استاد دانشگاه شریف از جایگزینی طرح زوج و فرد با طرح جدید به نام محدوده «کاهش»، مخفف عبارت «کاهش آلودگی هوای شهر » خبر داد.
به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وحید حسینی گفت: تنها 10 درصد از کل آمار خودروهای سواری تهران با اجرای طرح کاهش اجازه تردد نخواهند داشت. همچنین عنوان فارسی «محدوده کاهش» به جای مخفف انگلیسی LEZ انتخاب شده است.
وی در ادامه پیشینه مطالعات کارشناسی این طرح را به دو سال پیش نسبت داد و افزود: منابع متحرک آلودگی هوا در تهران شامل انواع خودروها با حدود 80 درصد آلودگی تولیدی تهران را شامل میشوند. این میزان البته به جز آلودگی ورودی از مرز و فضاهای پیرامونی تهران است.
حسینی افزود: بررسیهای کارشناسی نشان داد خودروهای کاربراتوری تولیدی و وارداتی ماقبل 1382 حدود 10 درصد ناوگان سواری تهران را شامل می شوند اما در حدود 45 درصد از کل آلودگی ناشی از ناوگان سواری تهران متعلق به آنهاست.
وی اظهار کرد: علاوه بر این خودروهای دیزلی بدون هیچ تجهیزات کنترل آلایندگی مانند فیلترهای جاذب دوده که در همه جای دنیا استفاده می شود در تهران تردد می کنند و نقش بسیار موثری در افزایش آلودگی هوای تهران دارند. در حال حاضر در بیشتر شهرهای جهان رعایت استاندارد یورو 6 در خودرهای دیزل اجباری شده است اما در تهران دوده بسیار خطرناک دیزل بدون هیچ فیلتری مستقیم وارد هوای تهران میشود.
حسینی در مورد آلودگی موتورسیکلتها گفت: موتورسیکلتهای در حال تردد در تهران حدود یک میلیون دستگاه هستند و عمده آنها از نوع کاربراتوری و بدون کاتالیسیت و در حجم موتور 125 سی.سی وارد بازار شده اند. در شرکت کنترل کیفیت هوا به سفارش سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور، تعداد زیادی از این موتورها را مورد آزمون آلایندگی قرار دادیم و نتایج بسیار تاسف بار و نگران کننده بود چرا که متوسط آلودگی تولیدی یک موتورسیکلت حدود 15 گرم به ازای هر کیلومتر پیمایش است. این در حالی است که یک خودروی یورو 2 صفر کیلومتر مانند پژو 405 حدود 2.7 گرم بر کیلومتر، آلودگی تولید میکند.
این استاد دانشگاه شریف ادامه داد: نتایج این بررس ها ما را بر آن داشت که با بررسی تجربه سایر کشورها، محدودهای را به عنوان محدوده کم انتشار (کاهش) در تهران پیش بینی کنیم که تردد خودروها و وسایل نقلیه آلاینده از در آن محدود شود.
به گفته حسینی، این برنامه بسیار مدرن، مطالعه شده و مبتنی بر تجارب دنیا در خصوص سیاستگذاری کاهش آلودگی هواست و در مطالعات اولیه برای اجرای این پروژه در تهران گروهی از مشاوران اروپایی به کار گرفته شد و در نهایت طرحی برای تهران آماده شد که محدوده طرح زوج و فرد که عملا هیچ تاثیری بر کاهش آلودگی هوای تهران ندارد را به محدوده «کاهش» تبدیل شد.
وی خاطرنشان کرد: به موجب این طرح، خودروهایی که سیستم سوخت رسانی کاربراتوری دارند، جزو گروه کلاس زرد تعریف می شوند و در محدوده کاهش اجازه تردد ندارند.
او تاکید کرد: عمده خودروهای موجود در شهر تهران، خودروهای انژکتوری تولید سال 1382 به بعد هستند که در رده بندی طرح کاهش جزو خودروهای کلاس سبز قرار می گیرند و می توانند در محدوده طرح کاهش با داشتن برگه معاینه فنی که گواهی سلامت خودرو است، تردد کنند.
به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، حسینی در پایان اظهار کرد: با اجرای طرح محدوده کاهش در تهران بر عکس طرح زوج و فرد، تنها 10 درصد خودروها از کل ناوگان سواری اجازه تردد نخواهند داشت اما اجرای طرح محدوده کاهش به مراتب بیش از طرح زوج و فرد بر کاهش آلودگی هوای تهران موثر خواهد بود، چرا که این 10 درصد جزو آلوده کنندهترین بخشهای ناوگان هستند.
انتهای پیام
نظرات