• یکشنبه / ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 94051810239
  • خبرنگار : 71405

نشست ویژه بررسی توافق هسته‌ای

صالحی: موفقیت‌هایی کسب کردیم که فکرش را هم نمی‌کردیم

صالحی: موفقیت‌هایی کسب کردیم که فکرش را هم نمی‌کردیم

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: جای خوشبختی دارد که در کشوری چند صدایی زندگی می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: جای خوشبختی دارد که در کشوری چند صدایی زندگی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) علی‌اکبر صالحی در نشست ویژه بررسی توافق هسته‌ای گفت: فعالیت‌های هسته‌ای کشور ما از دهه40 شروع شده و بیش از 45 سال است که فعالیت‌های هسته‌ای ما آغاز شد.

وی با بیان این که جزء اولین کشورهایی بودیم که رآکتور تحقیقاتی در دانشگاه تهران داشتیم، ادامه داد: بر اساس برنامه

چشم انداز 20 ساله ای برای بر نامه های تحقیقاتی از سال 1353 قرار بود تا ایران 20 هزار مگاوات برق از طریق هسته‌ای داشته باشد ولی جنگ آغاز و پروژه متوقف شد. از ابتدا هدف ما تولید برق بوده است.

صالحی گفت: بعد از جنگ، نظام تصمیم می‌گیرد فعالیت‌های هسته ای را آغاز کرده و مجلس هم برهمان 20هزار مگاوات برق هسته‌ای تاکید می کند و رهبری هم این امر را تایید می‌کنند. بنابراین هدف صلح‌آمیز قبل و بعد انقلاب و یک دوره پس از برنامه اقدام مشترک در برنامه ما قرار گرفت.

وی با باین این که درسی که ما گرفتیم این است که خوداتکا باشیم، گفت: مثلا برای ساخت یک نیروگاه باید تضمینی برای تامین سوخت آن داشته باشیم برای همین جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت نشان دهد توانایی های لازم در این زمینه را دارد تا طرف مقابل بفهمد امکان تحریم ایران در این زمینه‌ها را ندارد.

وی افزود: قبل از وین تحت تحریم بودیم و اصلا با ما همکاری نمی‌کردند و نمی‌توانستیم از کارشناس خارجی استفاده کنیم ولی از حالا به بعد برنامه‌های ما در راستای تجاری‌سازی است.

صالحی با بیان این که ملت بزرگوار مطمن باشند در چارچوب خطوط قرمز عمل کرده ایم، خاطرنشان کرد: آنها می‌گفتند ایران باید نسبت به فعالیت‌های تهدید آمیز متوقف شود البته مبنای تحریم ها این بود که اگر ما در مدار آنها نیستیم در مداری نزدیک به آنها بچرخیم.

صالحی با بیان این که من از عملکرد گذشته سازمان انرژی اتمی دفاع می‌کنم، گفت: ما واقعا چیزی از دست ندادیم و هر چیزی که خواستیم به دست آوردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد:‌ امیدواریم در 10 سال آینده بتوانیم بیش از 3هزار مگاوات هسته‌ای را در چارچوب برنامه سازمان انرژی اتمی داشته باشیم.

صالحی درخصوص راستی‌آزمایی آژانس از برنامه هسته‌ای ایران تحت چارچوب برجام گفت: ما در مذاکرات به گونه‌ای عمل کردیم که ظاهرا محدودیت در برنامه‌ هسته‌ای‌مان را پذیرفتیم اما در عمل فعالیت‌های صلح‌آمیز خودمان را محدود نکرده‌ایم. آنها از منظر خودشان می‌گفتند که ایران باید برای جلوگیری از انحرافش به سمت فعالیت‌های غیر صلح‌آمیز محدود شود و اساس تحریم‌ها همین بود که در ایران یک تغییر پارادایم سیاسی ایجاد کنند و همانطور که آقای ظریف گفتند ما به دنبال فعالیت غیرصلح‌آمیز نیستیم و در همین چارچوب نسبت به استحکام ان پی‌تی تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: ایران به عنوان تنها کشور در حال توسعه با مقاومت خود توانست حقش را بگیرد و تثبیت کند و من دیگر بعید می‌دانم کشوری در حال توسعه بتواند به چنین جایگاهی برسد. آنها می‌خواستند جلوی انحراف ایران از مسیر صلح آمیز را بگیرند خب این کار را انجام دهند، آنها به دنبال این بودند که ایران به دنبال فلز اورانیوم نرود اما ما اساسا فلز اورانیوم نداریم و تا افق 10 الی 15 سال آینده نخواهیم داشت. یا در زمینه‌ فراوری می‌خواستند ما این کار را انجام ندهیم و ما سوخت‌های راکتور تهران یا بوشهر را الان در اختیار نداریم که بخواهیم به سمت فرآوری نرویم.

صالحی گفت: سوخت نیروگاه بوشهر طبق قرارداد پس از خنک شدن به روسیه می‌رود. همچنین در رابطه با اراک تا 5 -6 سال آینده ساخت این راکتور به طول می‌انجامد و وقتی هم که شروع به کار کند 12 سال طول می‌کشد که سوختش در اختیار قرار گیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اصلا ایران قصد غنی سازی اورانیوم 90 درصد را ندارد که بخواهد بازفرآوری داشته باشد.

وی تاکید کرد:‌ به عنوان عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب‌ فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌ای‌مان طبق پادمان جامع بازرسی‌ها باید صورت گیرد. بیش از 30 سال است که ایران بازرسی‌های آژانس را پذیرفته است چرا که عضو این نهاد بین‌المللی تخصصی هسته‌ای است و تا وقتی نظم جهانی این گونه باشد و قراردادها و معاهدات بین‌المللی برقرار باشد بازرسی‌ها هم انجام خواهد شد و ادامه دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی نوع دیگری از بازرسی‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: با عملیاتی شدن برجام ایران باید اقداماتی را در راستای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک انجام دهد که آژانس مسئولیت راستی آزمایی از این اقدامات را بر عهده دارد و حضور بازرسان در این خصوص در ایران لازم است و آنها یک چک لیست دارند که ارزیابی شخصی‌شان نیست بلکه در آن لیست اقدامات و کارهایی که ایران باید انجام دهد تا به روز اجرای توافق برسیم قید شده است.

وی در ادامه به برخی محدودیت‌ها در برجام برای ایران اشاره کرد و گفت: در رابطه با خرید یک سری تجهیزات محدودیت‌هایی را ما به ظاهر پذیرفته‌ایم در چارچوب ان‌اس‌جی یک لیستی از تجهیزات وجود دارد که در آن تجهیزاتی با کاربرد دو گانه قید شده است و فقط هم برای ایران نیست. ما این محدودیت‌ها را پذیرفته‌ایم که اگر قرار شد تجهیزاتی را بخرید و در کمیته‌ای که کالاهای دو منظوره را لیست کرده است قید شده بود آنها را به بررسی می‌گذاریم. ما الان برای خرید همین تجهیزات مشکلی نداریم و کارمان را می کنیم اما با هزار درد سر. اولا این تجهیزات بسیار گران برای ما تمام می شود و دوما مشکلات زیادی برای خرید داریم و سوم این که احتمال خرابکاری صنعتی در آنها بسیار وجود دارد.

صالحی ادامه داد: با توجه به همین خرابکاری‌های صنعتی بوده است که سازمان انرژی اتمی آزمایشگاهی را برای تشخیص این خرابکاری‌ها ایجاد کرد و نمایشگاهی را نیز در این خصوص ترتیب داد و این مساله علم ما را بالا برد و ضریب خطا و خرابکاری را پایین آورد. اکنون اگر بخواهیم این کالاها را بخریم در کمیته مذکور به بحث گذاشته می‌شود و از شرکت مذکور خریداری می‌شود و چنانچه خرابکاری یا اشکالی در آن باشد اعاده دعوی می‌کنیم و این یک حسن برای ما است. ضمن این که ما امروز برای تجهیزات تولید رادیو ایزوتوپ پایدار و یا طراحی راکتور اراک، راستی آزمایی آژانس و مشارکت کشورهای دیگر را پذیرفته‌ایم و این هم بسیار برای ما به لحاظ علمی و تکنولوژیک حائز اهمیت است.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه‌ این نشست در پاسخ به یکی از حاضران که به طور شفاهی سوالش را درباره‌ی هزینه‌ای که ایران به لحاظ مالی و معنوی برای نگه داشتن نیروگاه بوشهر و یا ساخت سوخت صرف کرده است پرسید گفت: لیبی تمام فعالیت‌های هسته‌ای اش را کنار گذاشت و آنها را در کشتی قرار دارد و تسلیم شد و بعد از آن هم شاهد بودید که آمدند همه لیبی را و به اصطلاح آش را با جایش بردند. مدل دیگر، کره شمالی است که از ان‌پی‌تی خارج شد و سلاح هسته‌ای را آزمایش کرد که ما هیچ وقت نخواسته‌ایم بر این مبنا باشیم و همواره خواهان استحکام بخشیدن به ان‌پی بوده و هستیم و از حالا به بعد هم بیشتر روی ان‌پی‌تی تکیه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما نه لیبی و نه کره شمالی هستیم ما مدل خودمان ایران هستیم که برای ابهامات و نگرانی‌ها درباره‌ی برنامه هسته‌ای مان از در معامله با کشورمان درآمدیم.

صالحی گفت : در دنیا هیچ چیز را به شما مجانی نمی‌دهند. یکی از هزینه‌های زیادی که پرداخته‌ایم برای حفظ استقلال سیاسی مان بوده است. ما ژاپن نیستیم که پیشرفت علمی کنیم اما به لحاظ سیاسی نتوانیم اختیاری از خود داشته باشیم و کشوری بیاید و هر کاری که دلش می‌خواهد بکند و هیچ چیز هم نگوییم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد:‌ برای ساخت نیروگاه بوشهر قبل از انقلاب توسط آلمانی‌ها دو و نیم میلیارد ریال هزینه شد و با انقلاب و سپس جنگ بین زمین و زمان ماند . آن موقع برخی از مسئولان آمدند گفتند اصلا نیروگاه هسته‌ای نمی‌خواهیم. اما این حق ماست و باید در رابطه با بسیاری از تصمیمات به آینده کشور نگاه کرد و برای نسل‌های بعدی شرایطی را فراهم کنیم . من سال 88 به سازمان انرژی اتمی آمدم و تصمیم‌های قبلی ربطی به من ندارد. هر چند که از آنها دفاع می‌کنم.

وی اضافه کرد : برای تکمیل نیروگاه بوشهر به اسپانیا و آلمان مراجعه کردیم اما قبول نکردند؛ چه کار باید می‌کردیم دو و نیم میلیارد دلار را باید رها می‌کردیم ؟ امروز تحت سیاست‌هایی که تدوین شد و مقاومتی که صورت گرفت ما توانستیم نیروگاه بوشهر را راه اندازی و هزار مگاوات برق تولید کنیم و 14 الی 15 هزار متخصص داریم.

صالحی تاکید کرد:‌ ما از مذاکره با 1+5 و توافق هسته‌ای واقعا چیزی را از دست ندادیم بلکه توانستیم در برخی از زمینه‌ها موفقیت‌های بسیار خوبی را کسب کنیم که هیچ وقت فکرش را نمی‌کردیم. ساخت سوخت ، مدرن کردن راکتور اراک مسائلی بود که در تصور ما هم نمی‌گنجید با همکاری بین‌المللی به دست بیاید. در قطعنامه شورای امنیت و برجام اتفاقات عجیب و قریبی افتاد و شاید این که کنگره می‌گوید به دولتش که کمک کردید ایران در هسته‌ای صنعتی شود امری گزاف نیست. البته ما نمی‌خوهیم کار را برای طرف مقابل دشوار کنیم. اما حرف خود را هم می‌زنیم. ایران با موافقت خود نیروگاه اتمی بوشهر را ساخت و با همتش سوخت آن را هم ساخت و تضمین می کنیم اگر روزی آنها بگویند سوخت نمی‌دهیم خومان بتوانیم آن را پیدا کنیم.

صالحی با بیان این که هسته‌ای شدن ایران با هسته‌ای شدن کشورهای منطقه مثل امارات بسیار متفاوت است گفت:‌ نیروگاههایی که آنها می‌سازند کاملا توسط پیمانکار خارجی و بدون دخالت یک کارشناس اماراتی انجام می‌شود و سوختش را هم به کشور سازنده منتقل می‌کند و بعد از 50- 60 سال می‌گویند بیایید کل نیروگاه را بردارید و بگوییم. اما الان چند صد کارشناس و متخصص داریم که بر روی گداخت هسته‌ای کار می‌کنند .

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: 1+5 به خوبی می‌داند ایران چه قدرت و توانی در بحث هسته‌ای در اختیاردارد که با این سماجت مذاکرات را دنبال کرد. متاسفانه آنها به خوبی از این موضوع آگاهند اما عزیزانی در داخل نمی‌دانند که ایران چه چیز را در اختیار دارد و چرا وزیر خارجه آمریکا 18 روز در وین می‌ماند تا مذاکرات را به سرانجام برساند؛ مگر ایران چه کار کرده است ؟

وی خاطر نشان کرد: برای اولین بار یک کشور در حال توسعه توانسته در عرصه‌ بین‌المللی در جایگاه کشورهای توسعه یافته قرارگیرد و الان در اذهان مردم ایران کشوری بزرگ محسوب می‌شود.

صالحی خطاب به فردی که از او سوال کرده بود چرا باید این قدر کشور به خاطر هسته‌ای شدن هزینه دهد و حتی در این راه شهید دادیم، گفت: شهریاری و علیمحمدی شاگردان من بودند . به خاطر شهادت شهریاری روی پایم نمی‌توانستم بایستم. من این حال را حتی موقع فوت پدرم نداشتم. ما در کشور شهدا زندگی می‌کنیم. من اهل شعار دادن نیستم و همه آن چه به دست آورده‌ایم متعلق به شهداست. ملت ایران مقابل جهان استکبار ایستاد و حقش را گرفت. ما کره جنوبی نیستیم که اجازه غنی سازی یا تولید آب سنگین نداشته باشیم. ما ایران هستیم من کشوری را می‌خواهم که به لحاظ استقلال سیاسی و علمی توامان باشد نه آن که مثل ژاپن توسعه علمی داشته باشیم اما استقلال سیاسی نداشته باشیم که آمریکایی‌ها هر غلطی دلشان می‌خواهد در آن کشور انجام می‌دهند.

صالحی تاکید کرد: اگر برای هسته‌ای شدن هزینه کردیم بردیم و خدا را شاهد می‌گیریم و در سکوی پرتاب قرار گرفته‌ایم و خوشا به حال نسل‌های آینده که شکوه ایران را به نیکویی خواهند دید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha