• دوشنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: یادداشت
  • کد خبر: 94030402351
  • خبرنگار : 71245

درباره افتخارات اینستاگرامی یک جوان

درباره افتخارات اینستاگرامی یک جوان

حسام‌الدین قاموس مقدم - دبیر تحریریه ایسنا و کارشناس ارشد حقوق

حسام‌الدین قاموس مقدم - دبیر تحریریه ایسنا و کارشناس ارشد حقوق

انتشار مطلبی با «عنوان افتخارات اینستاگرامی یک جوان» که تصویری منتشرشده در سایت پارسینه بود و ایسنا هم آن را در بخش «دیگر رسانه‌ها » بازانتشار داد، واکنش‌های زیادی را برانگیخت که محوریت غالب آنها، انتقاد از انتشار تصویر و مطلب اینستاگرامی یک جوان و آن چیزی بود که منتقدان، آن را تعرض به حریم خصوصی و تمسخر و مضحکه‌کردن این جوان می‌خواندند. کل مطلب این است که تصویر صفحه مشخصات اینستاگرام جوانی منتشر شده که در آن نوشته شده است «فالو شده توسط بهنوش بختیاری، لایک‌شده توسط محمدرضا گلزار، مهناز افشار و ...».

با احترام به نظر همه کسانی که احتمالا انتقاد به انتشار چنین تصویری را وظیفه انسانی خود دانسته‌اند، ذکر چند نکته در این زمینه، ضروری به نظر می‌رسد:

1. اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگری، محل انتشار آرا و عقاید و سبک زندگی و لحظات هر شخصی است که دوست دارد این آرا و عقاید و سبک زندگی و لحظات خود را با یک یا چند نفر به اشتراک بگذارد. همین که فردی در صفحه اینستاگرام خود، آن هم با دسترسی عمومی، سخنی یا عکسی را منتشر می‌کند، یعنی به همه افرادی که به اینستاگرام دسترسی دارند این اجازه را داده است که آن سخن یا عکس را ببینند. بر این اساس، با انتشار مطلب اینستاگرامی یک شخص، نمی‌توان گفت که به حریم شخصی او تعرض شده است. ضمن اینکه در هیچ کجای این قبیل مطالب، بازنشر آن متوقف بر مجوز صاحبان صفحه نشده است.

2. مطلبی که منتشر شده، صرفا تصویر صفحه مشخصات اینستاگرام یک جوان است، بدون هیچ توضیح و قضاوت و تحلیلی. اینکه گفته شود قصد از انتشار این تصویر، مسخره‌کردن این جوان بوده، نوعی نیت‌خوانی است. صرف انتشار یک عکس نمی‌تواند نمایانگر نیت منتشرکننده آن عکس باشد؛ مگر اینکه به طور مثال، شخصی دارای یک نقص ظاهری باشد که با انتشار عکسی از آن شخص، آن نقص ظاهری، برجسته‌ شود. تنها چیزی که بر این عکس اضافه شده، یک تیتر و یک فلش است. در تیتر این مطلب، از «افتخارات اینستاگرامی یک جوان» یاد شده و در فلش مذکور هم مطلب نوشته‌شده، مورد توجه قرار داده شده است. مطمئنا صاحب این صفحه، مواردی را که نوشته قابل بالیدن و افتخار کردن می‌دانسته، وگرنه آنها را برای مخاطب صفحه خود نمی‌نوشته است. ضمن اینکه وقتی به آن افتخار می‌کند، برجسته ساختن آن هم خالی از ایراد به نظر می‌رسد.

3. اگر صرف بازانتشار آنچه در صفحه شخصی این جوان نوشته شده است، «مسخره‌کردن» خوانده شود، پس نتیجه می‌گیریم که منتقدان و کسانی که انتشار این تصویر را تقبیح کرده‌اند، پیش‌فرضشان این است که فالو شدن توسط بهنوش بختیاری یا لایک‌شدن توسط گلزار و ... فی‌نفسه امر مسخره‌ای است و بیان این مسخرگی، امری است مسخره‌تر! بنابراین، ایراد اصلی در این پیش‌فرض است که باید تغییر کند.

4. اینکه برخی منتقدان می‌گویند به جای مسخره‌کردن این جوان، به تخلفات برخی مقامات و دزدی‌ها و اختلاس‌ها بپردازید، آشکارا مغلطه است. بر اساس یک قاعده منطقی، «اثبات شیء نفی ماعدا نمی‌کند». یعنی اگر یک روند یا اتفاقی مورد نقد قرار می‌گیرد، به معنی این نیست که سایر روندها و اتفاقات کاملا مورد تایید است؛ چون اساسا این موضوعات هیچ ربطی به هم ندارند.

5. مهم‌ترین مساله در میان انتقادات، غفلت از یک موضوع است و آن «هدف از انتشار این تصویر». این تصویر با هدف نشان‌دادن بخشی از واقعیت ذهنی جوان‌ها و نوجوان‌های امروز منتشر شد. اینکه به فالوشدن توسط یک چهره مشهور افتخار شود، نه چیز بدی است و نه چیز خوبی. این یک واقعیت است. این تصویر نشان داده شد تا کسانی که قرار است برای این جوان و امثال او برنامه‌ریزی کنند، بدانند در ذهن او چه می‌گذرد و بر مبنای تصورات و توهمات، برنامه‌ریزی‌های انتزاعی و فرازمینی نکنند. نشانی این صفحه داده شد تا متولیان حوزه جوانان بروند از نزدیک با سلیقه‌ها و علاقه‌مندی‌های یک جوان ایرانی امروز که مطمئنا نماینده بخشی از جوان‌های امروز این سرزمین است، آشنا شوند. این جوان، نه چیپ است و نه علاف. او جوانی است که به فالو شدن توسط بهنوش بختیاری و لایک شدن توسط گلزار و افشار و جواد رضویان افتخار می‌کند. فقط همین.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۴ ۱۴:۵۲

بند يک دقيقا همان توجيهي است که بخش وبگردي باشگاه خبرنگاران از انتشار عکس هاي فيس بوک و داستان سرايي پيرامون آن دارد.

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۴ ۱۴:۵۵

پوريا عالمي درست گفت. شما در مقابل برخی اظهارات مسئولين سکوت مي کنيد و با آب و تاب شرح افتخارات رو در قالب گزارش هاي مثبت يا همان رپورتاژ کار ميکنين اونوقت با مردم عادي ...

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۴ ۱۶:۲۶

ايسنا جان فرهنگ سازي بد نيس ولي اينكه اسم شخص و ميزاريد و طرف و مضحكه عام و خاص ميكنين دور از انسانيته

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۴ ۱۷:۲۸

دقيقا کجاي اون خبر جنبه مضحکه و غيرانساني داره؟! اون خبر صرفا اطلاع رساني fوده و قضاوت با مخاطبه. همين که با خوندن اون خبر اين احساس رو داريد يعني اصل کار اون جوون و برخي ديگه مثل اونه که مضحکه هست نه بازنشر خبرش

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۴ ۱۷:۲۵

به نظر من که اين يادداشت خيلي منطقي بود و کساني هم که مخالف اين موارد هستن دقيقا خودشون معتقدند که کار اين جوان مسخره بوده و بازنشر کار اين جوان باعث مسخره کردنش ميشه. پس شما داريد اين جوان رو مسخره ميکنيد نه ايسنا

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۴ ۲۰:۲۳

سلام. باعثِ خوشحالي است که دبيرِ تحريريه احساسِ مسؤوليت مي‌کند و پاسخ مي‌دهد. اما چند نکته باقي مانده است. (الف) به‌درستي گفته‌ايد که اين جوان سبکِ زندگيِ خود را در اينستاگرام به اشتراک گذاشته است. اما بايد توجه کرد که اين اشتراک‌گذاري *در اينستاگرام* بوده است. اين شخص سبکِ زندگيِ خود را براي کاربرانِ آن شبکه به اشتراک گذاشته است، نه براي مخاطبانِ ايسنا (که مطلبِ پارسينه را بازنشر کرده است). اگر مي‌دانست که آنچه در معرفيِ خودش نوشته در جاي ديگري بازنشر مي‌شود شايد به اشتراک نمي‌گذاشت. (ب) دبيرِ تحريريه‌ي ايسنا اين مطلب را دست‌کم مي‌گيرد که عنوانِ مطلب در صفحه‌ي اينستاگرام نبوده است. خودِ واژه‌ي «افتخارات» را مي‌شود تمسخرآميز دانست. اضافه کنيد اين مطلب را که علامتِ تعجب هم در عنوانِ اضافه‌شده آمده است. همين علامتِ تعجب، نشانگرِ قضاوت و تحليل است.

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۰۹

جواب دادي اما مسخره و نخ‌نما. جوون دهه هفتادی دانشجوي نوپا برو 4 تا کتاب تازه بخون، نه روشهاي دوران روزنامه‌هاي مشروطه. اين راهنمايي بود برات

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۴:۱۹

استاد عالي نوشتيد///ما در انجمن خيلي حال کرديم ايول

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۵:۴۲

در هر شرايطي هم که باشه اگر ميخواهيد گزارشي تهييه کنيد به گونه اي نباشه که به حريم خصوصي افراد تعرض کنيد. اگر ايشون اين متن رو در اينستاگرام نوشته اند و با دسترسي عمومي، خودتان هم مستحضر هستيد که فقط در محيط اينستاگرام اين دسترسي عمومي هست . يعني افرادي به اين پروفايل دسترسي دارند که در محيط اينستاگرام هستند . شما حق نداشتيد گزارش ايشون رو در محيط خبرگزاري پخش کنيد. لطفا قبل از دفاع از خودتون به مردم بيشتر احترام بگذاريد . به جاي اين همه نوشتن در جهت دفاع از خودتون، بابت اشتباهتون از مردم پوزش بخواهيد

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۷:۰۲

کساني که انتقاد ميکن به نظرم تحت تاثير يک جو عوام‌پسندانه هستن. مگه اين بابا چيکار کرده که نشون دادن صفحه اينستاگرامش باعث آبروريزيش بشه؟ در حد فهم من، هم ايسنا هم اون سايتي که اول منتشر کرده به رسالت حرفه‌ايشون عمل کردن. شماها بيشتر مسخره کرديد اين بابا رو تا ايسنا. ضمنا من نويسنده اين مطلبو ميشناسم. قلمش منصفانست هميشه. جواب همه چيزايي هم که اينجا مينويسيد توي تک تک بندها داده. پيشنهاد ميکنم يه بار ديگه بخونيد

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۱ ۱۳:۱۷

فارغ از اصل موضوع، پاسخگويي دبير تحريريه به شبهات و انتقادات وارده به يک خبر، امري مبارک و مهم و دريچه‌اي براي تبديل رسانه‌هاي ايران به رسانه‌هاي مخاطب‌‌محور، تعاملي و حرفه‌اي است. در مورد اصل موضوع نيز معتقدم پخش تصوير و نام جوان اينستاگرامي، بدون اجازه خودش، از نظر حقوق مطبوعات و اصل حقوق شهروندي، کار درستي نبود. بايد ذکر کنم که جناب مقدم از همکاران حرفه‌اي، هوشمند، خلاق و خوش‌ذوق اين حرفه هستند که البته اين تحليل اخيرشان با اعتقادات کاري بنده ناسازگار است.