• جمعه / ۳ مهر ۱۳۹۴ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94070301116
  • خبرنگار : 71410

/ فاجعه منا/

رییس سابق حج و زیارت: بارها با این بی‌مسوولیتی‌ها مواجه بودیم

رییس سابق حج و زیارت: بارها با این بی‌مسوولیتی‌ها مواجه بودیم

رییس سابق سازمان حج و زیارت گفت: باید بگویم اگر فاجعه‌ی تاسف‌بار "منا" تعمدی نبوده باشد، شاید اتفاقی رقم خورده است که اختیار را از دست مسئولان آنها خارج کرده است.

رییس سابق سازمان حج و زیارت گفت: باید بگویم اگر فاجعه‌ی تاسف‌بار "منا" تعمدی نبوده باشد، شاید اتفاقی رقم خورده است که اختیار را از دست مسئولان آنها خارج کرده است.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت ایسنا، مصطفی خاکسار قهرودی با اعلام این مطلب گفت: مردم عزیز پس از وقوع چنین حوادثی این مطالب را می‌شنوند، اما من که با آنها برخورد داشته‌ام و در آن سرزمین زندگی کرده‌ام، بارها با این بی‌مسوولیتی‌ها و بی‌لیاقتی‌ها مواجه بوده‌ام.

او ادامه داد: این بی‌کفایتی‌ها تا جایی است که از جمع‌آوری یک زباله معمولی در صحرای منا تا امور پیچیده را در بر می‌گیرد.

خاکسارقهرودی با بیان این‌که در طول مدیریتش در سازمان حج و زیارت با چالش‌های متعددی برخورد داشته است، افزود: قاطعانه می‌گویم که این سوء‌تدبیر و ناتوانی به‌طور مطلق وجود دارد و آنچه که ما امروز در قالب این فاجعه می‌بینیم، تجلی همین بی‌تدبیری است.

رییس سابق سازمان حج و زیارت که دقایقی پیش در شبکه خبر سخن می‌گفت، اظهار کرد: من هر روز که اخبار حج را دنبال می‌کنم، از این‌که حادثه‌ای تلخ را نمی‌شنوم خوشحالم زیرا در طول تاریخ اتفاقاتی اینچنین رخ داده است که بی‌کفایتی این مسئولان را تایید می‌کند.

خاکسار قهرودی درباره‌ی فاجعه روز گذشته در منا بیان کرد: روز گذشته حجاج به علت انسداد مسیرها تنها از جمره‌ی بزرگ عبور کرده‌اند. به هرحال رمی جمرات هر سال تکرار می‌شود و این موضوع ساده هر سال اتفاق می‌افتد اما با مشکلات مختلفی مواجه است.

وی افزود: حتی ضعیف‌ترین تصمیم گیرنده هم می‌تواند با زمان‌بندی و تعیین جداول شرایط مناسبی را برای حجاج به وجود آورد. کنترل حرکت آدم‌های پیاده با لباس احرام که در حرکتشان سرعت ندارند با کمترین وسیله انجام می‌شود، اما چرا نباید تدبیری وجود داشته باشد که رفت‌و برگشت زائران راحت‌تر انجام شود.

رییس سابق سازمان حج و زیارت در بخش پایانی سخنانش نیز گفت: یکی‌دیگر از دلایل این فاجعه ناتوانی افرادی بوده است که می‌خواستند صحنه را کنترل کنند، در حالی که باید از حج از نیروهای باتجربه و با توان استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، شبکه‌ی خبر در این برنامه فیلم ورود شاهزاده‌ی سعودی که نشان می‌داد، این اقدام یکی از عمده‌ترین دلایل کشتار 1300 زائر و جراحت حدود 2 هزار زائر دیگر بود را پخش کرد و این در حالی بود که ورود کاروان شاهزاده‌ی سعودی با خودروهای بزرگ به منطقه‌ی منا، سبب مسدود شدن مسیرهای دسترسی به جمرات شد اما دولت عربستان سعی در مخفی‌کردن این موضوع دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha