• پنجشنبه / ۴ تیر ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 94040402180
  • منبع : نمایندگی لرستان

یک مقام قضایی:

استقلال دستگاه قضا احساس امنیت مردم را بالا می‌برد

استقلال دستگاه قضا احساس امنیت مردم را بالا می‌برد

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: یکی از وظایف دستگاه قضایی تامین امنیت و اجرای عدالت است.

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: یکی از وظایف دستگاه قضایی تامین امنیت و اجرای عدالت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، جعفر بدری در جلسه شورای اداری با تبریک هفته قوه قضائیه افزود: در راستای تامین امنیت و بالا بردن احساس امنیت برای سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌گذاران به استان تلاش‌های مؤثری توسط دستگاه قضایی لرستان انجام گرفته است.

وی با اشاره به این‌که «با تلاش‌های دستگاه قضایی لرستان زمینه جذب سرمایه‌گذاری در استان فراهم شده است» افزود: امروز یک احساس امنیتی برای سرمایه‌گذاری در استان فراهم است.

بدری با بیان این‌که «تلاش ما بر این است که اعتماد عمومی مردم نسبت به دستگاه قضایی بالا برود» خاطرنشان کرد: آن‌چه می‌تواند اعتماد عمومی مردم به دستگاه قضایی را بالا ببرد استقلال این دستگاه است چراکه در هر کشور استقلال دستگاه قضایی می‌تواند احساس امنیت مردم را بالا ببرد.

رئیس کل دادگستری لرستان ادامه داد: وظیفه دستگاه قضایی پشتیبانی از دولت و فراهم کردن زمینه برای عملکرد دستگاه‌های اجرایی است تا این دستگاه‌ها بتوانند به وظایف خود در قبال ملت به‌خوبی عمل کنند.

وی با تاکید بر لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی با دستگاه قضایی برای اجرای مصوبات سفر رئیس قوه قضائیه گفت: سازمان‌های تابعه دادگستری استان با مشکلاتی از نظر فضای اداری، نیروی انسانی و ... مواجه هستند که با اجرایی شدن مصوبات قوه قضائیه بخش اعظمی از این مشکلات رفع خواهد شد.

بدری با یادآوری این‌که «دستگاه قضایی از اقدامات مثبت دستگاه‌های اداری و اجرایی حمایت می‌کند» افزود: انتظاری که از دستگاه‌های اجرایی داریم این است که آن‌ها نیز دستگاه قضایی را کمک کنند.

وی در پایان از کارشناسان حقوقی دستگاه‌های اجرایی خواست در پیگیری شکایات و پرونده‌های دستگاه مربوطه خود در دستگاه قضایی جدیت داشته باشند.

آمار رو به رشد زندانیان در کشور نگران‎کننده است

به گزارش ایسنا بدری همچنین در بازدید از زندان مرکزی خرم‎آباد، افزود: زندانی نوعی مددجو است که باید با فراغت کامل به بررسی مشکلات زندگی وی پرداخت، در محاکم قضایی به دلیل حجم بالای پرونده‎ها و ارباب رجوع فرصت این مهم نیست و زندان یک محیط آموزشی و پرورشی است، برخی‎ها هم فکر می‎کنند جامعه زندانیان تنها مختص به افراد شرور و یا سابقه‎دار است لیکن شاید نیمی از جمعیت زندانیان این‎گونه افراد باشد و نیمی دیگر را مددجویانی هستند که به دلایل اقتصادی و خانوادگی و بدهی و اختلافات خانوادگی در زندان به‎سر می‎برند.

وی اظهار کرد: مجازات زندان تأثیر چندانی در بازدارندگی فرد ندارد و استفاده از ابزار و روش‎های پیشگیری از وقوع جرم و ترویج فعالیت‎های فرهنگی بهترین راه حل کاهش جرایم است، محیط اجتماع باید به نحوی سازنده و فرهنگی شود که آحاد مردم حتی فکر وقوع جرم را در سر خود نپرورانند.

رئیس کل دادگستری لرستان با اشاره به آمار روبه افزایش زندانیان، تصریح کرد: آمار رو به رشد زندانیان در کشور نگران‎کننده است و این موضوع یک هشدار جدی برای جامعه بشمار می‎رود، این افزایش بی‎رویه واقعا از لحاظ اجتماعی دردناک بوده، اگر امروز فکر چاره نباشیم کار برای آینده قطعا مشکل‎تر خواهد شد، درمان این موضوع با مشارکت همه جانبه متولیان امر و سازمان‎های مرتبط و به‎خصوص شورای تأمین استانداری‎ها و وزارت کشور امکان‎پذیر است و نیروی انتظامی در این خصوص نقش محوری را در بازدارندگی، مبارزه و برخورد قاطع با قانون‎شکنان و مجرمان دارد.

بدری اضافه کرد: در روند اصلاح و بازپروری زندانیان باید عملکردها مبتنی بر انسان محوری باشد زیرا زندانی پیش از آن‎که زندانی باشد یک انسان است و همان‎گونه که دوست داریم با ما برخورد شود باید برای زندانی حقوقی را قایل بود، با زور و تحکم نمی‎توان انتظار اصلاح رفتار و منش اخلاقی را داشت، اصلاح رفتار یک فرآیند فرهنگی است.

وی گفت: منشأ اکثر جرایم، اقتصادی است و مشکلات معیشتی که خانواده‎ها با آن روبرو هستند موجب شده تا افراد در مرحله اولیه ارتکاب جرم قرار گیرند، دولت در این خصوص مسئول اصلی در جهت رفاه اجتماعی در عرصه‎های اشتغال‎زایی، بسط و گسترش خدمات رفاهی و ورزشی، ترویج بسته‎های حمایتی از خانوارهای در معرض آسیب و آموزش همگانی است.

این مقام ارشد قضایی استان بیان کرد: همه دستگاه‎های دولتی و ارگان‎های دینی و فرهنگی، تبلیغاتی و آموزشی و به‎خصوص رسانه‎های ارتباط جمعی باید به عنوان وظیفه ذاتی خود در جهت سالم‎سازی جامعه اقدام کنند، هرگاه بتوانیم پایه‌های فرهنگ دینی و اعتقادی را در درون خانواده‎ها مستحکم کنیم و مردم را به سمت اعتقادات سازنده دینی رهنمون سازیم شاهد این همه جرم در سطح جامعه نخواهیم شد.

بدری خاطرنشان کرد: به‎کارگیری روحانیون توانمند در محیط زندان، اثرات مطلوب‎تری را دربرخواهد داشت و تسلط فضای معنوی در زندان‎ها باعث می‎شود یک زندانی بعد از خروج از زندان دنبال جرم نرود و مسیر جدید زندگی خود را مبتنی بر درست‎کاری قرار دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha