• چهارشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94062516222
  • منبع : مطبوعات

خاطره آیت‌الله خزعلی از انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب

خاطره آیت‌الله خزعلی از انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب

مرحوم آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی در دوران نهضت اسلامی از مبارزین علیه طاغوت محسوب می‌شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی از اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری بود.

مرحوم آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی در دوران نهضت اسلامی از مبارزین علیه طاغوت محسوب می‌شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی از اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری بود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی که در دوران نهضت اسلامی از مبارزین علیه طاغوت محسوب می شد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی از اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری بود.

آیت‌الله خزعلی در دوران حیات خود در مرکز اسناد انقلاب اسلامی به بیان خاطرات خود پرداخت. یکی از مهمترین خاطرات آیت‌الله خزعلی مربوط به انتخاب آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای به رهبری انقلاب است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

خبرگان رهبری پس از رحلت امام(ره) اقدام سریع و مفیدی انجام داد که برای خارجی‌ها اعجاب‌آور بود؛ یعنی هم‌زمان با برگزاری مراسم بزرگداشت و تجلیل از امام، رهبر انقلاب انتخاب شد تا خللی پیدا نیاید که موجب سوءاستفاده‌ی دشمنان شود. این‌جانب در قضیه‌ی انتخاب رهبری چون عضو خبرگان بودم بنابراین در متن قضیه قرار داشتم.

قبل از انتخاب آقای خامنه‌ای به رهبری، این‌جانب با ایشان در این باره صحبت کرده بودم. در جلسه‌ خبرگان رهبری، ابتدا بحث بر سر این بود که آیا یک نفر باید رهبر شود یا این کار شورایی شود؟ همه‌ی اعضای خبرگان رهبری از تیزهوشی آقای خامنه‌ای آگاه بودند، هم‌چنین بینش سیاسی ایشان بر همه روشن بود.

زمانی که آقای خامنه‌ای برای بازدید رسمی به کره‌ شمالی رفته بود در مقابل سیاستمداران و خبرنگاران جواب‌های سؤالات را بسیار ماهرانه پاسخ داد. امام(ره) که از تلویزیون جریان بازدید و سؤال و جواب‌ها را می‌دید از آقای خامنه‌ای بسیار خرسند گشت و گفت ایشان لیاقت رهبری را دارد؛ این سخن امام بهترین وسیله‌ای گردید تا از آن طریق ایشان برای رهبری انقلاب مطرح گردد.

در ابتدای انتخاب ایشان به رهبری من همیشه کنار ایشان می‌ایستادم یعنی حتی از دبیر شورای نگهبان هم سبقت گرفتم تا پهلوی ایشان قرار بگیرم هدف من این بود که ثابت گردد همه‌ی ما به ایشان اعتماد کامل داریم.

شبی که امام رحلت کرد یعنی ده دقیقه پس از آن، به جماران رفتم همین که در را برایم باز کردند دیدم در حیاط همه در حال گریه‌اند آقای خامنه‌ای کنار درختی با حالت غمباری نشسته بود، آمدم و پیش ایشان نشستم یکی از آقایان آمد و به ایشان گفت قرار است تا 24 ساعت دیگر خبر فوت امام(ره) را اعلام نکنیم تا کار انتخاب نایب و جانشین ایشان روشن شود و این دو خبر را با هم اعلام کنیم؛ آقای خامنه‌ای جواب داد چیزی که شما می‌گویید من نیز با آن موافقم، ولی موضوع این است که اگر شما 24 ساعت معطل کردید ممکن است مردم از رادیوهای خارجی آن را بفهمند. آن‌گاه آبروی همه خواهد رفت و مردم خواهند گفت خبر رحلت امام را، از ما پنهان می‌کنند فرمود فردا صبح رادیوهای خارج را باز کنید اگر خبر به گوش آن‌ها نرسیده بود آن را تا 24 ساعت کتمان و گرنه رحلت امام را اعلان کنید. در نتیجه‌ی راهنمایی و توصیه‌ی هوشمندانه‌ی ایشان اخبار 7 بامداد این خبر مهم را اعلام کرد. آیت‌الله خامنه‌ای ابتدا رهبری را قبول نکرد و فقط در نتیجه‌ اصرار دوستان آن را پذیرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha