• یکشنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94061509631
  • منبع : نمایندگی سمنان

دست‌افزارهای پارینه‌سنگی محوطه باستانی میرک سمنان به نمایش درمی‌آیند ‌

دست‌افزارهای پارینه‌سنگی محوطه باستانی میرک سمنان به نمایش درمی‌آیند ‌

ایسنا/سمنان ‌نمایشگاه نتایج کاوش‌های انجام شده در محوطه باستانی میرک سمنان آبان‌ماه امسال در سمنان برپا می‌شود.

‌نمایشگاه نتایج کاوش‌های انجام شده در محوطه باستانی میرک سمنان آبان‌ماه امسال در سمنان برپا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، «حسین خواجه‌بیدختی» مدیرکل میراث فرهنگی استان با اعلام این خبر اظهار داشت: در این نمایشگاه 50 قطعه از ابزار بدست آمده در محوطه باستانی میرک سمنان معرفی و در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

وی افزود: این نمایشگاه با هدف معرفی هر چه بیشتر محوطه باستانی میرک و تبیین اهمیت این منطقه به عنوان یکی از بزرگترین محوطه‌های باستانی پارینه سنگی ایران در محل فرهنگسرای کومش سمنان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از آثار بدست آمده از مناطق تاریخی استان سمنان در موزه‌های مهم کشور از جمله موزه ملی نگهداری می‌شود، گفت: در صورت راه‌اندازی موزه مناسب و برخورداری از مخزن امن، امکان بازگرداندن و نگهداری این اشیا و آثار در استان فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه محوطه میرک در اطراف روستای دلازیان در هشت کیلومتری جنوب سمنان واقع شده است و بر اساس یافته‌های باستان شناسان این محوطه بیشتر منتسب به ادوار پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی است ادامه داد: نتایج حاصل از این فعالیت میدانی که در قالب چندین مقاله، سخنرانی و پایان نامه به چاپ رسیده حاکی از آن است که میرک به لحاظ نوع و پراکنش دست افزارها و همچنین ابعاد محوطه در زمره یکی از بزرگترین محوطه‌های روباز پارینه سنگی در ایران و چه بسا خاورمیانه است.

وی با بیان اینکه تخمین‌های ابتدایی حاکی از وجود بالغ بر صدها هزار قطعه سنگ بر روی سطح است، اضافه کرد: از منظر گاهنگاری و باتوجه به حضور شاخص‌های ادوار مختلف پارینه سنگی، میرک دارای بیشترین استقرار از دوران پارینه سنگی میانی (حدود 250 هزار تا 40 هزار سال پیش) و همچنین پارینه سنگی جدید (حدود 40 هزار تا 18 هزار سال پیش) بوده است.

‌تیر ماه امسال به منظور بررسی بیشتر در این محوطه باستانی، مرحله جدید کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک سمنان با حضور باستان شناسان ایرانی و متخصصین مرکز ملی علوم کشور فرانسه به سرپرستی دکتر"حامد وحدتی نسب" انجام شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha