• یکشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94072616814
  • منبع : نمایندگی قم

آیت‌الله حسن ممدوحی:

مجالس عزاداری با خرافات و کارهای خلاف آلوده نشود

مجالس عزاداری با خرافات و کارهای خلاف آلوده نشود

یک عضو مجلس خبرگان با اشاره به این‌که «سینه زنی‌ها در ماه محرم باید برای خدا و مطابق دستورات شرع اسلام باشد»، گفت: مداحان و عزاداران حسینی چیزی‌هایی که خرافات و حتی خلاف شرع بین هستند را وارد عزاداری‌ها و مجالس سوگواری نکنند.

یک عضو مجلس خبرگان با اشاره به این‌که «سینه زنی‌ها در ماه محرم باید برای خدا و مطابق دستورات شرع اسلام باشد»، گفت: مداحان و عزاداران حسینی چیزی‌هایی که خرافات و حتی خلاف شرع بین هستند را وارد عزاداری‌ها و مجالس سوگواری نکنند.

آیت‌الله حسن ممدوحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، در خصوص مجالس عزاداری سید الشهدا در ایام محرم و صفر اظهار کرد: عاشورا دارای پیام‌های زیادی است و باید در مراسم عزاداری از رسالت و اهداف سید الشهدا از قیام عاشورا سخن گفت.

وی افزود: هر گوشه حادثه عظیم عاشورا یک درس بزرگ برای زندگی و آزادگی است، از این رو وعاظ و سخنرانان در عزاداری‌های سید الشهدا باید به مباحث تربیتی، ابعاد سیاسی، اخلاقی و دینی و دیگر زوایای این حادثه بزرگ بپردازند.

وی درباره شیوه‌های عزاداری در این ایام نیز خاطرنشان کرد: مداحان نیز در بیان شان و منزلت امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) و یاران با وفای ایشان باید توجه خاصی به گفته‌های‌شان داشته باشند تا مطابق اسناد تاریخی و شیعی و مطابق با واقعیت بوده و از خرافه و اغراق به دور باشد.

این عضو مجلس خبرگان اظهار کرد: عزاداری برای سیدالشهداء نیازمند توجه به حرمت و شان امام حسین(ع) می‌باشد. همچنین در مجالس عزاداری از سخنان بیهوده و رفتارهایی که در شان اهل بیت(ع) نیست باید پرهیز شود.

وی گفت: دشمن تلاش می‌کند اهمیت عزاداری در جامعه اسلامی ما کمرنگ شود در حالی که برپایی مجالس عزاداری سید الشهدا، بسیاری از اهداف شوم دشمن در جنگ و ستیز فرهنگی را نابود می‌کند و به جوانان ما در مقابل نقشه‌ها و توطئه‌های دشمن بصیرت می‌بخشد.

وی همچنین درباره نحوه عزاداری سید الشهداء یادآور شد: اشعار غلوآمیز و نامناسب، زیان وارد کردن به جسم و بدن، بیان سخنان تفرقه‌انگیز و انجام حرکات به دور از شان مجالس اهل بیت(ع) از مواردی است که باید از آن اجتناب کرد.

ممدوحی تاکید کرد: در این مجالس باید حرمت عزاداران به خوبی حفظ شود و با ذکر مصیبت و نوحه‌سرایی به احیای جریان قیام عاشورا و ارزش‌های آن پرداخت و از بیان جملاتی که با سربلندی و عزت امام حسین(ع) منافات دارد پرهیز شود.

وی تصریح کرد: در این مجالس تقوا و ارزش‌های اخلاقی به بهترین نحو حفظ شود تا دین اسلام ناب محمدی را به جهان معرفی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha