل مورد مطالعه قرار گرفته و در نهایت اقدام به استفاده از آنها صورت گیرد.

حرکت در اتوبان شبکه اجتماعی مستلزم داشتن گواهینامه مهارت است

تورج مهدی زاده دکترای مطالعات رسانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اردبیل، با بیان اینکه‌ برای حضور در اتوبان شبکه اجتماعی باید گواهینامه مهارت داشته باشیم، گفت: شبکه‌های اجتماعی از نظر بازاریابی بسیار داغ هستند و در این راستا باید در جهت افزایش و ارتقای اعتقادات و باورهای شیعه، فرهنگ ایرانی محتوای عمیق و تاثیرگذار تولید کنیم.

وی ضمن انتقاد از عدم وجود ارگان‌هایی برای آموزش شبکه‌های اجتماعی در سطح کشور، افزود: باید مردم دارای مهارت را تشویق به حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی کنیم و چگونگی استفاده امن از شبکه‌های اجتماعی موبایلی را آموزش دهیم.

استاد دانشکده خبر اردبیل با بیان اینکه میان جوانان هجرتی عظیم از دنیای واقعی به سوی دنیای مجازی در حال انجام است، تصریح کرد: دنیای مجازی امکان پایدار ماندن و رسیدن به عمر ابدی را مهیا کرده است.

مهدی زاده بهترین راه حل در امنیت شبکه‌های اجتماعی را حضور آقا و خانم یک خانواده در یک گروه مشترک دانست و خاطرنشان کرد: دولت نیز همه شبکه‌های اجتماعی را آزاد کند، ولی با یک سیم کارت شخصی و مشخص.

وی تاکید کرد: آتش گسست بنیان خانواده در کشور روشن شده است، ولی شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند هیزم این آتش شود.

صله رحم به یک پیام کوتاه تبدیل شده است

شاید امروزه یکی از این تغییرات در سبک زندگی که برای همه ما مشهود است و همه کم و بیش با آن آشنا هستند را می‌توان در کم رنگ شدن ارتباطات حضوری در بین خانواده‌ها نام برد، بطوری که با ظهور شبکه‌های اجتماعی دیگر افراد کمتر برای دید و بازدید از همدیگر ‌وقت می‌گذارند و تنها با فرستادن یک پیام کوتاه همه ‌آن کارها را انجام می‌دهند.

کاری به نام صله رحم در دین مبین اسلام که بر آن بسیار تاکید شده و از پسندیده‌ترین امور به حساب می‌آمد با یک پیام کوتاه در شبکه‌های اجتماعی فیصله پیدا می‌کند.

در بعضی از این شبکه‌ها گروهایی وجود دارند که توسط عوامل خارجی اداره شده و هدف آنها تخریب بنیان خانواده با عادی جلوه دادن خیانت و رابطه‌های سیاه فراتر از رابطه‌های زناشویی زوجین و یا تبلیغ جهت ازدواج‌های سفید یا به اصطلاح با هم بمانیم‌های بی قید و شرط می پردازند. در این شبکه‌ها تبلیغات عظیمی جهت تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی انجام می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی و آسیب‌های امنیتی در جامعه

خرم با بیان اینکه اکثر شبکه‌های اجتماعی دارای سرور و پایگاه داده در خارج از کشور هستند، گفت: این امر کنترل و نظارت بر تبادل اطلاعات در این شبکه‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: اکثرا این شبکه‌های اجتماعی به دلیل دارا بودن سرور در خارج از کشور تحت نفوذ و رصد اطلاعاتی سرویس‌های جاسوسی بیگانه قرار دارند‌ که از این شبکه‌ها جهت بهره برداری سیاسی و امنیتی برای نیل به اهداف نا‌میمون جهت ضربه زدن به انقلاب و دیانت مردم استفاده می‌کنند، بطور مثال می‌توان از آسیب‌های امنیتی شبکه‌های اجتماعی به دسترسی بی قید و شرط به اطلاعات حریم شخصی افراد استفاده کننده، اهانت به قومیت‌های مختلف جهت نیل به اهداف از پیش تعیین شده، ساماندهی اعتراضات سیاسی جهت ضربه زدن به انقلاب، انتشار اخبار کذب جهت تشویش اذهان عمومی، شایعه پراکنی در قبال مسئولان ارشد نظام جهت بد بین کردن مردم نسبت به آنها و... اشاره کرد.

دسترسی افراد به فضای مجازی را نمی‌توان مسدود کرد

‌یک کاربر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: در دنیای امروز نمی‌توان راه دسترسی افراد به فضای مجازی را به کلی مسدود کرد، زیرا این کار نه تنها هیچ مصونیتی ایجاد نمی‌کند، بلکه ممکن است جامعه مجبور به پرداخت هزینه‌های جبران ناپذیری در قبال تهدید ارزش‌های جامعه شود.

وی افزود: باید در اولین فرصت نسبت به راه اندازی ‌و تکمیل شبکه ملی اطلاعات اقدام شود تا سرور‌ها و پایگاه‌های داده مورد نیاز برای تبادل اطلاعات ایمن ‌در کشور خودمان قرار داشته باشد و به وسیله آن محیطی امن و تحت کنترل و نظارت جهت تبادل اطلاعات داشته باشیم.

‌راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت برای فضای امروز جامعه

خرم با اشاره به راهکار کوتاه مدت برای فضای امروز جامعه، گفت: باید قبل از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و

زیرساخت‌های آن در شورای عالی فضای مجازی واحدی موقت با نام "پالایش و سالم سازی محیط مجازی" تشکیل شود و در این واحد از روانشناسان، جامعه شناسان و اساتید دانشگاه بهره گرفته شود‌ تا با اجماع جمعی نسبت به پالایش و سم زدایی از محیط فضای مجازی اقدام کنند و با شفاف سازی صریح برای افکار عمومی جامعه از آسیب‌های فضای مجازی بکاهند‌ تا افرادی که در جامعه از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند، کمتر در معرض آسیب قرار گیرند‌.

وی در خصوص راهکار بلندمدت نیز‌ با بیان اینکه فرهنگ سازی مقوله ایست زمان بر و هزینه بر که ممکن است سال‌ها به طول انجامد، تصریح کرد: با توجه به حرکت بدون توقف فناوری اطلاعات و افزوده شدن بر سرعت پیشرفت آن در سال‌های آینده و به تبع آن فراگیر شدن استفاده از آن در تمام مراحل زندگی بشر، باید از دوران ابتدایی که شاکله فکری افراد هنوز به تکامل نرسیده، اقدام به فرهنگ سازی جهت استفاده مثبت و بهنگام و صحیح از فناوری کرد‌ تا در بزرگسالی هم از تبعات منفی فناوری در زندگی افراد و سطح کلان جامعه کاسته شود و جامعه‌ای پویا و پیشرفته داشته باشیم.

گزارش از: علی انوار، خبرنگار ایسنا، منطقه اردبیل

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha