• دوشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۴ / ۰۱:۰۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 94042211743
  • خبرنگار : 71410

با «استعفا» سر و تهش را هم آورند

با «استعفا» سر و تهش را هم آورند

یک منتقد هنری معتقد است که فضای موسیقی در دوره‌ای دارای تنش شد و سرپرست جدید دفتر موسیقی وزارت ارشاد باید بدون موضع‌گیری فقط کار اجرایی انجام دهد.

یک منتقد هنری معتقد است که فضای موسیقی در دوره‌ای دارای تنش شد و سرپرست جدید دفتر موسیقی وزارت ارشاد باید بدون موضع‌گیری فقط کار اجرایی انجام دهد.

رضا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش موسیقی ایسنا‌، اظهار کرد: شخصی که به‌عنوان مدیر یا سرپرست دفتر موسیقی انتخاب می‌شود‌، باید کاملا بی‌طرف و مشاوران خوبی در کنارش داشته باشد. کسی که سکان‌دار این دفتر است، باید بدون موضع‌گیری شخصی و صنفی به فعالیت‌هایش بپردازد و فقط به فکر موسیقی باشد.

مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه‌ی هنری گفت: ما دو سال را از دست دادیم، زیرا به معنای واقعی، مدیریت در حوزه موسیقی نداشتیم. در این مدت در فضای موسیقی، تنش ایجاد شد و گاهی دیدگاه‌هایی درباره‌ی هنر مطرح می‌شد که با دیدگاه هنرمندان‌، مسوولان‌ و مردم همخوانی و همسویی نداشت. باید کسی در دفتر موسیقی روی کار بیاید که بدون حرافی و قدرت‌نمایی برای موسیقی کار کند.

وی افزود: بیان دیدگاه‌های شخصی نباید بار دیگر شرایط را خراب کند. در مدتی که گذشت‌، هنرمندان جوان نخبه کنار کشیدند و هنرمندان پیشکسوت رنج دیدند. همه‌چیز باید بار دیگر سر جای خودش قرار گیرد تا فضای خاکستری ایجادشده تلطیف شود.

مهدوی ادامه داد: در دوره‌ی مدیریت قبل، اتفاقاتی افتاد که ما اصلا نفهمیدیم آخرش چه شد. این فضای خاکستری عصبیت ایجاد کرد. هنرمندان و شرکت‌ها تلوتلو می‌خوردند و منتظر بودند که ببینند باد از کدام سمت می‌وزد. این در حالی است که در دولت «تدبیر و امید» باید شرایطی به‌وجود می‌آمد تا همه با درک و شعور منطقی اثر تولید کنند و این، به کلیت نظام و کشور کمک می‌کرد. در واقع نیز باید فضایی خلق می‌شد که همه فکر می‌کردیم در باغ گل هستیم.

او با اشاره به این‌که در یک‌ونیم سال گذشته اتفاقات خوبی برای موسیقی نیفتاد، تصریح کرد: یک‌ونیم سال گذشته، بدترین سال برای موسیقی بود. جنگ قدرت‌ها و نهادها اصلا اتفاق خوبی نیست و این موضوع چند دستگی ایجاد کرد. گاهی وقت‌ها مجوز کنسرت‌هایی امضا می‌شد که مدیرکل خودش می‌دانست اگر آن مجوز را امضا کند، حتما کنسرت لغو می‌شود. این عمل در واقع یک بی‌تدبیری بود. به نظر من، پیروز ارجمند می‌خواست، بگوید که دلش می‌خواهد کار بزرگ انجام دهد، اما دیگران نمی‌گذارند.

مهدوی با اشاره به تعطیلی بخش نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی بیان کرد: تعطیلی بخش نظارت و انجام همه‌ی امور توسط آقای ارجمند اتفاق خوبی نبود، زیرا هر چیزی باید سر جای خودش باشد. ما همیشه در سیستم دولتی از این موضوع رنج می‌بریم که سیستم‌های نظارتی سر جای خود نیستند و جای خالی یک سیستم نظارتی همه‌جانبه احساس می‌شود.

این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش گفت: بعضی وقت‌ها حرکتی در طول سال‌ها شکل می‌گیرد، اما یک مدیر می‌آید و فقط پُز آن را می‌دهد. مثلا سیستم اتوماسیون ممیزی را علیرضا پاشایی راه انداخت و اصلا مربوط به دوره‌ی فعلی نبود. روند صدور مجوز کوتاه‌مدت از زمان علی ترابی آغاز شد و اصلا جزو اقدامات پیروز ارجمند نبود. برای این اتفاقات چند مدیر زحمت کشیده‌اند و حالا در زمان یک مدیر همه‌ی این اتفاقات به ثمر نشسته است.

وی افزود: آقای ارجمند می‌گفت که افتخارش این است، 90هزار کیلومتر را با ماشین شخصی‌اش در ایران گشته است. می‌خواهم بگویم، یک مدیر اصلا حق ندارد، همه‌ی این کارها را انجام دهد. مدیر باید در دفترش بنشیند و وظایف را به کارمندان و کارشناسانش محول کند و از آن‌ها گزارش عملکرد بخواهد.

مهدوی با بیان این‌که در این سال‌ها هیچ‌وقت چنین شرایطی را در موسیقی تجربه نکرده بودیم، گفت: در سیستمی که حاکم بود، خیلی از آدم‌ها لطمه خوردند. مهم‌ترین مسأله، کرامت انسانی است. این‌که فقط خودمان حرف بزنیم و صحبت دیگران را نشنویم، شیوه‌ی درستی نیست.

این پژوهشگر همچنین اظهار کرد: فکر می‌کنم، سیستم به اندازه‌ی کافی به پیروز ارجمند فرصت داد. چه بسا که از یک سال پیش از او خواسته بودند، در خفا دفترش را ترک کند، چون نمی‌خواستند پس از استعفای حسین طاهری، این کار برای معاونت، هزینه‌ای داشته باشد. از سه‌ماه قبل نیز برای او معاون انتخاب شده بود و معنی‌اش این بود که او باید از دفتر موسیقی برود؛ اما ارجمند همه‌چیز را شوخی گرفت. سپس با عنوان «استعفا» سروته همه‌چیز را هم آوردند.

این منتقد موسیقی با بیان این‌که لازم نیست مدیر دفتر موسیقی و حتی خانه موسیقی حتما موسیقی‌دان باشد، بیان کرد: مدیرعامل باید اصول کار اجرایی را بداند. اصلا لازم نیست، او هم هنرمند باشد. چرا هنرمندان فکر می‌کنند، می‌توانند مدیریت کنند؟ معمولا وقتی هنرمندان سمت مدیریتی برعهده می‌گیرند، دور زده می‌شوند و همیشه جلسات اصلی با اشخاص دیگری برگزار می‌شود. مثلا ببینید بنیاد رودکی چقدر پرقدرت پیش می‌رود؛ دلیلش این است که مدیری با تدبیر دارد. این بنیاد برای خود معاونت موسیقی و تئاتر ایجاد می‌کند، هیچ کسی هم چیزی به بنیاد نمی‌گوید، چون شایسته جلو می‌رود و کار سیستماتیک می‌کند.

این نوازنده‌ی سنتور در بخش دیگری از سخنانش گفت: یک نفر به دفتر موسیقی بیاید که ایجاد آرامش و امور را تسهیل کند. در واقع فقط بیاید کار اداری ساده انجام دهد. الان زمانی برای پرداختن به ایده‌آل‌ها نیست. بیاید با ارگان‌ها و نهادها صحبت و تعامل برقرار کند و در نهایت، ایده‌ای بدهد که به نفع موسیقی و موسیقیدانان باشد.

مهدوی تأکید کرد: اتاق مدیرکل موسیقی باید برای همه باز باشد. همه بیایند و بروند. من فکر می‌کنم باید در این دفتر همه‌چیز شفاف باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۰:۵۱

مرسي از آقاي مهدوي بسيار پسنديده و منطقي توضيح داديد من يکي از کارمندان ارشاد هستم و با اينکه يکبار با هم کمي بحثمان شد ولي کاش آقاي مرادخاني عزيز که اين روزها زير تيغ بسياري از حاشيه هاي بي منطق برخي رسانه هاست شما را به عنوان مديرکل انتخاب کنند.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۱۳:۱۳

از موسيقي بناليم يا اين فضاي مسموم جناب استاد مهدوي بزرگ؟!؟!

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۱۳:۳۳

جناب مهدوي شما که با مديريت يک موسيقي دان مخالفيد و اين مساله رو صلاح نميدونيد چرا شما خودتون مدير موسيقي حوزه هنري بوديد اونم به مدت چندين سال؟؟ کاش ميدونستين که نقد هم ميکنيد حداقل منطق پشتش باشه

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۱۴:۲۳

مهم انجام اموري است که سال ها در کشوي ميزها بايگاني شده بود.آقاي پاشايي 8 سال مجوز آموزشگاه صادر نکرد.آقاي پاشايي اينقدر ضعيف حرکت کرد که جاي هيچ دفاعي رو باقي نميگذاره،بسياري از هنرمندان خانه نشين شدند و بهتر ميدونيد... شما تعريفتون از فعاليت چيه؟ از ارکستر سنفونيک تا ارکستر ملي و صدور مجوزهاي يک ماهه آلبوم همچنين مديريت موسسات فرهنگي هنري در مدت دو سال در زمان جناب ارجمند نداشتن مديريت محسوب ميشه؟ چرا براي اينکه جايگزين خوبي باشين هر سختي رو انتشار ميدين؟چرا شما که چندين سال مدير حوزه هنري بودين مديريت فراگيري رو انجام نداديد؟ مگه بودجه و اختيارات شما در حوزه هنري چند برابر نيست؟ مگه شما الان که سوره مهر رو مديريت ميکنيد فعاليتي در زمينه حمايت و توليد انجام ميديد؟جز آثار سفارشي؟شما رو در مرکزتون حتي نميشه ديد.بنده قدردان زحمات صادقانه (دقت کنيد صادقانه)دکتر ارجمند هستم.کاش کمي انصاف رو چاشني نقد ميکرديد که اين قدر شبهه ايجاد نکنه که خداي ناکرده شما چشم به مديريت مرکز موسيقي داريد.يک عنصر نوازنده ساده که منتقد فعاليت هاي مديريت قبلي است همه راضي...

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۱۴:۲۶

شما وقتي مديد موسيقي حوزه هنري بوديد و الان هم که مدير سوره مهر تشريف داريد مخالف مديريت يک موسيقيدان نبوديد و نيستيد؟ جالبه کاش از فعاليت سخني نميگفتيد که بحث در اين مورد از سمت شما که ديگه اصلا و ابدا پذيرفته نيست

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۱۴:۲۹

کاش نظر اساتيد موسيقي از جمله فخرالديني، ناظري، خوانندگان پاپ و سنتي و غيره رو ميخونديد آقاي مهدوي.مگه اين بزرگواران در حيطه موسيقي نيستند که حمايت کردند از استاد ارجمند

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۱۴:۳۲

درود بر دکتر ارجمند که فعاليت هاي زيرساختي ايشون تا سال ها بر زبان ها خواهد بود

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۳ ۱۴:۳۵

به عنوان يک عضو از جامعه موسيقي از زحمات دکتر ارجمند بسيار تا بسيار سپاسگزارم.از شاگرداي ايشون در دانشگاهم با شناختي که از اين استاد بزرگ دارم اين اتنتقادها ريشه نداره و هر کس که از ايشون شناختي داره ميدونه که جايگاه ايشون کجاست

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۰۲:۴۶

سلام. بهتر است بجاي اين همه شعار كاري صورت گيرد. ضمنا از روي تعصب در دوستي و...نظر نديم در دوره اقاي ارجمند شايد ايشون زياد هم زحمت كشيدند ولي اب در هاون كوبيدن بوده وهيج نتيجه اي حاصل نشده و همه جيز به عقب رفت و يا ساكن ماند.

avatar
۱۳۹۴-۰۴-۲۴ ۱۲:۰۳

بنظرم حرفهاي استاد مهدوي درسته چرا که وضعيت موسيقي در دوره اقاي ارجمند مغشوش شد و حاشيه سازيهاي فراواني ايجاد کرد . بهمين دليل بهتره حداقل تا پايان اين دولت مديري بيايد که کار اجرايي بلد باشد ونه صرفا هنرمند.