رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه «وقوع جاهلیت اجتماعی در فضای امت اسلامی بسیار خطرناکتر از جاهلیت پیش از اسلام است» گفت: تبدیلشدن افراط به یک پدیده اجتماعی، امت را در شرایط افراطزدگی و ورود به آستانه جاهلیت و وضعیتی بحرانی قرار داده است.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جمعی از اندیشمندان و علمای کشورهای هندوستان و موریتانی با حضور در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران با حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی دیدار و گفتوگو کردند.
در ابتدای این دیدار حجتالاسلام مبلغی با اشاره به مقوله رفتارهای جاهلانه گروههای تندرو در فضای امت اسلامی گفت: آنچه هشدار دهنده است این که این رفتارها صورت متراکم، متداوم و منسجم به خود گرفته است.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه «افراط گرایی جامعه اسلامی را از حیث تاریخی در وضعیتی بسیار خطیر قرار داده است» تصریح کرد: این وضعیت خطیر را باید هر چه زودتر کنترل کرد وگرنه "جاهلیت جدید" امت اسلام (یا بخشهایی از آن) را فرا میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر چه امت اسلامی از حیث ساختار فکری و دینی متعادلترین و والاترین امت است (که قرآن به آن اشاره نموده است) ولی امروزه به دلیل افراط گری گروههای بی خرد و جاهل، وضعیتی بحرانی پیدا کرده است.
مبلغی در تحلیل این بحران اظهار کرد: در نتیجه افراط گرایی، جهتگیریها و رفتارهای کلانی در حال شکل گرفتن و تحمیل شدن به امت اسلامی است که میرود تا شکافهای عمیق فکری، اجتماعی و اخلاقی را در امت اسلامی پایه ریزی کند.
وی افزود: با وقوع این شکافها (که نشانههای اولیه آن گاه مشاهده میشود) رفته رفته امت را جاهلیتی بزرگ و خطرناک فرا میگیرد.
افراط گرایی و عصبیت برجستهترین ویژگی جاهلیت
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه با برشمردن ویژگیها و خصوصیات جاهلیت، گفت: جاهلیت ویژگیها و خصوصیتهایی دارد که در میان آنها دو خصلت از برجستگی بیشتری برخوردار هستند و این دو، یکی افراط گرایی و دیگری عصبیت است.
وی با اشاره به دلایل و استناد قرآنی این بحث، عنوان کرد: بر اساس آیه شریفه "وَکَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا" و حدیث "لَا یُرَی الْجَاهِلُ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً" افراط گرایی شاخصه جهل است که متاسفانه افراطیگری در امت اسلام عمق و گسترش یافته است.
تبدیل شدن افراط به یک پدیده اجتماعی امت را در شرایط افراطزدگی و ورود به آستانه جاهلیت قرار داده است
مبلغی خاطرنشان کرد: تبدیل شدن افراط ( که نشانه جهل است) به یک پدیده اجتماعی در جهان اسلام، همه امت را در شرایط افراط زدگی و ورود به آستانه جاهلیت قرار داده است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه «گاه افراط در سطوحی ابتدایی و محدود است که این خطری جدی برای جامعه نیست» یادآور شد: اگر این پدیده به سطح روابط اجتماعی در جامعه پا نهاد دیگر خطرناک میشود، زیرا به پدیدهای تبدیل شده است که بر اساس آن، روابط جاهلانه فعال میگردد.
وی اظهار کرد: اگر در روابط انسانی جامعه، مناسبات جاهلانه و غیر اخلاقی فعال شود، "جاهلیت اجتماعی" رخ میدهد که متاسفانه امروز افراط گری به سطح مناسبات امت اسلامی پای نهاده است و دورهای به نام جاهلیت را در آستانه شکلگیری قرار داده است.
افراطیگری در قالب تکفیر، تفسیق، تبادل سوء ظن، قتل و جنگ، رواج و نمود یافته است
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه «شاهد آن هستیم که افراطیگری در قالب تکفیر، تفسیق، تبادل سوء ظن و قتل و جنگ، رواج و نمود یافته است» گفت: اگر درصدد زدودن این وضعیت نباشیم، جاهلیت اجتماعی فضای جامعه اسلامی را فرا خواهد گرفت به گونهای که دیگر نمیتوان از آن خلاصی یافت و در صورت بروز این مسأله، امت اسلامی هلاک خواهد شد.
امروزه تعصب به عنوان یک خصلت جاهلیت با نام دین و مذهب تبلور یافته است
مبلغی در ادامه به دومین ویژگی از ویژگیهای جاهلیت با عنوان«تعصب» اشاره و اظهار کرد: تعصب آنچنان در بافت جهل و جاهلیت وجود دارد که قرآن کریم بدان اشاره و از آن به "حمیت جاهلی" نام میبرد. این ویژگی جاهلیت امروزه با نام دین و مذهب تبلور یافته است و به اولین و بارزترین شاخصههای مجموعههایی از مذاهب بدل شده است در حالی که در اسلام، تعصب - همانطور که از متون دینی استنباط میشود – را باید نسبت به اصول اخلاقی متوجه ساخت.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، افزود: نهجالبلاغه نیز به این مضمون اشاره میکند و در این باره میگوید اگر میخواهید تعصبی داشته باشید در مورد صفات پسندیده اخلاقی داشته باشید. امام علی(علیه السلام) همچنین میفرمایند نسبت به "امر بزرگ شمردن قتل " تعصب داشته باشید. این سخن به یک ویژگی پسندیده اخلاقی اشاره دارد و آن بزرگ دانستن گناه قتل و پرهیز از آن است، بدین معنا که کشتن مردم را امری ساده و آسان نپنداریم و به وجدان خود اجازه ندهیم تا کشتن مردم را سبک شمرد و آن را بپذیرد.
وی بیان کرد: اما امروز شاهد هستیم که متاسفانه گروههای متعصب با تعصب ورزیهای طائفهای، قتل مردم را راحت و آسان کردهاند و در نتیجه، افکار عمومی را دچار دین گریزی کردهاند.
حکمفرما شدن جاهلیت در جامعه اسلامی مساوی است با تضعیف دین و انهدام امت
این چهره تقریبی جهان اسلام تاکید کرد: دو ویژگی عصبیت و افراط اندک اندک در حال رسوخ به جامعه اسلامی هستند و اگر در برابر آنها تدبیری نیاندیشیم و کاری نکنیم، جاهلیت در جامعه حکمفرما میشود که این امر مساوی با تضعیف دین و انهدام امت خواهد بود.
امروز بر علمای امت اسلامی واجب است با عوامل ناقل ویروس جاهلیت مقابله کنند
مبلغی گفت: وقوع جاهلیت اجتماعی در فضای امت اسلامی بسیار خطرناکتر از جاهلیت پیش از اسلام است، چرا که جاهلیت نخستین، تحت پوشش دین عمل نمیکرد و در عین حال در باطن آن، پایبندی به برخی اصول اخلاقی مانند وفای به عهد مشاهده میشد.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پایان با تاکید و تذکر به این نکته که «اگر جاهلیت نوین مجال رشد بیابد، تحت پوشش دین وارد میشود و با سوء استفاده از آن، جهل و بی اخلاقی را ترویج میدهد و این مشکلی بزرگ است» گفت: امروز بر ما و بر همه علما واجب است که در مورد این بیماری بزرگ برحذر باشیم و با عوامل ناقل ویروس جاهلیت مقابله کنیم.
انتهای پیام
نظرات