• یکشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۵:۳۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 94031709530

دیدار سفیر ایران در روسیه با جمعی از فضانوردان نام آور

دیدار سفیر ایران در روسیه با جمعی از فضانوردان نام آور

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با چند تن از فضانوردان معروف روسیه در محل سفارت دیدار و گفتگو کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با چند تن از فضانوردان معروف روسیه در محل سفارت دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، در این ملاقات صمیمانه که با ضیافت ناهار همراه بود فضانوردان مزبور از جمله گئورگی گرچکو، پاول وینوگرادف، الکساندر بالاندین و سالیجان شاریپف به بیان خاطرات و تجربیات خود از سفر به فضا و فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی خود در زمینه فناوری فضایی پرداختند.

همچنین برخی از این دانشمندان که تاکنون به ایران سفر داشته اند و از مراکز علمی و تحقیقاتی ذیربط ایران نیز بازدید به عمل آورده اند به پیشرفت فناوری فضایی در ایران اشاره کردند و جمهوری اسلامی ایران را با توجه به بسترهای مناسب جهت توسعه، یکی از کشورهای مطرح در این خصوص عنوان و به زمینه های توسعه همکاری های فیمابین دانستند.

سفیر ایران نیز ضمن آشنایی با فعالیت های علمی این دانشمندان به ویژه گئورگی گرچکو به عنوان یکی از پیشکسوتان عرصه فضانوردی در روسیه و تقدیر از وی به توسعه روابط ایران و روسیه در تمام زمینه ها اشاره و بر آمادگی کشورمان و مساعدت سفارت جهت توسعه همکاری با مراکز ذیربط روسیه در زمینه فناوری فضایی اشاره کرد.

دیدار سفیر ایران با فضانوردان

در این دیدار همچنین سردبیر و مفسر مجله اخبار فضانوردی روسیه که معتبرترین نشریه فضایی در این کشور است، حضور داشتند. این نشریه در شماره اخیر خود به درج مقالات در خصوص فناوری فضایی در ایران و توسعه آن در کشورمان در سال های اخیر پرداخته است.

گفتنی است، گئورگی گرچکو از فضانوردان حاضر در این دیدار از نوابغ تاریخ فضانوردی و از دستیاران سرگئی کارالیف، پدر فضانوردی روسیه است که از نخستین روز های آغاز عصر فضانوردی در تشکیلات فضایی شوروی فعالیت داشته است به طوری که او را تاریخ زنده کیهان نوردی لقب داده اند. کمتر کسی است که با تاریخ فضانوردی آشنا باشد و گئورگی گرچکو را نشناسد. شاید بتوان گفت وی بعد از گاگارین، سرشناس ترین فضانورد روسیه است.

گرچکو تا به حال دو بار به ایران سفر کرده و از عاشقان فرهنگ و تاریخ ایران زمین است. سفر اول اول او در دی ماه 1386 اتفاق افتاد و وی به عشق تخت جمشید به ایران آمد و بعد از این سفرها، اینک یکی از مبلغان فرهنگ و تاریخ تمدن ایران است.

الکساندر بالاندین، دیگر فضانورد حاضر در این نشست که او هم بعد از گرچکو با پیگیری سیروس برزو، روزنامه نگار علمی مقیم روسیه سفری به ایران داشته، مهندس برجسته سامانه های فضایی اتحادیه تولید سامانه های فضایی انرگیا است.

او نه فقط یک فضانورد بلکه انسانی اهل هنر و شعر و ادبیات نیز هست. گرچه در بین فضانوردان دیگرانی مثل آلن بین، الکسی لئونف و ولادیمیر ژانیبکف هم نقاشی می‌کنند اما بالاندین ضمن این که نقاش است شاعر هم هست.

وی که 179 روز و یک ساعت و 17 دقیقه و 57 ثانیه از عمر خود را در فضا گذرانده است در سال 1389 به ایران سفر کرد و در تهران و گیلان برای دانشجویان سخنرانی داشت.

سالیجان شریپوف، کیهان نورد مسلمان روس هم سال 91 سفری یک هفته ای به دامغان داشت. او دوبار به فضا سفر کرده و بیش از 200 شبانه روز از عمرش را در مدار زمین گذرانده است.

او متاهل است و جالب است بدانید که یک دختر به نام نگار و یک پسر به اسم جهانگیر دارد.

سالیجان شریپف، بالاندین و گرچکو در ملاقات با سفیر ایران از خاطرات خوب خود از سفر به ایران گفتند.

دیدار سفیر ایران با فضانوردان

پاول وینوگرادوف، سرمهندس طراح سامانه های فضایی و فضانورد کهنه کار روسیه هم که در این نشست حضور داشت همان فضانوردی است که چند سال پیش با بردن و به نمایش گذاشتن کارت پستالهایی از آثار مینیاتور استاد فرشچیان به فضا با پیگیری برزو، نخستین نمایشگاه هنری در فضا را به اسم ایران به ثبت رساند. وی که تاکنون سه بار به فضا رفته، در مجموع 547 شبانه روز در فضا حضور داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha