ارکستر سمفونیک تهران همزمان با آغاز ایام سوگواری حسینی «اپرای عاشورا» را با حال و هوایی متفاوت در تالار وحدت روی صحنه برد.
به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، چوب رهبری نصیر حیدریان (رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران) شامگاه 24 مهرماه برای اجرای یک اثر متفاوت به حرکت درآمد. «اپرای عاشورا» اثر بهروز غریبپور است که هر سال، در ماه محرم بهصورت اپرای عروسکی بهنمایش درآمده است؛ اما این اجرا با آهنگسازی بهزاد عبدی بهصورت کنسرت و بدون بازیگر روی صحنه رفت.
این اپرا 10 پرده داشت و در حالی اجرا شد که چند خواننده بهعنوان سولیست، با سبک و سیاقی متفاوت در جایگاه شخصیتهای واقعهی عاشورا آواز خواندند.
پرده اول:
کنسرت با اجرای گروه کُر و با شعر مشهور محتشم کاشانی (باز این چه شورش است ...) آغاز شد و این مرثیهی معروف با اجرای کُر و ارکستر سمفونیک در تالار وحدت پیچید.
پرده دوم:
مهدی جاور که در جایگاه شخصیت «یزید» آواز میخواند، با ارکستر همراه شد. این پرده به بارگاه یزید اختصاص داشت که تصمیم میگیرد، امام حسین (ع) و خاندانش از میان برداشته شوند.
پرده سوم:
سازها به صدا درمیآیند و ملائک همراه با جبرئیل بر امام حسین (ع) نازل میشوند. آرمین بحیرایی در جایگاه جبرئیل خواندن آواز را برعهده داشت و با ارکستر همراه شد.
پرده چهارم:
شمر در خانهاش است و خود را برای جنگ با امام حسین (ع) آماده میکند. سهیل متین که در جایگاه شمر آواز میخواند، شروع به رجزخوانی میکند و هانیه قلیبیکان در جایگاه همسر شمر تلاش میکند تا او را از این تصمیم منصرف کند. شمر بیاعتنا به همسرش راهی کربلا میشود.
پرده پنجم:
امام حسین (ع) با دخترش سکینه (ع) وداع میکند. خوانشهای این بخش را هم هادی فیضآبادی و کیمیا خانزادی برعهده داشتند.
پرده ششم:
حُر عازم کربلا و با حضرت ابوالفضل (ع) روبهرو میشود. او از تصمیمش برای روبهرو شدن با امام و یارانش پشیمان شده است. ملائک بر حر نازل میشوند و رهاییش را از بندگی نزد ستمگران مژده میدهند. مصعب، برادر حُر نیز به او ملحق میشود. علیرضا مهدیزاده در این بخش به جای «حر» آواز خواند و محمد وزیری نیز جایگاه «مصعب» را داشت. همچنین خوانش آوازهای مربوط به حضرت عباس (ع) برعهدهی مهدی امامی بود.
پرده هفتم:
در بارگاه ابن زیاد، قاصدی نامهی حر را میآورد و از تصمیم او مبنی بر پیوستن به لشگر امام حسین (ع) خبر میدهد. عامر شادمان خوانش این بخش را در جایگاه ابن زیاد برعهده داشت.
پرده هشتم:
حُر به شهادت میرسد و روح امام حسین (ع) بر صحنه ناظر است و بر او مویه میکند. ابن سعد، شمر و لشگرشان، حر را از پا درمیآورند و جنگ بیامان شروع میشود.
پرده نهم:
در بارگاه ابن زیاد همه شادمان هستند و لشگریان بهخاطر پیروزیشان پایکوبی میکنند.
پرده دهم:
در نهایت، حضرت عباس (ع) هم به شهادت میرسد و اشعار محتشم کاشانی از لحظههای دردناک کربلا به گوش میرسد.
پس از پایان اجرا، نصیر حیدریان خطاب به حاضران گفت: من پس از پایان اجرای «اپرای عاشورا» تهران را ترک خواهم کرد. فقط از مسؤولان وزارت ارشاد یک خواهش دارم؛ قدر «علی رهبری» را بدانند و تلاش کنند که این مرد فرار نکند.
پس از صحبتهای نصیریان، علی رهبری روی صحنه حاضر شد و در سخنانی گفت: با تماشای اجرای خوب بچههای این ارکستر، احساس کردم که دوباره به دنیا آمدهام. در واقع نمیتوانم احساساتم را بیان کنم. به هر حال، من هم مانند شما این ملودیها را میشناسم. نصیر حیدریان هم بهعنوان رهبر این اجرا پس از چند سال دوری از این مجموعه بهعنوان رهبر ارکستر دوباره به تهران آمده است. در این چند سال دوری از ایران، کسی به فکر حیدریان نبود؛ اما او امشب باز هم کنار ماست.
او چنین اجراهایی را تازه اول کار ارکستر دانست و ادامه داد: آنهایی که با موسیقی کلاسیک سر و کار دارند، خیلی خوب میدانند که نوشتن یک ساعت اجرای موسیقی چه سختیهایی دارد. کار زیبایی که امشب شنیدید، نتیجهی زحمات بهزاد عبدی بود که خیلی برای آن تلاش کرد.
سجاد پورقناد و رازان تیران از دیگر سولیستهای این اجرا بودند و یاسمن فخیمیکیا نیز پیانیست ارکستر بود.
انتهای پیام
نظرات