• چهارشنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۴ / ۱۷:۲۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 94082012541
  • منبع : نمایندگی زنجان

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

میانگین شمارگان کتاب به زیر 300 جلد رسیده است

میانگین شمارگان کتاب به زیر 300 جلد رسیده است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به ورود ابزارهای جدید به عرصه اطلاع‌رسانی، گفت: این ابزارها به هیچ وجه رقیب کتاب و کتابخوانی نیستند، بلکه باید از این ابزارها به‌عنوان یک منبع مهم در راستای ترویج کتابخوانی استفاده کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به ورود ابزارهای جدید به عرصه اطلاع‌رسانی، گفت: این ابزارها به هیچ وجه رقیب کتاب و کتابخوانی نیستند، بلکه باید از این ابزارها به‌عنوان یک منبع مهم در راستای ترویج کتابخوانی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، علیرضا مختارپور در مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج گفتمان کتابخوانی در زنجان با تأکید بر اینکه مشکل امروز ما در حوزه کتاب، کمبود آن نیست و دغدغه اصلی در این زمینه به عدم اهتمام به مقوله کتابخوانی برمی‌گردد، افزود: بی‌شک برای برون‌رفت از این مشکل باید تلاش جمعی وجود داشته باشد که این تلاش در حوزه رسانه بسیار حائز اهمیت است تا با این رویکرد بتوان تحولی در زمینه کتابخوانی ایجاد کرد.

وی آمار فعلی تعداد کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور را 3200 باب کتابخانه عنوان و تصریح کرد: از این تعداد کتابخانه عمومی در سطح کشور، 220 کتابخانه متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بوده و یک‌هزار کتابخانه عمومی نیز به صورت مشارکتی با این نهاد در کشور احداث شده است. همچنین متأسفانه در پنج سال گذشته، شمارگان کتاب در کشور به حدود سه‌هزار نسخه رسیده است، این در حالی است که این تعداد در اوایل انقلاب به یک‌صد هزار نسخه نیز می‌رسید.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه امروز نیازمند آن هستیم که کتاب و کتابخوانی به متن جامعه بازگردد، اظهار کرد: متأسفانه بازگشت کتاب و کتابخوانی به متن جامعه، با میانگین امروز شمارگان کتاب در کشور سازگاری ندارد؛ چرا که امروز این میانگین برای هر عنوان کتاب به زیر 300 جلد نیز رسیده است، این در حالی است که شمارگان هر عنوان کتاب در سال 89 و قبل از آن سه‌هزار جلد بود که متاسفانه روز به روز کاهش چاپ و انتشار کتاب را در سطح کشور شاهد هستیم.

مختارپور با تأکید بر اینکه مسئولان کشوری باید کتابخوان بوده و این فرهنگ را در جامعه نیز ترویج دهند، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم هریک از نهادها و دستگاه‌های فرهنگی کشور باید برای بازگرداندن کتاب به جامعه تلاش کنند و این نظریه را که ظهور ابزار اطلاع‌رسانی جدید باعث کاهش استقبال از کتاب و کتابخوانی شده است قبول نداریم؛ چرا که امروزه شاهد بالا بودن فرهنگ مطالعه در کشورهایی هستیم که اتفاقا از شبکه‌های اطلاع‌رسانی بسیار زیاد و متعددی نیز برخوردارند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه استان زنجان دارای 86 باب کتابخانه عمومی است، افزود: با توجه به اینکه استان زنجان از سرانه مطالعه مطلوب و قابل قبولی نسبت به سایر استان‌ها برخوردار است باید قدم‌ها برداشته شود تا از علم دور نشویم، زیرا که انسان با کتاب زنده است و زندگی می‌کند و باید علاوه بر کتابخانه‌محور، کتابخوان‌محور نیز باشیم.

امیرعلی نیکبخش با اشاره به اینکه مشکل امروز ما دغدغه کتاب‌خانه‌ها نیست، خاطرنشان کرد: ما امروز با مشکل کتاب‌خوانی مواجه هستیم که باید با تلاش همگانی در راستای برطرف کردن این نقیصه گام برداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha