• سه‌شنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 94081206824
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی:

اقتصاد مقاومتی، شعاری که به آن عمل نشد

اقتصاد مقاومتی، شعاری که به آن عمل نشد

ایسنا/خراسان رضوی نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در کشور فقط شعار عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داده شده و هیچ فعالیت مثبتی در این راستا صورت نگرفته است.

نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در کشور فقط شعار عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داده شده و هیچ فعالیت مثبتی در این راستا صورت نگرفته است.

محسن خندادن‌دل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان- با اشاره به اینکه برای عملیاتی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به کار گرفتن ابزارهای کارآمد ضروری است، تاکید کرد: متاسفانه تاکنون اقدامی در جهت جامه عمل پوشاندن به این سیاست‌ها از جمله حمایت از تولیدات داخلی صورت نگرفته و هر چه گفته شده فقط شعار بوده است این در حالی است که اگر بنا باشد اقتصاد کشور از اتکا به نفس برخوردار باشد و مستقل و مقاوم شود باید از این ابزارها در کنار هم استفاده کرد.

وی اصلی‌ترین ابزاری که باید بدین منظور به کار گرفته شود ترویج فرهنگ اقتصاد دانست و ادامه داد: تحقق این مهم در گرو رفتار اجتماعی آحاد جامعه است اما تاکنون در این جهت هیچ اقدام شایسته‌ای صورت نگرفته است. دیگر کشورها که قصد رسیدن به استقلال اقتصادی با محوریت اقتصاد داخلی را دارند بخشی از فرهنگ‌های مردم متناسب با این هدف مانند تغییر ابزارهای رفاهی جایگزین می‌شود تابتوانند برای تحقق هدف خود بدون اتکای به دیگران در مسیر پیشرفت حرکت کنند.

نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه هیچ‌گاه در کشور به تولید داخلی به عنوان سرمایه ملی نگاه نشده است، یادآور شد: تنها زمانی می‌توان اقتصاد داخلی را تقویت کرد که مسائل موجود پیرامون تولید داخلی را مد نظر قرار داد و به آن‌ها با جدیت بیشتری توجه شود. به عنوان مثال نیاز است تا به نوع کالای وارداتی همچنین کالای تولید شده در کشور به طور جدی پرداخته شود.

خندان‌دل افزود: باید فرمولی مبنی بر اینکه چه بخشی از کالاها باید در کشور تولید شوند یا آن دسته از کالاهای ضروری که امکان تولید آن‌ها در کشور وجود ندارد با چه مقیاس و معیاری و در چه زمان‌بندی نسبت به واردات آن اقدام شود، تبیین شود.

وی با تاکید بر اینکه این مهم هیچ‌گاه مورد توجه نبوده است، تصریح کرد: دلایل عدم توجه به این تناسب میان کالاهای تولیدی و‌ وارداتی کشور به وضوح در بازار قابل مشاهده است. کالاهای خارجی از برندهای مختلف به وفور به کشور وارد می‌‎شوند که اکثر آن‌ها کالاهای لوکس و غیرضروری هستند. در حال حاضر از وسیله‌ای مانند خودرو تا ریزترین وسایل از جمله پیچ وارد کشور می‌شود که این مساله برای کشوری که به بالاترین تکنولوژی‌های ساخت ابزار و ادوات دسترسی دارد تاسف‌آورد است.

نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: موضوع دیگری که در حوزه تولید ملی و حمایت از صنایع داخلی هرگز به آن پرداخته نشده است حمایت‌های مالی است. در این حوزه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توجه نشده است و هیچ حمایتی از قبیل تغییر بسته‎های سیاست‌های مالی به منظور حمایت از صنعت صورت نگرفته است.

خندان‌دل با اشاره به اینکه صنعت نیازمند سرمایه‌گذاری دراز مدت با نرخ سود کم است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها صنعت داخلی برای شکوفایی به شدت به حمایت‌های داخلی و اتکا به منابع مالی نیاز دارد که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته است. موسسات مالی تنها به فکر منافع مالی خود هستند و علی‌رغم شعارهایی که داده شده است نرخ رشد تصاعدی در بهره در حوزه تولید و تجارت به وجود آمده است.

وی در خصوص مشکلات مالی تولیدکننده در جامعه امروز، بیان کرد: تولیدکننده‌ها وام‌هایی با سود 21 تا 24 درصد دریافت می‌کند که به محض تعلل در پرداخت 6 درصد به عنوان جریمه به آن اضافه شده و به 30 درصد می‌رسد در حالی که هیچ تولیدی در کشور سود بالای 10 درصد نخواهد داشت. در حال حاضر صنعت به شدت به حوزه مالی و بانکی وابسته شده و با افزایش بی‌رویه بهره‌های بانکی به سمت انبساط رفته است.

نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه مالیات مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان و صنعت‌گران آفریده است، اضافه کرد: با توجه به اینکه در شرایط فعلی اتکا دولت به درآمدهای نفتی کاهش یافته است برای جبران درآمد در صدد اخذ مالیات برآمده است که در این جهت بخش صنعت اولویت اول آن است.

خندان‌دل با اشاره به اینکه در بخش صنعت همواره میزان مالیات با افزایش روبه‌رو بوده است، گفت: همیشه رویکردهای مالیاتی در کشور رویکرد صعودی بوده است که معمولا در چنین مواردی دولت بسته‌های حمایت مالیاتی به وجود می‌آورد. به طور مثال تنفسی برای پرداخت مالیات به واحدهای صنعتی داده می‌شود تا بتوانند از کمک مالیاتی به آن‌ها می‌شود به منابع مالی دست پیدا کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha